Mówi: | Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance Maciej Nykiel, prezes Neckermann |
Ponad 20 mln Polaków zamierza wyjechać w tym roku na wakacje. Połowa spędzi letni urlop za granicą
W tym roku na letni urlop wybiera się 65 proc. Polaków. Połowa z nich zostanie w kraju, a druga połowa wyjedzie za granicę. W czołówce najpopularniejszych kierunków są Chorwacja, Grecja, Hiszpania i należące do niej Wyspy Kanaryjskie. Na zagraniczny wypoczynek zamierzamy przeznaczyć średnio 3,2 tys. zł na osobę, a 70 proc. urlopowiczów planuje wykupić ubezpieczenie turystyczne – wynika z najnowszego badania zrealizowanego na zlecenie Mondial Assistance.
– W tym roku ok. 20,5 mln Polaków zadeklarowało, że wyjedzie na wakacje, przy czym połowa zostanie w kraju, a druga połowa wybierze się na wakacje zagraniczne. W porównaniu z ubiegłym rokiem w tym na wakacje wyjedzie o 2 mln Polaków więcej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance.
Jak wynika z badania dotyczącego wakacyjnych planów Polaków, które zostało przeprowadzone na zlecenie firmy, w tym roku na wakacje wybiera się ok. 65 proc. Polaków, o 2 mln więcej niż w ubiegłym. Na letni urlop wyjedzie w sumie ok. 20,5 mln osób, z których ponad 9 mln (48 proc.) wybiera się za granicę, a ponad 10 mln (52 proc.) zamierza zorganizować swój wypoczynek w kraju. Wakacyjnych planów w ogóle nie ma jeszcze 28 proc. Polaków. W co trzecim takim przypadku (35 proc.) powodem są inne obowiązki lub brak wystarczających środków finansowych (29 proc.), natomiast w co czwartym (24 proc.) – zły stan zdrowia.
Według badania największą popularnością w tym roku będzie cieszyć się Chorwacja, którą wybierze 16 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu plasuje się Grecja (16 proc.) oraz Hiszpania i należące do niej Wyspy Kanaryjskie (14 proc.). W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych krajów znalazła się coraz popularniejsza wśród Polaków Albania (3 proc.).
– Polacy deklarują, że w tym roku tłumnie ruszą na południe Europy. Ponad 20 mln osób wyjedzie na wakacje, przy czym prawie połowa wybierze wyjazdy zagraniczne – w stosunku do roku ubiegłego stanowi to aż 10-procentowy wzrost. Dotychczasowe statystyki sprzedaży na początku czerwca potwierdzają ten trend. W biurach podróży mamy w tym roku dużo więcej klientów i dużo chętniej kupują oni wakacje zagraniczne – mówi Maciej Nykiel, prezes Neckermann Polska.
Raport Mondial Assistance pokazuje, że nieco ponad połowa Polaków (51 proc., wzrost o 2 p.p., czyli o 1,4 mln) zamierza zaplanować wyjazd i zorganizować tegoroczne wakacje samodzielnie. Z usług biur podróży skorzysta natomiast 49 proc., motywując to głównie brakiem zmartwień o formalności, organizację i wygodę w trakcie urlopu. Co trzeci Polak, który zamierza skorzystać z usług biura podróży, deklaruje, że istotne są też dodatkowe świadczenia w pakiecie wakacyjnym.
– Przede wszystkim na wakacjach chcemy się dobrze bawić i mieć święty spokój, dlatego większość klientów biur podróży, bo aż 85 proc., wybiera wypoczynek all inclusive. Na miejscu nie chcemy się zajmować organizacją posiłku na własną rękę, ale zostawić to specjalistom w hotelu. Większość klientów podróżuje samolotami i to jest trend rosnący od lat, spada liczba wyjazdów autokarowych. Natomiast w tym roku ponownie wiele osób wybierze się na wakacje własnym samochodem – jest to ciągle bardzo popularny sposób, szczególnie dla mieszkańców południa Polski, gdzie większość krajów Basenu Morza Śródziemnego, tych północnych, jest osiągalnych w ciągu jednego dnia przejazdu – mówi Maciej Nykiel.
Na tegoroczne wakacje za granicą Polacy planują wydać w sumie około 10 proc. więcej niż jeszcze w ubiegłym roku. Na urlop w kraju przeznaczają średnio 3,2 tys. zł na osobę, natomiast wypoczynek w kraju ma kosztować ok. 1,8 tys. zł.
– Profil turysty w tym roku w zasadzie się nie zmienił w stosunku do lat poprzednich. To 30–49-latek, typowy jest wyjazd rodzinny, dwu- lub trzyosobowy. Wzrosła jednak liczba osób, które zamierzają wyjechać w większych grupach, czyli 5 plus. Są to albo duże rodziny, albo przyjaciele, którzy jadą razem – mówi Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance.
Z badania wynika również, że zdecydowana większość, bo 70 proc., Polaków planujących tegoroczne wakacje zamierza wykupić ubezpieczenie turystyczne w związku z wyjazdem zagranicznym. Ta liczba rośnie z roku na rok – w porównaniu z ubiegłym zwiększyła się o ponad 1,3 mln.
– Mówimy tu o 10 mln osób, z których 70 proc. – czyli blisko 7 mln – ma zamiar wykupić ubezpieczenie, czyli bezpiecznie spędzić wakacje. To bardzo solidna, stabilna liczba, bo jeszcze w 2013 roku – kiedy rozpoczynaliśmy nasze badanie – ten odsetek wynosił 59 proc., a obecnie ustabilizował się na poziomie 70–73 proc. – mówi Tomasz Frączek.
Czytaj także
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-11-12: Ekstremalne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. To może pociągnąć za sobą problemy z dostępnością ubezpieczeń
- 2024-10-29: David Gaboriaud: Według przewodnika Michelina poziom kulinarny polskich restauracji jest coraz wyższy. Polacy są w rozwoju gastronomii krok przed Francuzami
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.