Newsy

Polska marka może podbić zagraniczne rynki. Polska Agencja Inwestycji i Handlu będzie wspierać dziewięć priorytetowych branż

2017-12-28  |  06:30

W 2017 roku wartość polskiego eksportu może sięgnąć 200 mld euro, a z roku na rok wzrost jest kilkuprocentowy. Warunkiem dalszego rozwoju sprzedaży zagranicznej jest budowanie i wzmacnianie wizerunku polskiej marki poza granicami. Taki cel ma program Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która będzie wspierać na arenie międzynarodowej 9 z 12 priorytetowych sektorów polskiej gospodarki. Dzięki rządowej pomocy polskie produkty i usługi mają szansę zaistnieć na nowych rynkach, m.in. w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej.

 Polscy przedsiębiorcy będą mogli korzystać, ale nie w charakterze wystawców, z infrastruktury polskich stoisk informacyjno-promocyjnych, które będą organizowane przez PAIH na kluczowych imprezach targowych. To przestrzeń do rozmów, spotkań b2b, kontaktów z partnerami zagranicznymi. To miejsca, gdzie będą odbywały się briefingi prasowe, a polski przedsiębiorca będzie mógł dostarczyć swoje promocyjne filmy i materiały drukowane. Wszystko to będziemy starali się dystrybuować, jednocześnie będziemy punktem informacyjnym na każdej imprezie targowej, gdzie będziemy mogli wskazać lokalizację konkretnych polskich podmiotów – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Robert Zawadzki, zastępca dyrektora Departamentu Promocji Gospodarczej w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

W grudniu ruszył projekt „Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Marka Polskiej Gospodarki – Brand” przeznaczony dla małych i średnich firm realizowany przez PAIH. Agencja odpowiada za 9 z 12 określonych przez resort rozwoju jako priorytetowe sektory polskiej gospodarki: meble, moda polska (wraz z biżuterią), jachty i łodzie rekreacyjne, kosmetyki, sprzęt medyczny, biotechnologia i farmacja, budowa i wykańczanie budowli, maszyny i urządzenia, części samochodowe i lotnicze, części samochodowe i lotnicze. Promocją pozostałych trzech, czyli spożywczego, IT/ICT i usług prozdrowotnych, zajmą się odpowiednio Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i Polska Organizacja Turystyczna.

PAIH będzie wspierać polskie firmy na 99 kluczowych imprezach wystawienniczych (61 w 2018 roku i 38 w 2019 roku): w Chinach, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Niemczech, Rosji, Indach, USA, Iranie, Kazachstanie, Turcji, Ukrainie, Białorusi, Norwegii, Holandii, Australii, we Włoszech, Szwecji, Francji, Singapurze, Brazylii, RPA, Kanadzie, Meksyku i Izraelu. Dodatkowo w Polsce będą realizowane misje gospodarcze dla zagranicznych przedsiębiorców i dziennikarzy, podczas których będą mogli nawiązać kontakt z polskimi firmami.

Zgodnie z założeniami program ma pomóc w ekspansji zagranicznej tam, gdzie polskie firmy mają szanse na sukces.

– Nie w każdym kraju znajdziemy odpowiedni zasób wiedzy na temat polskich firm i polskiego asortymentu, więc te rynki priorytetowe nie są dobrane przypadkowo. Ministerstwo Rozwoju starało się wskazać takie kraje, w których Polska ma szansę na prezentację produktów, nie konkurując bezpośrednio z największymi potęgami na świecie – zaznacza Zawadzki. – Mamy nadzieję, że dzięki programom branżowym uda się wzbudzić świadomość u zagranicznych konsumentów i pokazać, że produkty, które często znajdują w sklepach np. w Dubaju, są produktami polskimi.

Program nie ma na celu promowania poszczególnych polskich firm, ale sprawienie, że marka „made in Poland” zaistnieje w świadomości zagranicznych konsumentów. Obecnie polskie produkty są obecne przede wszystkim w krajach Unii Europejskiej, ale stopniowo rośnie ich popularność w krajach Azji, Afryki i Ameryki Południowej.

Chcemy się pochwalić zwiększoną rozpoznawalnością polskich marek, Polski jako kraju. Chcemy promować markę każdej z branż, niekoniecznie konkretne firmy, bo specyfika wydatkowania środków unijnych nam na to nie pozwala – podkreśla Robert Zawadzki.

Polski eksport według różnych szacunków w 2017 roku może przekroczyć 197–200 mld euro. Tylko w I półroczu 2017 roku wartość eksportu wyniosła 99 mld euro, czyli o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. W najbliższych latach eksport powinien rosnąć, w dużej mierze ze względu na wejście na nowe, perspektywiczne rynki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku

W związku z prawie trzyletnim opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy koalicyjny rząd przeprowadził na początku br. jego rewizję. Nowa wersja jest już w ok. 80 proc. uzgodniona z Komisją Europejską, a cały ten proces może się zakończyć  w wakacje – poinformowała w tym tygodniu ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jednocześnie rząd planuje rozpocząć z KE negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zakończenia KPO, ponieważ czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku.

Problemy społeczne

Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych

Z danych GUS wynika, że pod koniec marca 159 firm w Polsce ogłosiło plany zwolnień grupowych łącznie 17 tys. pracowników. Badania koniunktury wskazują, że wśród przedsiębiorców przeważają nastroje pozytywne, jednak zdecydowanie więcej z nich planuje ograniczenie zatrudnienia niż jego wzrost. – Nie jest to jeszcze zapowiedź armagedonu, ale warto się zastanowić, z czego to wynika. W dużej mierze to efekt rosnących kosztów prowadzenia biznesu i spowolnienia gospodarczego – ocenia dr hab. Jacek Męcina, prof. UW i doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Regionalne - Śląskie

Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji

Jeszcze dwie dekady temu Katowice i inne miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kojarzyły się głównie z przemysłem wydobywczym węgla kamiennego i licznymi problemami związanymi z transformacją gospodarczą, które bardzo mocno dotykały kopalnie i cały przemysł ciężki. Od tego czasu wiele się zmieniło. Największe miasto aglomeracji górnośląskiej stawia na innowacyjne trendy w gospodarce, m.in. branżę gamingową, i kreuje się na miejsce spotkań. Dobrym przykładem może być Europejski Kongres Gospodarczy, który odbył się w Katowicach już po raz 16.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.