Newsy

W 2014 roku pracownicy odbiorą dwa wolne dni za święta przypadające w soboty

2014-01-03  |  06:00

W tym roku pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę będą mogli skorzystać z prawa do odebrania dnia wolnego za przypadające w sobotę święto. Taka możliwość to efekt wyroku Trybunału Konstytucyjnego z października 2012 roku. W tym roku w sobotę wypadają dwa dni świąteczne. W ubiegłym nie było takiego przypadku.

Ten rok będzie pierwszym okresem rozliczeniowym, w którym pracodawcy będą musieli rozliczać się z dni wolnych przypadających w sobotę. W październiku 2012 roku Trybunał Konstytucyjny podważył przepisy, które nie nakazywały tego robić. Działały one na mocy zmian wprowadzonych w 2011 roku, kiedy jako dzień wolny wprowadzono 6 stycznia, czyli święto Trzech Króli.

  Jeśli chodzi o święto, które wypada w weekend, to dzień może być odebrany jako dzień wolny tylko i wyłącznie w przypadku, gdy święto przypada w sobotę. Co oznacza, że te święta, które notujemy w niedzielę, są normalnym dniem świątecznym, i nie ma tutaj prawnego uzasadnienia do tego, żeby za taki czas odebrać wolne godziny pracy – przypomina Ewa Wardak, HR Manager w firmie Adecco Poland.

W ubiegłym roku żaden dzień świąteczny nie wypadł w sobotę. W 2014 roku pracownicy będą mogli skorzystać z tego prawa dwa razy. W sobotę wypada 3 maja i 1 listopada. W związku z tym o dwa dni zwiększa się pula dni urlopowych dla tych, dla których sobota zwyczajowo jest dniem wolnym od pracy. Czas ich wykorzystania należy uzgodnić z pracodawcą. Jednak musi on udzielić ich do końca okresu rozliczeniowego.

 – Zgodnie z obowiązującymi przepisami najpierw oddajemy godziny wolne  mówi Ewa Wardak. – W ostateczności, jeżeli do końca okresu rozliczeniowego pracodawca nie ma możliwości, żeby ten ekwiwalent w naturze został pracownikowi udzielony, wówczas musi to rozliczyć w formie dodatkowego wynagrodzenia.

Ten przywilej nie przysługuje jednak pracownikom przebywającym w danym momencie na zwolnieniu lekarskim lub urlopie macierzyńskim. Oni otrzymują świadczenie za każdy dzień zwolnienia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

Polityka

Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.