Newsy

Rynki wschodnie atrakcyjne dla polskich firm informatycznych. Podbój tych rynków odkładają jednak na spokojniejsze czasy

2015-03-23  |  06:30

Polskie rozwiązania informatyczne są doceniane za granicą. To pomaga w ekspansji firm na światowych rynkach. Dla Asseco Business Solutions atrakcyjni są również klienci na Wschodzie, ale ze względu na napiętą sytuację geopolityczną firma wstrzymuje się z rozwijaniem tam działalności i koncentruje się na Europie Zachodniej.

– Mamy produkty na tyle dojrzałe, że nadszedł czas, by wychodzić z nimi za granicę. W 2015 roku koncentrujemy się na wychodzeniu z naszymi produktami za naszą zachodnią granicę – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mariusz Lizon, członek zarządu Asseco Business Solutions. – W ubiegłym roku prowadziliśmy dość intensywne działania, żeby wyjść za wschodnią granicę, ale z racji trudnej sytuacji podjęliśmy decyzję o wstrzymaniu prac.

Podkreśla, że decyzja o zawieszeniu ekspansji na Wschód może zostać zmieniona, jeśli nastąpi uspokojenie sytuacji na Ukrainie. Na razie spółka koncentruje się na Europie Zachodniej, chociaż najbardziej perspektywiczne są dla niej kontrakty obejmujące kilka rynków.

– Strategia jest taka, żeby do pierwszej ligi wybierać klientów o strukturze ogólnoświatowej. Nie jest wykluczone, że jeśli wygramy taki kontrakt, którego realizacja będzie lokowana na wielu rynkach, trafimy też poza Europę – wyjaśnia Lizon. – Chcemy iść z tymi rozwiązaniami do dużych koncernów, które de facto operują na każdym rynku.

Przykładem realizacji projektu na kilku rynkach jest kontrakt Asseco BS z producentem napojów alkoholowych Bacardi.

– W ramach tego kontraktu w zeszłym roku realizowaliśmy projekt na czterech rynkach, w tym roku  na kolejnych i jeszcze pracy zostanie na 2016 rok – mówi Lizon.

Spółka jest już obecna m.in. w Holandii, Francji, na Litwie i Łotwie, w Estonii oraz Rosji. W 2013 roku oferowane przez spółkę rozwiązania mobilne dla klientów sektora FMCG znalazły się w raporcie firmy badawczo-doradczej Gartner („Vendor Panorama for Retail Execution and Monitoring in Consumer Goods 2013”) w gronie 19 światowych dostawców.

Za granicę wychodzimy z naszym sztandarowym produktem, czyli z Mobile Touch. Natomiast próbujemy zmienić nieco strategię, żeby dołączyć do niego produkty komplementarne, które sprzedawaliśmy tylko w Polsce, np. Platformę Connector – tłumaczy Lizon.

Zdaniem członka zarządu Asseco BS kontrakty z klientami zagranicznymi będą wymagać inwestycji wewnętrznych, głównie w zakresie rozbudowy zespołów i skonstruowania nowych metod obsługi klientów z różnych rynków. Spółka nie planuje przejęć spółek zagranicznych i otwierania swoich biur na nowych rynkach.

– Obsługa kontraktów z Polski staje się coraz łatwiejsza. Jakość takich metod jest na tyle wystarczająca, że można prowadzić w ten sposób negocjacje i nikt nie czuje potrzeby, żeby spotykać się personalnie – zwraca uwagę Mariusz Lizon. – Dzięki temu dla firm takich jak nasza zagraniczne rynki stoją otworem.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.