Mówi: | Zofia Żuk |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Łuksja |
Odżywa polska branża odzieżowa. W Polsce szyje się dla luksusowych marek i młodych projektantów
Młodzi projektanci i największe marki napędzają rozwój branży odzieżowej w Polsce. Coraz większym zainteresowaniem wśród młodych cieszy się zawód szwaczki. Łukowska firma Łuksja korzystając z dobrego trendu, otworzyła nowy zakład wraz z nowymi miejscami pracy.
‒ Branża odzieżowa przeżyła bardzo trudny okres, wiele firm upadło. Teraz następuje pewne ożywienie. Jest wielu młodych, ambitnych projektantów, którzy tworzą coraz więcej pięknej odzieży. Rynek w pewnym stopniu się odradza. Już nie jest wstyd powiedzieć, że jest się szwaczką – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Zofia Żuk, prezes zarządu Łuksji.
Łukowska firma szyje już teraz m.in. dla marek Burberry i Max Mara. To właśnie klienci z wysokiej półki, poza młodymi, wschodzącymi projektantami, są dla firmy najważniejsi. Droższe marki stawiają bowiem na jakość wykonania, a nie na cenę, dlatego nie przenoszą produkcji do Azji lub Afryki Północnej. Zofia Żuk podkreśla, że Łuksja chce dobrze płacić pracownikom, szuka więc takich klientów, którzy nie szukają oszczędności za wszelką cenę.
Dzięki coraz lepszej koniunkturze na rynku firma otworzyła nowy zakład produkcyjny o powierzchni 4 tys. m kw. Obecnie nie planuje dalszych inwestycji, ale chce zwiększać zatrudnienie. Jak podkreśla Żuk, praca szwaczki staje się coraz atrakcyjniejsza, o czym świadczy rosnąca liczba szkół zawodowych kształcących w tym kierunku.
‒ Minął okres, kiedy dziewczęta chciały być tylko fryzjerkami czy kosmetyczkami po szkołach zawodowych. Ponownie ma zostać otwarta szkoła zawodowa w Łukowie ucząca dziewczęta szycia. Jest technikum odzieżowe w Lublinie, które nawiązało współpracę z naszą firmą. Dziewczęta przyjechały, zobaczyły, że to nie są mozolne, stare maszyny, że to też jest praca częściowo skomputeryzowana, na nowoczesnych maszynach, że to jest praca ambitna – podkreśla Żuk.
Dodaje, że Łuksja będzie potrzebowała również projektantów i innych pracowników do obsługi zaawansowanych maszyn, a także absolwentów studiów odzieżowych. Wiąże się to częściowo z planowanym rozwojem marki własnej, czyli spółki Belle Femme. Dzięki nowoczesnemu skanerowi spółka chce szyć ubrania dla kobiet na miarę.
Żuk podkreśla, że Łuksja chce ubierać Polki w polskie ubrania, szyte w kraju. Ma to być odpowiedź na dużą popularność marek, które przenoszą produkcję do tańszych krajów. Dodaje, że ambicja spółki nie ogranicza się do sprzedaży w kraju i myśli ona również o rynkach europejskich.
‒ W Polsce są duże tradycje i połączenie ich z nowoczesnością, z ambitnymi, młodymi i prężnie działającymi projektantami pozwoli odrodzić branżę – ocenia Żuk.
Czytaj także
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-21: Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie dla Ukrainy ponad 134 mld euro
- 2025-02-24: Problem patotreści w internecie narasta. Potrzebna edukacja dzieci, rodziców i nauczycieli
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.