Mówi: | Ola Möllerström, wiceprezes Sigma Connectivity AB Robert Pehrsson, dyrektor rozwoju biznesu, SEB Agnieszka Zielińska, dyrektor zarządzający, Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza |
Skandynawskie firmy wyznaczają trendy rozwoju globalnego biznesu. Polskie przedsiębiorstwa także będą z nich korzystać
Identyfikacja kluczowych trendów biznesowych pomaga firmom w rozwoju i kreowaniu przewagi konkurencyjnej zarówno na krajowym, jak i globalnym rynku. Dla polskich firm wzorem może być Skandynawia, która wiedzie prym w innowacyjności, przedsiębiorczości i kreowaniu nowych rozwiązań. W najnowszym raporcie Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC) „Nordic Insights – trendy, które kształtują przyszłość biznesu” eksperci wskazują czternaście najważniejszych trendów biznesowych w Skandynawii, które będą w nadchodzących latach kształtować rynek, a także polsko-skandynawską współpracę. Znalazły się wśród nich m.in. te związane ze sztuczną inteligencją, IoT, biotechnologią, digitalizacją medycyny czy technologią blockchain.
– Żyjemy w bardzo dynamicznych czasach, w wielkim chaosie komunikacyjnym. Wraz z infuture hatalska foresight institute postanowiliśmy pomóc biznesowi w zdefiniowaniu trendów, które wpłyną na przyszłość biznesu i współpracy polsko-skandynawskiej. Skandynawowie są liderami w wielu dziedzinach życia, przodują w cyfryzacji społeczeństwa, w rankingach konkurencyjności i innowacyjności. Chcieliśmy znaleźć punkt wspólny, który mógłby posłużyć do budowania efektywnej współpracy, dlatego przeprowadziliśmy badanie wśród członków Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej. Aż 73 proc. badanych firm potwierdziło, że zdefiniowanie trendów jest kluczowe dla budowania ich konkurencyjności na globalnym rynku – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Agnieszka Zielińska, dyrektor zarządzająca Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej.
Zdaniem ekspertów w kontekście digitalizacji i coraz szybszych przemian społecznych, gospodarczych czy technologicznych biznes musi na bieżąco reagować i adaptować się do zmian. Produkty i usługi są wciąż ulepszane w odpowiedzi na rosnące oczekiwania konsumentów. By nie pozostawać w tyle, firmy muszą właściwie identyfikować trendy, które będą kształtować przyszłość rynku i właściwie na nie odpowiadać. Dla polskich przedsiębiorstw wzorem może być Skandynawia, która wiedzie prym w innowacyjności, przedsiębiorczości i kreowaniu nowych rozwiązań, wyznaczając kierunek rozwoju dla innych państw.
– Od wielu lat jesteśmy klasyfikowani na czołowych pozycjach. Utrzymanie innowacyjnego charakteru jest łatwiejsze, kiedy wiemy, w czym sprawdzają się nasi sąsiedzi. Wówczas nam samym łatwiej jest podążać tą ścieżką, sukces napędza sukces. Kolejną istotną kwestią jest nasza kultura, która sprzyja wychodzeniu przed szereg i podejmowaniu wspólnych działań. Nie mamy w zwyczaju dusić pomysłów w zarodku. Uważamy, że dzielenie się szalonymi pomysłami jest w porządku, bo czasem szalony pomysł okazuje się świetny i możemy wdrożyć go w życie – mówi Ola Möllerström, wiceprezes Sigma Connectivity AB. – Jedną z cech, która wyróżnia skandynawskie przedsiębiorstwa, jest międzynarodowość. Zbliża się era cyfryzacji i proces ten osiąga wymiar globalny. Szwedzkie przedsiębiorstwa mają charakter globalny już od wielu lat, nie jest to dla nas nic nowego. Traktujemy to raczej jako nowe narzędzie, dzięki któremu możemy przyspieszyć proces globalizacji, a nie jako wyzwanie – dodaje.
Dane przytaczane w najnowszym raporcie SPCC i infuture hatalska foresight institute („Nordic Insights – trendy, które kształtują przyszłość biznesu”) potwierdzają czołową pozycję państw skandynawskich w rankingach dotyczących cyfryzacji czy zrównoważonego rozwoju. W tegorocznym indeksie DESI 2018 (ocena stopnia cyfryzacji państw), publikowanym przez Komisję Europejską, Dania, Szwecja i Finlandia zajmują trzy pierwsze miejsca. Z kolei w Global Innovation Index 2018 Szwecja znalazła się na 3. pozycji, natomiast Dania i Finlandia uplasowały się w pierwszej dziesiątce. W tym roku Szwecja, Dania i Finlandia zajęły również trzy pierwsze miejsca w rankingu Global SDG Index (Indeks Celów Zrównoważonego Rozwoju), a do 2040 roku Dania zamierza całkowicie przestawić się na zrównoważone źródła energii.
Eksperci podkreślają, że identyfikacja kluczowych trendów biznesowych w Skandynawii może pomóc polskim firmom w rozwoju i kreowaniu przewagi konkurencyjnej zarówno na krajowym, jak i globalnym rynku. Mając wiedzę na temat wiodących trendów, firmy mogą się zainspirować i odnaleźć nowe obszary dla skandynawsko-polskiej współpracy biznesowej. W raporcie SPCC „Nordic Insights” najważniejsze kierunki rozwoju biznesu zostały przestawione w czternastu głównych trendach kształtujących jego przyszłość. Podzielono je na trzy grupy tematyczne: gospodarka i technologia, środowisko i zrównoważony rozwój oraz społeczeństwo i praca.
