Newsy

Firmy coraz częściej pozyskują informacje o swoich kontrahentach. Obawiają się nierzetelnych partnerów biznesowych

2015-01-07  |  06:30

Rośnie zainteresowanie przedsiębiorców danymi dotyczącymi ich kontrahentów oraz rynków, na których działają. To bardzo ważny element konkurencji i rozwoju na nowych rynkach, a jego znaczenie rośnie w trakcie kryzysu, gdy dotychczasowe informacje stają się nieaktualne lub niewystarczające.

Liczba zapytań rośnie o kilkadziesiąt procent rok do roku i ta tendencja będzie się cały czas utrzymywała. Jeśli firmy chcą się rozwijać, to muszą mieć świadomość tego, kto jest po drugiej stronie umowy, którą zwierają – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Robert Kremser, dyrektor ds. rozwoju Bisnode Polska, firmy zajmującej się zarządzaniem ryzykiem biznesowym. ‒ Dzisiaj ważnym elementem dla rozwoju każdej firmy jest przede wszystkim dostęp do informacji o kontrahentach, dostawcach i odbiorcach. To kieruje losami firmy i decyduje o osiąganych wynikach finansowych.

Jak podkreśla Kremser, firmy coraz częściej pytają o swoich kontrahentów nie tylko z Polski, lecz także z zagranicy. Według niego to dowód na to, że poza doraźnymi transakcjami i wynikami finansowymi dla przedsiębiorców coraz ważniejsze jest długoterminowe bezpieczeństwo i stabilność prowadzonych działań. Firmy unikają transakcji z niepewnymi kontrahentami, które w dłuższej perspektywie mogłyby sprowadzić kłopoty finansowe.

To szczególnie ważne w trakcie kryzysu, takiego jak ten związany z zamknięciem rynku rosyjskiego. Przedsiębiorcy dotknięci embargiem muszą szukać nowych rynków, a te często wiążą się z nowymi kontrahentami i ryzykiem. W takiej sytuacji wartość wiarygodnej informacji jest bardzo wysoka.

Przedsiębiorstwa mogą zatroszczyć się przede wszystkim o to, żeby mieć aktualne dane na temat tego, co dzieje się w ich otoczeniu biznesowym. I chodzi nie tylko o dane dotyczące ich odbiorców czy dostawców, lecz także o te na temat rynków, na którym firmy prowadzą swój biznes. Może to być raport o kraju, raport o branży, nie jest obojętne także to, w jakim segmencie operujemy, jeśli chodzi o dane kraju – tłumaczy Kremser.

Firmy wchodzące na nowe rynek muszą liczyć się z trudnymi do przewidzenia działaniami, takimi jak zmiana polityki fiskalnej lub regulacji, a także ograniczenia importowe. Dlatego dla przedsiębiorców niezbędny jest nie tylko monitoring i informacje na temat bieżących wydarzeń.

Kremser oczekuje, że firmy zainteresowanych pozyskaniem danych będzie coraz więcej. Równocześnie przedsiębiorcy będą starali się budować wizerunek wiarygodnych poprzez publikację własnych informacji finansowych.

Firmy muszą mieć świadomość tego, że publikując swoje dane finansowe rzetelnie, pokazują, jak wyglądają od środka. Bardzo sobie pomagają tym w robieniu biznesu, ponieważ są oceniane jako rzetelny partner przez swoich kontrahentów. Jeśli unikają publikacji wyników finansowych, nie działa to na pewno na ich korzyść, ponieważ tajemniczość rodzi podejrzenia o to, że dana firma z jakichś powodów nie chce tych wyników ujawnić – tłumaczy Kremser.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

Motoryzacja

Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.