Newsy

Udział kobiet w nowych technologiach wciąż za niski. Citi chce podwoić ich liczbę w działach IT w Polsce w ciągu trzech lat

2018-11-29  |  06:25

W Citibank Europe PLC, czyli w warszawskim centrum usług biznesowych Citi, kobiety stanowią 16 proc. z 1200 pracowników działów IT, ale organizacja chce w ciągu najbliższych 3 lat podwoić ten odsetek. Poszukuje kandydatek praktycznie w każdym obszarze – począwszy od analityków, poprzez specjalistów aż po stanowiska menadżerskie w Polsce i Europie. Według raportu „Women in Digital Age” Komisji Europejskiej tylko 13 proc. kobiet, które kończą kierunki informatyczne i technologiczne podejmuje pracę w swojej branży. To 2 pkt proc. mniej niż w 2011 roku. Udział kobiet w  sektorze cyfrowym nie zmienił się znacząco w ciągu ostatnich dekad.

– Udział kobiet w technologii jest według nas wciąż zdecydowanie za niski i chcielibyśmy, żeby w ciągu najbliższych 3 lat liczba kobiet w działach IT Citibank Europe PLC wzrosła dwukrotnie – mówi agencji Newseria Biznes Marek Cendrowicz, Szef Infrastruktury IT na Polskę w Citibank Europe PLC.

Polityka Citi zakłada wspieranie różnorodności i stawia mocny akcent na wspieranie kariery i rozwoju kobiet. Z danych niefinansowych za 2017 rok wynika, że w ubiegłym roku kobiety stanowiły 51 proc. zatrudnionych w procesach rekrutacyjnych. Wśród 7,8 tys. pracowników Citi w Polsce dokładnie 51,75 proc. stanowią kobiety, które zajmują także ponad połowę (50,89 proc.) stanowisk menadżerskich.

 Innowacyjne produkty i najwyższej jakości usługi dostarczają osoby, które mają bardzo szerokie doświadczenia, ale – co ważniejsze – pochodzą z różnych kultur, różnych środowisk i są różnej narodowości. Wierzymy, że to właśnie dzięki tej różnorodności i włączającej kulturze organizacyjnej osiągamy sukces. Dlatego angażujemy się w wiele inicjatyw, poszukujemy nowych możliwości, żeby nieustanie się wzmacniać w tym zakresie – mówi Marek Cendrowicz.

Przykładem takich inicjatyw jest program „IT for SHE”, którego zadaniem jest pomoc utalentowanym studentkom kierunków informatycznych w wejściu na rynek pracy. Składają się na niego m.in. największy w Europie obóz tematyczny dla kobiet w IT (Women in Tech Camp) oraz program mentoringowy w najlepszych firmach technologicznych. Kulminacją programu jest Women in Tech Summit – największe wydarzenie dla kobiet w technologiach w tej części świata. Citi jest jego strategicznym partnerem.

Zachęcamy kobiety, żeby wybierały kierunek studiów w obszarach STEM [Science, Technology, Engineering, Mathematics – red.] i decydowały się na pracę IT. Wspieramy je w tym, dzielimy się swoim doświadczeniem i swoim know-how, żeby mogły szybciej się rozwijać i osiągać sukces. Wewnątrz Citi mamy bardzo prężnie działającą grupę „Women in Technology” w ramach Women’s Network Poland, która organizuje szereg warsztatów i szkoleń. Poprzez Fundację Kronenberga już od kilku lat finansujemy program akcelerujący młodych przedsiębiorców w ramach Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, więc działamy w tym zakresie bardzo szeroko – wylicza Marek Cendrowicz.

W  Polsce – jak wynika z raportu „Kobiety w IT 2018” Fundacji Carrots – 53 proc. pań zatrudnionych w IT uważa, że jest im trudniej niż mężczyźnie poradzić sobie w branży nowych technologii. Połowa z nich ocenia też, że zarabiają mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach. Mimo to aż 72 proc. kobiet zatrudnionych w branży IT jest zadowolonych ze swojej pracy.

W Citi w obszarze technologii kobiety zajmują obecnie różne stanowiska – od ról menadżerskich, w których zarządzają pracą zespołów lokalnych i globalnych, po analityków i stanowiska eksperckie w zespołach technologicznych. Bank szuka kandydatek w każdym z tych obszarów.

– Technologia w centrum usług biznesowych Citi jest bardzo szeroka – pracujemy w ramach globalnych zespołów i obsługujemy 96 różnych państw na świecie. Spektrum funkcji technologicznych jest w zasadzie pełne – począwszy od development, poprzez analizę biznesową, architekturę systemów, wdrażanie i utrzymywanie systemów operacyjnych i baz danych, finanse w działach IT, poprowadzenie projektów. Działamy zarówno w modelu DevOps, jak i w klasycznych modelach. Tam, gdzie mamy taką potrzebę, budujemy wewnętrzne rozwiązania w ramach cloud, poszukujemy rozwiązań hybrid cloud – podkreśla szef infrastruktury IT na Polskę na Polskę w Citibank Europe PLC.

Jak wynika z raportu Citi Research „Women in Economy II”, w ciągu następnej dekady wpływ kobiet na globalną gospodarkę będzie co najmniej tak znaczący, jak wpływ ponadmiliardowych populacji Chin i Indii. Jak szacują analitycy Citi, sprawiedliwy system wynagrodzeń oparty o kompetencje oraz zrównanie warunków finansowych kobiet i mężczyzn może doprowadzić do co najmniej 6-proc. wzrostu PKB w krajach rozwiniętych w ciągu dekady, maksymalnie dwóch. Natomiast Raport „Diversity Matters” McKinsey pokazuje, że firmy zatrudniające zarówno kobiety, jak i mężczyzn notują o 15 proc. większe przychody. Te, w których są zespoły złożone z przedstawicieli różnych narodowości – nawet o 35 proc. wyższe. Warunkiem jest jednak odpowiednie zarządzanie różnorodnością.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Problemy społeczne

Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc

Polska coraz mocniej stawia na powroty swoich obywateli z zagranicy. Rządowa strategia współpracy z Polonią na najbliższe lata zakłada system zachęt dla osób powracających, ale też ułatwienia w uznawaniu wykształcenia i kwalifikacji, podejmowaniu studiów czy staży zawodowych. To w obliczu rosnących wyzwań demograficznych i zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę szansa na wzmocnienie rynku pracy. Napływ wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem zdobytym za granicą może pomóc w modernizacji krajowej gospodarki.

Prawo

ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców

Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyjne, przedsiębiorcy alarmują, że brakuje w nich spójności, przewidywalności i realnej poprawy, zwłaszcza w kontaktach z administracją. Jako przykład ZPP podaje przypadek firmy British American Tobacco (BAT) i jej zatrzymanego przez izbę celno-skarbową zamówienia 200 tys. kartridży do e-papierosów. Dotknięte tą decyzją spółki liczą straty.

Konsument

Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory

Branża piwowarska pozostaje ważnym ogniwem polskiej gospodarki. Nowy raport CASE wskazuje, że generuje ona 3 proc. dochodów budżetowych i 85 tys. miejsc pracy w samych browarach i innych powiązanych sektorach. Dlatego kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje – już dziś nadwyżka mocy produkcyjnych przekracza 10 mln hl. Spadki są spowodowane m.in. znaczącym wzrostem kosztów działalności, spadkiem konsumpcji, a także uderzającymi w browarników zmianami regulacyjnymi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.