Newsy

Polacy mają stereotypowe podejście do przywództwa. W ich oczach lider jest charyzmatycznym mężczyzną w średnim wieku

2017-06-01  |  06:55
Mówi:prof. Cezary Wójcik
Funkcja:założyciel i dyrektor akademicki Leadership Academy for Poland
  • MP4
  • Wykształcony mężczyzna w wieku 38 lat, mający rodzinę i charakteryzujący się autorytetem i charyzmą – tak wizerunek polskiego lidera opisują Polacy badani przez SW Research na zlecenie Center for Leadership. Eksperci zauważają, że to stereotypowe podejście nie zawsze ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Niezależnie od tego, czy lider jest mężczyzną, czy kobietą, czy ma charyzmę, czy nie, powinien umieć inspirować innych do działania i napędzać pozytywne zmiany. W kształceniu takich przywódców ma pomóc projekt Leadership Academy for Poland, który startuje już po raz drugi.

    Bardzo często przywództwo utożsamiane jest z charyzmą, z pewnego rodzaju siłą, formalnym stanowiskiem. Jak się głębiej nad tym zastanowimy, to dochodzimy do wniosku, że przywództwo jest czymś innym. To nie jest finalna decyzja, tylko aktywność, w szczególności forma mobilizowania ludzi do tego, żeby rozwiązywać trudne problemy, z którymi zmaga się dana społeczność, organizacja czy kraj  wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes prof. Cezary Wójcik, założyciel i dyrektor akademicki Leadership Academy for Poland (LAP).

    Jak podkreśla, lider nie musi znać odpowiedzi na wszystkie pytania, mieć gotowe recepty, ale powinien umieć zachęcać innych do działania. Tego też oczekują po przywódcy Polacy. Jak wynika z badania SW Research, zdecydowana większość ankietowanych jako typowe zachowanie liderów wskazuje inspirowanie otoczenia do działania (82 proc.), współpracę z innymi osobami (81 proc.) i podejmowanie często trudnych oraz niepopularnych decyzji (81 proc.).

    Dzisiaj sztuką jest to, żeby zebrać ludzi i zaangażować ich we wspólne rozwiązywanie problemów  mówi prof. Wójcik.  Człowiek skromny paradoksalnie ma znacznie większą siłę oddziaływania na rzeczywistość i większą zdolność do jej zrozumienia niż człowiek, który jest przekonany o swojej racji.

    Wśród najważniejszych cech charakteryzujących przywódcę wymieniano – poza charyzmą – umiejętność nawiązywania relacji z ludźmi, odpowiedzialność, bycie godnym zaufania, kreatywność i zaangażowanie.

    Kiedy pytamy Polaków o to, kim jest lider, Polacy bardzo często odpowiadają, że mężczyzna. To jest błąd, bo kobiety robią wiele dobrego i zmieniają realnie rzeczywistość wokół nas – mówi prof. Cezary Wójcik.  To, co jest im potrzebne, to nie tyle zwiększenie kompetencji, ile bardzo często po prostu uwierzenie w to, że są równie wartościowe jak mężczyźni, że to, co robią, jest niezwykle wartościowe.

    Zdaniem profesora świat potrzebuje więcej mądrych przywódców. Przełamaniu stereotypowego podejścia do kwestii przywództwa oraz kształceniu nowoczesnych liderów na miarę naszych czasów służyć ma projekt Leadership Academy for Poland, w którym w tym roku weźmie udział 40 potencjalnych przywódców.

    Nadrzędnym celem Akademii jest stworzenie w Polsce światowej klasy edukacji. Zaczynamy od przywództwa, ale tak naprawdę chcemy rozwijać także inne dziedziny. Dzisiaj w Akademii chodzi o przestrzeń dla utalentowanych Polaków, aby rozwijali swoje kompetencje przywódcze  wyjaśnia założyciel LAP. Udało nam się stworzyć jeden z najlepszych na świecie programów rozwoju przywództwa.

    Jego twórcy podkreślają, że proces kształcenia jest możliwy tylko przy współpracy biznesu i nauki, dlatego w Akademię zaangażowani są uznani profesorowie Uniwersytetu Harvarda, a także duże koncerny takie jak Deloitte, Orange czy Kapsch.

    – Partnerzy wspierają LAP na wiele sposobów. Po pierwsze, pomagają nam docierać poprzez środowiska, w których aktywnie działają, do utalentowanych Polaków. Pomagają nam merytorycznie, bo rozmowy z nimi są wzbogacające. Dzięki temu możemy udoskonalać program. Partnerzy pomagają nam wreszcie finansowo. Bez ich wsparcia Akademia nie mogłaby istnieć – mówi prof. Cezary Wójcik.

    Rekrutacja do LAP rusza 1 czerwca. Twórcy Akademii do 20 czerwca czekają na zgłoszenia osób zarówno z sektora biznesu, administracji publicznej, jak i organizacji pozarządowych, świata mediów i kultury czy środowiska start-upów. Idealny kandydat to osoba w wieku między 25 a 45 lat, mająca potencjał przywódczy, zaangażowana, otwarta i z doświadczeniem z zakresu zarządzania.

    Akademia będzie w tym roku dłuższym, bo 4-miesięcznym programem, a po jej zakończeniu uczestnicy otrzymają roczne wsparcie swoich działań przywódczych  mówi założyciel LAP.

    Ubiegłoroczna edycja Akademii zakończyła się dużym sukcesem. Uczestnicy podkreślają, że miała ona znaczący wpływ na ich rozwój zawodowy i osobisty.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.