Mówi: | Jarosław Augustyniak |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Idea Bank |
Idea Bank: zainteresowanie kredytami u mikroprzedsiębiorców nie spada
Mimo obniżania stóp procentowych, nastroje na polskim rynku kredytowym nie należą do najlepszych. Według badania Narodowego Banku Polskiego w I kwartale 2013 r. nastąpi spadek popytu na kredyty i zaostrzenie kryteriów ich udzielania. Dotyczy to kredytów hipotecznych, ale też kredytów inwestycyjnych dla firm. Na przekór tym trendom, Idea Bank uruchamia w tym tygodniu platformę internetową mającą uprościć procedury związane z uzyskiwaniem kredytu dla osób prowadzących działalność gospodarczą.
Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Narodowy Bank Polski na początku roku wśród 29 banków, w I kwartale polityka kredytowa zarówno wobec małych i średnich przedsiębiorstw, jak i dużych firm zaostrzy się, a i popyt na kredyty (szczególnie długoterminowe) będzie stopniowo spadać.
Według Jarosława Augustyniaka, prezesa Idea Banku, który specjalizuje się w obsłudze mikroprzedsiębiorstw, spowolnienia na rynku na razie nie widać.
– Duże firmy faktycznie mówią teraz o cięciu kosztów i o ograniczaniu inwestycji – mówi Jarosław Augustyniak Agencji Informacyjnej Newseria. – My jednak nie widzimy spadku zainteresowania ze strony naszych klientów, przedsiębiorców, jeżeli chodzi o zainteresowanie kredytami. Możliwe, że mikroprzedsiębiorcy obronią się przed kryzysem, a przynajmniej go tak bardzo nie odczują. My przynajmniej nie widzimy spadku zainteresowania kredytami.
Idea Bank, na przekór dominującym na rynku trendom, dąży do skrócenia procedur związanych z uzyskiwaniem decyzji kredytowej. W tym tygodniu uruchamia internetową platformę kredytową dla małych firm.
– Startujemy z platformą kredytową dla osób prowadzących działalność gospodarczą – mówi prezes Idea Banku. – Na tej platformie będą mogły otrzymać decyzję kredytową w kilka minut, nie wychodząc z domu, siedząc przed komputerem i wprowadzając kilka danych – dodaje.
Przedsiębiorca ma być zatem informowany online zarówno o udzieleniu (bądź nie) kredytu, a także o jego wysokości i cenie. Bank liczy na to, że znaczne ograniczenie biurokracji zachęci firmy do ubiegania się o kredyty. Jak zaznacza prezes, zaletą jest również to, że przedsiębiorca nie musi tracić czasu na załatwianie spraw w banku, a i na decyzję kredytową będzie czekał co najwyżej kilka godzin.
– To jest o tyle ważne w przypadku przypadku przedsiębiorców czy osób prowadzących działalność gospodarczą, że dla nich bardzo często jest to podjęcie decyzji o tym, czy wchodzą w jakiś biznes, czy też nie – przekonuje prezes Jarosław Augustyniak.
I przypomina, że dziś średni czas oczekiwania na decyzję kredytową w banku to 14 dni.
Dodaje, że nowe narzędzie umożliwi lepszą weryfikację danych klientów, co ma zmniejszyć ryzyko wyłudzeń kredytów. W przyszłości zaś pozwoli bankowi dostosowywać konkretną ofertę do potrzeb danego przedsiębiorcy.
Czytaj także
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-12-09: Zaangażowanie północnokoreańskich żołnierzy eskaluje konflikt w Ukrainie. Europosłowie wzywają do większej współpracy obronnej w UE
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.