– Wyłoniliśmy czternaście trendów, które są istotne dla rozwoju skandynawsko-polskiej współpracy. Wśród najistotniejszych jest Smarter Living & Working, czyli rozwiązania oparte na internecie rzeczy. Kolejne to to Fossil Fuel Free, czyli rozwój zrównoważonego środowiska, obniżenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery, oraz AI for Humanity. Skandynawowie stawiają człowieka w centrum zainteresowania, stąd rozwiązania sztucznej inteligencji mają wspierać ludzi w ich codziennych działaniach. AI for Humanity dotyczy rozwijania obszarów związanych z internetem rzeczy, który może służyć podnoszeniu komfortu życia osób starszych. Stoimy obecnie przed wyzwaniem, jakim jest starzejące się społeczeństwo i tutaj poszukiwanie nowych rozwiązań jest kluczowe. Skandynawowie mają już w tym praktykę – zauważa podkreśla Agnieszka Zielińska, Dyrektor Zarządzająca SPCC.
Fossil Fuel Free – kolejny trend wymieniony w raporcie – opiera się na głównych założeniach strategii zrównoważonego rozwoju. Obejmuje wszystkie te działania, których konsekwencją jest uniezależnienie od paliw kopalnych (ang. fossil fuel). Natomiast trend Smarter Living & Working nawiązuje do inteligentnych rozwiązań IoT (Internet of Things), które pozwalają społeczeństwu funkcjonować efektywniej, oszczędniej i sprawniej. Dotyczy to zarówno elektroniki użytkowej (urządzenia typu smart home), inteligentnych budynków (smart buildings) czy infrastruktury miast (smart city).
– W Skandynawii już w tej chwili pracuje się nad rozwiązaniami sieci 5G i widzimy, że Polska bierze w tym udział. W zeszłym tygodniu została ogłoszona współpraca – stworzenie nowego ekosystemu pomiędzy firmą szwedzką Ericsson, Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną oraz Politechniką Łódzką, której celem jest rozwijanie sieci 5G w Polsce – zauważa Agnieszka Zielińska.
Wśród kluczowych trenów wymienianych w raporcie znalazły się również te związane z biotechnologią, digitalizacją medycyny, technologią blockchain, Gospodarką Obiegu Zamkniętego, wykorzystywaniem wody jako zasobu oraz innowacjami w edukacji. Jednym z ważniejszych dla biznesu jest także trend Deep Impact oparty o współpracy firm i start-upów, które wspólnie starają się reagować na globalne problemy wynikające ze zmian ekonomicznych czy środowiskowych.
– Współpraca ze start-upami przynosi obopólne korzyści, każda ze stron wnosi zupełnie inną wartość. Jako bardziej tradycyjna instytucja bankowa wnosimy wkład w postaci rozległej wiedzy, długofalowych relacji z klientami i przede wszystkim zaufania. Start-upy są z kolei ogromnie doświadczone w obszarze nowych technologii, innowacyjnych modeli współpracy oraz mają możliwość dostarczania konkretnych rozwiązań w obszarach istotnych dla naszych klientów. Przestaliśmy więc postrzegać je przez pryzmat konkurencji i zaczęliśmy być bardziej otwarci na współpracę. Coraz szerzej inwestujemy także w fintechy i start-upy z krajów nordyckich, mając na celu zacieśnienie współpracy i ustanowienie długofalowych relacji – mówi Robert Pehrsson, dyrektor rozwoju biznesu, SEB.
Jak podkreśla ekspert Sigma Connectivity Ola Möllerström, aby odnaleźć się w dzisiejszych realiach, firmy powinny dostrzegać nie wyzwania, lecz możliwości. Kluczowe jest dla nich dzisiaj modyfikowanie swoich modeli biznesowych, wychodzenie poza sztywne schematy i modyfikowanie swojej oferty, dostosowując ją do rynkowych zmian.
– Kiedy pojawia się tak wiele możliwości i przemysł mocno napiera do przodu, trzeba być gotowym na błyskawiczne zmiany. Jedną z najistotniejszych kwestii jest dziś niewątpliwie pozostanie w łączności, pozyskiwanie danych i wypracowanie nowych modeli biznesowych. To z kolei wymusza inny tok myślenia, wyjście poza pewne ramy i modyfikowanie własnej oferty. Prawdopodobnie będziemy musieli opracować nowe usługi, wykraczające poza standardową ofertę – mówi Ola Möllerström, wiceprezes w Sigma Connectivity AB.
Raport Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC) „Nordic Insights – trendy kształtujące przyszłość biznesu”, opracowany we współpracy z infuture hatalska foresight institute, został zaprezentowany w trakcie zakończonej właśnie konferencji SPCC w Warszawie, której motywem przewodnim były właśnie te trendy, które będą kształtować przyszłość biznesu i współpracę polsko-skandynawską. Jego pełna wersja dostępna jest na stronie internetowej SPCC.
Czytaj także
- 2025-03-04: Realizacja Planu dla Chorób Rzadkich przyspiesza. Są już nowe warunki wyceny i poszerza się pakiet badań screeningowych
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-03: Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-19: Wycofanie się USA z WHO może mieć katastrofalne skutki. Cenę zapłacą także kraje UE
- 2025-02-27: Komisja Europejska podtrzymuje dążenie do pełnej dekarbonizacji. Polityka klimatyczna zakładać będzie wsparcie przemysłu
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-02-19: Biomimetyczny dron z nogami sprawdzi się w dostawach i misjach ratunkowych. Technologia inspirowana jest wronami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.