Mówi: | Robert Kremser |
Funkcja: | dyrektor ds. rozwoju |
Firma: | Bisnode Polska |
Firmy coraz częściej pozyskują informacje o swoich kontrahentach. Obawiają się nierzetelnych partnerów biznesowych
Rośnie zainteresowanie przedsiębiorców danymi dotyczącymi ich kontrahentów oraz rynków, na których działają. To bardzo ważny element konkurencji i rozwoju na nowych rynkach, a jego znaczenie rośnie w trakcie kryzysu, gdy dotychczasowe informacje stają się nieaktualne lub niewystarczające.
‒ Liczba zapytań rośnie o kilkadziesiąt procent rok do roku i ta tendencja będzie się cały czas utrzymywała. Jeśli firmy chcą się rozwijać, to muszą mieć świadomość tego, kto jest po drugiej stronie umowy, którą zwierają – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Robert Kremser, dyrektor ds. rozwoju Bisnode Polska, firmy zajmującej się zarządzaniem ryzykiem biznesowym. ‒ Dzisiaj ważnym elementem dla rozwoju każdej firmy jest przede wszystkim dostęp do informacji o kontrahentach, dostawcach i odbiorcach. To kieruje losami firmy i decyduje o osiąganych wynikach finansowych.
Jak podkreśla Kremser, firmy coraz częściej pytają o swoich kontrahentów nie tylko z Polski, lecz także z zagranicy. Według niego to dowód na to, że poza doraźnymi transakcjami i wynikami finansowymi dla przedsiębiorców coraz ważniejsze jest długoterminowe bezpieczeństwo i stabilność prowadzonych działań. Firmy unikają transakcji z niepewnymi kontrahentami, które w dłuższej perspektywie mogłyby sprowadzić kłopoty finansowe.
To szczególnie ważne w trakcie kryzysu, takiego jak ten związany z zamknięciem rynku rosyjskiego. Przedsiębiorcy dotknięci embargiem muszą szukać nowych rynków, a te często wiążą się z nowymi kontrahentami i ryzykiem. W takiej sytuacji wartość wiarygodnej informacji jest bardzo wysoka.
‒ Przedsiębiorstwa mogą zatroszczyć się przede wszystkim o to, żeby mieć aktualne dane na temat tego, co dzieje się w ich otoczeniu biznesowym. I chodzi nie tylko o dane dotyczące ich odbiorców czy dostawców, lecz także o te na temat rynków, na którym firmy prowadzą swój biznes. Może to być raport o kraju, raport o branży, nie jest obojętne także to, w jakim segmencie operujemy, jeśli chodzi o dane kraju – tłumaczy Kremser.
Firmy wchodzące na nowe rynek muszą liczyć się z trudnymi do przewidzenia działaniami, takimi jak zmiana polityki fiskalnej lub regulacji, a także ograniczenia importowe. Dlatego dla przedsiębiorców niezbędny jest nie tylko monitoring i informacje na temat bieżących wydarzeń.
Kremser oczekuje, że firmy zainteresowanych pozyskaniem danych będzie coraz więcej. Równocześnie przedsiębiorcy będą starali się budować wizerunek wiarygodnych poprzez publikację własnych informacji finansowych.
‒ Firmy muszą mieć świadomość tego, że publikując swoje dane finansowe rzetelnie, pokazują, jak wyglądają od środka. Bardzo sobie pomagają tym w robieniu biznesu, ponieważ są oceniane jako rzetelny partner przez swoich kontrahentów. Jeśli unikają publikacji wyników finansowych, nie działa to na pewno na ich korzyść, ponieważ tajemniczość rodzi podejrzenia o to, że dana firma z jakichś powodów nie chce tych wyników ujawnić – tłumaczy Kremser.
Czytaj także
- 2025-05-07: Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-03-26: Brak różnorodności szkodzi firmom. Nowa dyrektywa może je skłonić do zmiany podejścia
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-20: Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.