Newsy

Fińskie innowacje mogą poprawić efektywność polskiego rolnictwa. Tamtejsze firmy szukają w Polsce partnerów do współpracy

2018-03-23  |  06:20

Fińskie technologie rolnicze znane są na świecie z wysokiej jakości i wydajności. Z jednej strony to efekt warunków klimatycznych, z drugiej – wysokich nakładów tamtejszych firm na badania i rozwój. Nowoczesne technologie z Finlandii mogą zwiększyć także efektywność polskiego rolnictwa. Tamtejsi producenci maszyn i firmy agrotechnologiczne szukają w Polsce partnerów i dystrybutorów.

– Przeprowadziliśmy analizę polskiego rynku i odkryliśmy naprawdę interesujące możliwości biznesowe dla fińskich przedsiębiorstw. Niektóre firmy agrotechnologiczne z Finlandii mają już w Polsce swoje spółki córki albo autoryzowanych dystrybutorów. Wiemy, że jest wielki popyt na fińską technologię na tutejszym rynku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Elina Puszkarzewicz z Business Finland w Helsinkach, dyrektor programu „Agrotechnology from Finland”.

Fińskie technologie rolnicze słyną na świecie z wysokiej jakości i wydajności. Surowe warunki klimatyczne w Finlandii i krótki okres zbiorów wymuszają na fińskich producentach przykładanie dużej uwagi do utrzymania maszyn i urządzeń, szybkiego serwisu oraz dostępności części zamiennych. Pozwala to minimalizować okresy wyłączenia maszyn z eksploatacji. Fińskie firmy – aby utrzymać niezawodność – przeznaczają duże środki na działalność innowacyjną i badawczo-rozwojową.

– Finlandia słynie z innowacyjności. Większość naszych firm z sektora agrotechnologicznego mocno inwestuje w działania badawczo-rozwojowe. Dla przykładu wielkie marki – takie jak Valtra – inwestują nawet 3 do 5 proc. swoich obrotów w R&D. To jeden z powodów, dla których szukamy możliwości współpracy z polskimi firmami, ponieważ jest to mocny obszar naszej działalności. Chcemy tu przeprowadzić kilka programów pilotażowych z polskimi firmami – mówi Elina Puszkarzewicz.

Producenci maszyn i firmy agrotechnologiczne z Finlandii szukają w Polsce partnerów i dystrybutorów. Zainteresowane współpracą i nawiązywaniem długoterminowych kontraktów są również przedsiębiorstwa z segmentu technologii dla hodowców i przemysłu drzewnego. Skandynawskie innowacje mogą wpłynąć na wzrost efektywności polskiego rolnictwa.

– Koncentrujemy się na działaniach badawczo-rozwojowych, ale opracowujemy również różnego rodzaju rozwiązania sprzyjające zrównoważonemu rozwojowi, dla przykładu systemy energooszczędne. W Finlandii i w całej Skandynawii gorącym tematem jest ostatnio gospodarka obiegu zamkniętego i w tym obszarze również tworzymy interesujące projekty – mówi dyrektor programu Elina Puszkarzewicz.

Program Agrotechnology from Finland – promujący fińskie technologie rolnicze na świecie – zaliczył Polskę do kierunków priorytetowych w 2018 roku. W marcu w Warszawie gościła misja gospodarcza czołowych fińskich dostawców technologii dla rolnictwa, którzy zaprezentowali rozwiązania takie jak modułowe mieszalnie pasz, stacje przetwarzania biomasy rolniczej, automatyczny system wymiany ściółki w gospodarstwach mleczarskich czy mobilne suszarnie do ziarna.

Polskie firmy i podmioty zainteresowane współpracą z fińskimi przedsiębiorstwami mogą się zgłaszać do warszawskiego biura Business Finland, przedstawicielstwa handlowego działającego przy Ambasadzie Finlandii.

– Polska jest jednym z kluczowych rynków docelowych dla naszego programu Agrotechnology from Finland. Ten program dotyczy trzech sektorów: maszyn rolniczych, rozwiązań dla hodowców oraz maszyn dla przemysłu leśnego. Ponieważ Polska jest na pierwszym miejscu pod względem liczby rolników czy firm rolniczych, to dla fińskich przedsiębiorców jest to bardzo interesujący rynek – mówi Elina Puszkarzewicz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

Farmacja

Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Edukacja

RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów

Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.