Mówi: | Andrzej Malinowski |
Funkcja: | prezydent |
Firma: | Pracodawcy RP |
Pracodawcy RP: dzięki funduszom unijnym w Polsce nie było kryzysu gospodarczego
Zdaniem Andrzeja Malinowskiego, prezydenta organizacji Pracodawcy RP, fundusze unijne uchroniły Polskę od kryzysu gospodarczego. Już wkrótce do Polski popłynie kolejny strumień unijnych pieniędzy. Z nowej perspektywy do kraju trafi 85,5 mld euro. Dużą rolę podczas aplikowania o środki unijne przez małe i średnie przedsiębiorstwa odgrywać będzie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
– To, że Polska właściwie nie zanotowała klasycznego kryzysu, w dużym stopniu jest zasługą funduszy unijnych – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Malinowski.
Prezydent organizacji Pracodawcy RP pozytywnie ocenia sposób korzystania z funduszy unijnych zarówno w skali kraju, jak i przez poszczególnych przedsiębiorców.
– Spójrzmy na to, co się dzieje dookoła, na te wszystkie zmiany w infrastrukturze i w poszczególnych firmach – wskazuje Andrzej Malinowski. – Dosyć dużo jeżdżę po Polsce, oglądam i przecieram oczy ze zdumienia. Unia Europejska to szansa, z której polscy przedsiębiorcy skorzystali. Więc niewątpliwie to, że Polska właściwie nie zanotowała klasycznego kryzysu, że miała tylko miejscami osłabienia, to w dużym stopniu zasługa funduszy unijnych.
Bardzo dużo rolę w wykorzystaniu funduszy europejskich zdaniem prezydenta organizacji Pracodawcy RP odgrywa Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
– To jedna z bardzo ważnych agencji ukierunkowanych na sól polskiej gospodarki, czyli małe i średnie przedsiębiorstwa – zauważa Malinowski. – Mam wrażenie, że nastąpiły w niej bardzo duże zmiany. Na początku, kiedy była organizacją czysto administrującą, odnosiliśmy często wrażenie, że nie rozumie potrzeb polskich przedsiębiorców. Ostatnie lata jednak były zdecydowanie pozytywne.
Jak zapewnia Andrzej Malinowski, organizacja Pracodawcy RP jest w stałym kontakcie z szefową PARP Bożeną Lublińską-Kasprzak. Na bieżąco przekazywane są jej docierające do organizacji opinie dotyczące funduszy unijnych oraz relacji agencji z przedsiębiorcami.
– Muszę powiedzieć, że pani Lubińska-Kasprzak bardzo szybko na te sugestie reaguje – chwali Malinowski. – Nie zawsze się oczywiście z nimi zgadza, ale reaguje i zdecydowanie próbuje zmieniać funkcjonowanie agencji na lepsze. PARP dysponuje już odpowiednim doświadczeniem. Myślę więc, że będzie bardzo istotną agencją w nowej perspektywie finansowej.
Zgodnie z Umową Partnerstwa, dokumentem określającym strategię wykorzystania pieniędzy z nowej perspektywy unijnej, w ramach poszczególnych funduszy Polska otrzyma ogółem 85,5 mld euro (blisko 360 mld zł według obecnego kursu przeliczeniowego). Największa część (23,8 mld euro, czyli prawie 100 mld zł) trafi na zrównoważony transport i poprawę infrastruktury. Kolej otrzyma ogółem 10,2 mld euro (42,7 mld zł), prawie dwa razy więcej niż w latach 2007-2013.
Czytaj także
- 2025-05-07: Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-30: Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań
- 2025-05-05: Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do nadzoru nad pierwszą polską elektrownią jądrową. Kluczową kwestią jest bezpieczeństwo
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.