Mówi: | Bożena Lublińska-Kasprzak |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości |
Prezes PARP: Polska wśród liderów innowacyjności
– Polska ma szansę dołączyć do liderów innowacyjności – uważa prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Według Bożeny Lublińskiej-Kasprzak, Polska jest w stanie stworzyć wiele dobrych i ciekawych produktów. PARP już po raz piętnasty wyłonił zwycięzców konkursu Polski Produkt Przyszłości.
Tym razem, o nagrodę rywalizowało 57, zidentyfikowanych przez komisję konkursową. nowatorskich rozwiązań. Spośród nich wyłoniono 12 zwycięzców.
– Wiele z nich to są naprawdę innowacyjne produkty, technologie, które osiągają czy też w przyszłości osiągną sukcesy na rynkach międzynarodowych – mówi Bożena Lublińska–Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Wśród nagrodzonych znalazły się warszawski Instytut Technologii Elektronowej za kwantowe lasery elektronowe, stosowane m.in. w medycynie, przy wykrywaniu markerów chorobowych w wydychanym powietrzu oraz Instytut Farmaceutyczny, który opracował oryginalną metodę syntezy substancji alfacalcidol, stosowanej w leczeniu wielu schorzeń do poprawy struktury i funkcji układu kostnego.
– To jest bardzo ważne, że wiele tych produktów czy technologii, służy rozwiązywaniu pewnych problemów np. z zakresu medycyny, zdrowia – przyznaje szefowa PARP. – Mamy bardzo wiele nagrodzonych tego rodzaju technologii, produktów z zakresu medycyny i farmacji, jak np. te związane z leczeniem czy wykrywaniem raka.
Doceniane są nie tylko produkty, związane z branżą medyczną. Jedna z nagród powędrowała w ręce firmy Akpil z Pilzna, która wraz z Przemysłowym Instytutem Maszyn Rolniczych z Poznania opracowała i wdrożyła do produkcji kombajn do zbioru i czyszczenia warzyw z wymiennymi adapterami roboczymi, czyli najnowocześniejszą w kraju maszynę do zbioru warzyw korzeniowych.
Przyznane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości nagrody Polskiego Produktu Przyszłości nie ograniczają się jedynie do wręczenia dyplomu czy statuetki.
– Staramy się po konkursie wspierać naszych laureatów na rynkach międzynarodowych – mówi Bożena Lublińska–Kasprzak. – Zabieramy ich na misje, na targi i promujemy na całym świecie.
Nagroda Polskiego Produktu Przyszłości przyznawana jest cyklicznie, od 1997 roku. Jej pomysłodawcą była Agencja Techniki i Technologii, której zadania w 2002 roku przejęła Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Zwycięzca konkursu dostaje statuetkę, dyplom oraz prawo do posługiwania się znakiem „Polski Produkt Przyszłości”. Zyskuje także możliwość udziału w targach i zagranicznych misjach handlowych. Tegoroczna gala odbyła się już po raz piętnasty. Dwunastu laureatów dołączyło do grona ponad 90-ciu nagrodzonych do tej pory.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.