Mówi: | Monika Spotowska |
Funkcja: | adwokat, doradca podatkowy |
Firma: | Rödl & Partner |
Mikrorachunek ułatwi przedsiębiorcom opłacanie podatków. Konieczne jest jednak wskazanie tytułu przelewu
W tym roku przedsiębiorcom łatwiej rozliczyć się z fiskusem. Zamiast przelewów na różne konta urzędów skarbowych wszystkie zobowiązania uiszczają na jeden indywidualny mikrorachunek. Jego numer jest generowany automatycznie. Jednym przelewem można dokonać płatności za różne podatki. – Jeżeli jednak nie wskażemy, jakim tytułem dokonujemy wpłaty, urząd przypisze te należności zgodnie ze swoją wolą, niekoniecznie korzystnie dla podatnika – mówi Monika Spotowska, adwokat i doradca podatkowy z Kancelarii Rödl & Partner.
– Mikrorachunek ma ułatwić rozliczenia podatkowe przedsiębiorcy z urzędem skarbowym. Do tej pory przedsiębiorca, który miał różne należności z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych albo prawnych, czy podatek VAT, musiał przelewać odrębnymi przelewami na różne konta urzędów skarbowych. W tej chwili dokonuje wszystkich płatności na jedno własne, indywidualne konto podatkowe – przypomina w rozmowie z agencją Newseria Biznes Monika Spotowska, adwokat i doradca podatkowy z Kancelarii Rödl & Partner.
Od stycznia 2020 roku przedsiębiorcy rozliczą się z fiskusem za pomocą jednego numeru rachunku bankowego. Numer mikrorachunku można sprawdzić w dowolnym momencie w ciągu roku, korzystając z generatora (na stronie podatki.gov.pl) lub w każdym urzędzie skarbowym. Do wygenerowania numeru potrzebny jest tylko numer PESEL (w przypadku osób fizycznych) lub NIP (w przypadku przedsiębiorców). Mikrorachunek zmniejsza też ryzyko pomyłki. Dotychczas podatnik identyfikował się wyłącznie numerem podatkowym podanym w przelewie.
– Na naszym indywidualnym koncie rachunkowym będą zbierane należności z tytułu różnych podatków, jednak urząd musi mieć możliwość przyporządkowania wpłaty, dlatego w tytule przelewu należy wskazać należność, na poczet której dokonujemy płatności – podkreśla Monika Spotowska.
Mikrorachunek to rozwiązanie podobne do wprowadzonej przez ZUS e-składki, gdzie przedsiębiorcy opłacają wszystkie składki na indywidualny numer rachunku. Z danych Zakładu wynika, że liczba pomyłek znacznie spadła. Udział błędnych wpłat wynosi 0,001 proc. Podobnie ma być w przypadku mikrorachunku, o ile odpowiednio doprecyzujemy przelew.
– Urząd musi umieć przyporządkować te płatności. Jeżeli nie wskażemy, jakim tytułem dokonujemy wpłaty, albo napiszemy ogólnie PIT, CIT lub VAT, urząd najprawdopodobniej przypisze sobie te należności zgodnie ze swoją wolą. Niekoniecznie musi to być korzystne dla podatnika, który może nie mieć świadomości, jakie należności uregulował, a jakie należności są jeszcze otwarte. Z tego powodu zalecałabym dokonywanie płatności z podziałem na konkretne zobowiązanie podatkowe – radzi Monika Spotowska.
Czytaj także
- 2025-07-10: Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-06-23: E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży
- 2025-06-23: Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-04-25: Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje
- 2025-03-24: Ministerstwo Zdrowia wraca do pomysłu zakazu sprzedaży aromatyzowanych saszetek nikotynowych. Według ekspertów oznacza to likwidację całego rynku
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
- 2025-02-04: Rząd planuje podwójnie opodatkować e-papierosy. To zmusi palaczy do powrotu do tradycyjnych papierosów
- 2025-02-11: Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców chciałby zyskać nowe kompetencje. Wśród nich mediacje między przedsiębiorcami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.