Mówi: | Ewa Białek, dyrektor biura handlu i usług, DNB Marta Guzek, Finance & Retail Industry Head, Google Polska |
W ciągu 8 lat handel w internecie osiągnie 40 proc. całkowitej sprzedaży w skali globalnej. Trend ten napędza sztuczna inteligencja i analiza big data
Personalizacja, customer experience, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe oraz analiza big data to główne czynniki, które w nadchodzącym czasie będą w największym stopniu decydować o kierunku rozwoju e-commerce. Do jej rozwoju przyczyni się również wprowadzony w marcu zakaz handlu w wybrane niedziele oraz rosnący udział kanału mobilnego, z którego na koniec tego roku może już pochodzić 70 proc. ruchu w sprzedaży internetowej.
– E-commerce to dzisiaj bardzo nośny temat. Zakupy online z pewnością będą się rozwijać, i to bardziej dynamicznie niż do tej pory. Szacuje się, że w przeciągu najbliższych 8 lat około 40 proc. całkowitej globalnej sprzedaży będzie już realizowane poprzez kanały online. Niemniej przez najbliższych kilka lat z pewnością będzie towarzyszył temu także rozwój handlu tradycyjnego, szczególnie w Polsce, gdzie mamy duże przywiązanie do tradycyjnych zakupów w sklepach – powiedziała agencji informacyjnej Newseria Biznes Ewa Białek, dyrektor Biura Handlu i Usług w DNB Bank Polska podczas konferencji Liderów Rynku Handlu i Usług Banku DNB.
Polska jest jednym z najprężniej rozwijających się rynków e-commerce, a odsetek internautów, którzy dokonują zakupów online, systematycznie rośnie. Według badań Gemius („E-commerce w Polsce 2018”) zakupy w internecie robi 56 proc. polskich internautów (wobec 54 proc. w ubiegłym roku). Prognozy grupy Integer.pl, właściciela Paczkomatów, zakładają, że branża będzie rozwijać się w tempie 18 proc. rocznie i na koniec 2018 roku przekroczy wartość 47 mld zł.
Z badań Gemiusa wynika, że tym, co najbardziej motywuje internautów do e-zakupów, jest całodobowa dostępność sklepów i serwisów online. Duże przełożenie na rozwój tej branży będzie mieć też wprowadzony w marcu zakaz handlu w wybrane niedziele, który w 2020 roku obejmie wszystkie niedziele.
– Równolegle rozwijają się także e-usługi, czego przykładem są Pyszne.pl, taxi online czy Netflix. Zmiany w e-commerce będą zachodziły dużo szybciej niż do tej pory. Personalizacja, social media, czyli to, co jest obecnie najmodniejszym tematem, sprawia, że możemy lepiej dopasowywać ofertę dla klienta, który jest coraz bardziej wymagający – mówi Ewa Białek.
Według ekspertów PayU to właśnie personalizacja polegająca na tworzeniu zindywidualizowanych ofert i przekazów marketingowych oraz kanał mobile będą w nadchodzącym czasie w największym stopniu decydować o kierunku rozwoju e-commerce. PayU przytacza szacunki, według których na koniec tego roku aż 70 proc. e-commerce’owego ruchu będzie pochodziło z urządzeń mobilnych.
Z ostatniego raportu e-Izby „M-Commerce. Kupuję mobilnie” wynika, że 73 proc. internautów kupuje produkty z tej samej kategorii w więcej niż jednym kanale zakupowym, a wyraźnie zauważalnym trendem jest wzrost wykorzystania smartfonów w procesie zakupowym. Co istotne, sklepy stacjonarne, które są ulubionym miejscem zakupów dla 32 proc. Polaków, straciły dominację na rzecz internetu i aplikacji mobilnych preferowanych przez 41 proc. konsumentów.
– Coraz bardziej przenosimy się na urządzenie mobilne. Już trzy lata temu dzieliliśmy się informacją, że w globalnej skali 50 proc. zapytań w wyszukiwarce pochodziło z urządzeń mobilnych. Teraz użytkownicy chcą jak najszybciej dotrzeć do informacji, których poszukują, jak najszybciej zakupić produkt. Niezwykle ważnym trendem jest także user experience. W dzisiejszych czasach user expercience sprzedaje, pozwala nam zatrzymać użytkownika na dłużej i buduje lojalność – mówi Marta Guzek, Finance & Retail Industry Head w Google Polska.
Na customer experience, czyli doświadczenia i odczucia klienta w styczności z daną marką, składa się cały szereg czynników – od obsługi klienta i komunikacji po dostosowanie oferty do jego indywidualnych preferencji. Ekspertka Google Polska podkreśla też, że na liście głównych trendów w e-commerce nie może zabraknąć sztucznej inteligencji i wirtualnych asystentów. Takie rozwiązania powoli debiutują na polskim rynku.
– Zdecydowanie wirtualni asystenci to przyszłość. Interakcja interfejsu z użytkownikiem w przyszłości nie będzie już jednostronną komunikacją, bo asystent będzie nam odpowiadać. Polska jest w tym trendzie trochę do tyłu z uwagi na język. Asystenci najpierw rozpowszechnili się w krajach anglojęzycznych, a dopiero później takie rozwiązania są skalowane, z uwzględnieniem m.in. potencjału danego języka na świecie. Wytrenowanie asystenta w danym języku wymaga mnóstwa pracy, aby udzielane przez niego odpowiedzi były trafne – mówi Marta Guzek.
Eksperci podkreślają, że nowe technologie zmieniają zarówno tradycyjny handel, jak i e-commerce. Wymuszają to oczekiwania klientów, zwłaszcza młodszego pokolenia, które przez większość czasu jest online i nie rozstaje się ze smartfonem. To powoduje, że coraz większe znaczenie w handlu mają rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, uczeniu maszynowym i analizie big data. Wykorzystywanie danych o klientach uzyskanych dzięki big data umożliwia analizę ich osobistych preferencji i lepsze dopasowanie oferty do ich potrzeb, przez co może się stać źródłem przewagi konkurencyjnej dla firm z branży handlowo-usługowej.
– Wykorzystywanie big data niesie za sobą mnóstwo korzyści zarówno po stronie użytkowników, jak i firm. Użytkownik otrzymuje informację rozwiązującą jego problem. Jeżeli szuka w sieci czegoś konkretnego, to chciałby uzyskać wyniki, które będą jak najbardziej odpowiadały na jego zapytanie. Im więcej danych zostanie zebranych, tym trafniejsza informacja do niego trafi. Z punktu widzenia producenta czy reklamodawcy, to jest trafianie dokładnie w oczekiwania użytkowników – mówi Marta Guzek.
Nowe technologie powodują zmiany w sektorze handlu, zmieniając modele biznesowe i relacje z klientami. Stanowi to jedno z najpoważniejszych wyzwań dla branży w nadchodzących latach.
Czytaj także
- 2025-08-05: 1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
- 2025-07-23: W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane
- 2025-08-08: Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-01: Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
- 2025-07-04: Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-07-10: Maciej Dowbor: Ostatnio kupiłem zdalnie sterowane motorówki dla córki. Ten wspólnie spędzony czas pozwala oderwać dzieci od smartfonów
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny
Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.