Mówi: | Andrzej Malinowski |
Funkcja: | prezydent |
Firma: | Pracodawcy RP |
Pracodawcy RP: dzięki funduszom unijnym w Polsce nie było kryzysu gospodarczego
Zdaniem Andrzeja Malinowskiego, prezydenta organizacji Pracodawcy RP, fundusze unijne uchroniły Polskę od kryzysu gospodarczego. Już wkrótce do Polski popłynie kolejny strumień unijnych pieniędzy. Z nowej perspektywy do kraju trafi 85,5 mld euro. Dużą rolę podczas aplikowania o środki unijne przez małe i średnie przedsiębiorstwa odgrywać będzie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
– To, że Polska właściwie nie zanotowała klasycznego kryzysu, w dużym stopniu jest zasługą funduszy unijnych – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Malinowski.
Prezydent organizacji Pracodawcy RP pozytywnie ocenia sposób korzystania z funduszy unijnych zarówno w skali kraju, jak i przez poszczególnych przedsiębiorców.
– Spójrzmy na to, co się dzieje dookoła, na te wszystkie zmiany w infrastrukturze i w poszczególnych firmach – wskazuje Andrzej Malinowski. – Dosyć dużo jeżdżę po Polsce, oglądam i przecieram oczy ze zdumienia. Unia Europejska to szansa, z której polscy przedsiębiorcy skorzystali. Więc niewątpliwie to, że Polska właściwie nie zanotowała klasycznego kryzysu, że miała tylko miejscami osłabienia, to w dużym stopniu zasługa funduszy unijnych.
Bardzo dużo rolę w wykorzystaniu funduszy europejskich zdaniem prezydenta organizacji Pracodawcy RP odgrywa Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
– To jedna z bardzo ważnych agencji ukierunkowanych na sól polskiej gospodarki, czyli małe i średnie przedsiębiorstwa – zauważa Malinowski. – Mam wrażenie, że nastąpiły w niej bardzo duże zmiany. Na początku, kiedy była organizacją czysto administrującą, odnosiliśmy często wrażenie, że nie rozumie potrzeb polskich przedsiębiorców. Ostatnie lata jednak były zdecydowanie pozytywne.
Jak zapewnia Andrzej Malinowski, organizacja Pracodawcy RP jest w stałym kontakcie z szefową PARP Bożeną Lublińską-Kasprzak. Na bieżąco przekazywane są jej docierające do organizacji opinie dotyczące funduszy unijnych oraz relacji agencji z przedsiębiorcami.
– Muszę powiedzieć, że pani Lubińska-Kasprzak bardzo szybko na te sugestie reaguje – chwali Malinowski. – Nie zawsze się oczywiście z nimi zgadza, ale reaguje i zdecydowanie próbuje zmieniać funkcjonowanie agencji na lepsze. PARP dysponuje już odpowiednim doświadczeniem. Myślę więc, że będzie bardzo istotną agencją w nowej perspektywie finansowej.
Zgodnie z Umową Partnerstwa, dokumentem określającym strategię wykorzystania pieniędzy z nowej perspektywy unijnej, w ramach poszczególnych funduszy Polska otrzyma ogółem 85,5 mld euro (blisko 360 mld zł według obecnego kursu przeliczeniowego). Największa część (23,8 mld euro, czyli prawie 100 mld zł) trafi na zrównoważony transport i poprawę infrastruktury. Kolej otrzyma ogółem 10,2 mld euro (42,7 mld zł), prawie dwa razy więcej niż w latach 2007-2013.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.