Newsy

W 2014 roku pracownicy odbiorą dwa wolne dni za święta przypadające w soboty

2014-01-03  |  06:00

W tym roku pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę będą mogli skorzystać z prawa do odebrania dnia wolnego za przypadające w sobotę święto. Taka możliwość to efekt wyroku Trybunału Konstytucyjnego z października 2012 roku. W tym roku w sobotę wypadają dwa dni świąteczne. W ubiegłym nie było takiego przypadku.

Ten rok będzie pierwszym okresem rozliczeniowym, w którym pracodawcy będą musieli rozliczać się z dni wolnych przypadających w sobotę. W październiku 2012 roku Trybunał Konstytucyjny podważył przepisy, które nie nakazywały tego robić. Działały one na mocy zmian wprowadzonych w 2011 roku, kiedy jako dzień wolny wprowadzono 6 stycznia, czyli święto Trzech Króli.

  Jeśli chodzi o święto, które wypada w weekend, to dzień może być odebrany jako dzień wolny tylko i wyłącznie w przypadku, gdy święto przypada w sobotę. Co oznacza, że te święta, które notujemy w niedzielę, są normalnym dniem świątecznym, i nie ma tutaj prawnego uzasadnienia do tego, żeby za taki czas odebrać wolne godziny pracy – przypomina Ewa Wardak, HR Manager w firmie Adecco Poland.

W ubiegłym roku żaden dzień świąteczny nie wypadł w sobotę. W 2014 roku pracownicy będą mogli skorzystać z tego prawa dwa razy. W sobotę wypada 3 maja i 1 listopada. W związku z tym o dwa dni zwiększa się pula dni urlopowych dla tych, dla których sobota zwyczajowo jest dniem wolnym od pracy. Czas ich wykorzystania należy uzgodnić z pracodawcą. Jednak musi on udzielić ich do końca okresu rozliczeniowego.

 – Zgodnie z obowiązującymi przepisami najpierw oddajemy godziny wolne  mówi Ewa Wardak. – W ostateczności, jeżeli do końca okresu rozliczeniowego pracodawca nie ma możliwości, żeby ten ekwiwalent w naturze został pracownikowi udzielony, wówczas musi to rozliczyć w formie dodatkowego wynagrodzenia.

Ten przywilej nie przysługuje jednak pracownikom przebywającym w danym momencie na zwolnieniu lekarskim lub urlopie macierzyńskim. Oni otrzymują świadczenie za każdy dzień zwolnienia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.