Newsy

Wraca moda na polskie akcenty. Inspiracje stylem narodowym coraz popularniejsze w wystroju wnętrz polskich biur

2017-07-07  |  06:35

Styl narodowy przeżywa renesans w architekturze wnętrz. Coraz częściej po folkowe inspiracje sięgają także właściciele firm, którzy w ten sposób chcą podkreślić polskie korzenie przedsiębiorstwa. O ile w prywatnych mieszkaniach znaleźć można kujawskie hafty i kurpiowskie koronki, o tyle w biurach dominują motywy przetworzone. Projektanci sięgają po elementy nawiązujące do polskich krajobrazów, bogactw mineralnych i zdarzeń historycznych.

Po okresie fascynacji designem amerykańskim i zachodnioeuropejskim polscy architekci ponownie sięgają po elementy rodzimej kultury, także regionalnej. Nadają one współczesnym wnętrzom przytulny i radosny klimat. W nowoczesnych mieszkaniach można więc znaleźć takie motywy ze sztuki ludowej jak łowickie wycinanki czy hafty kujawskie, które świetnie wyglądają na ozdobnych poduszkach, tapetach, zastawie stołowej czy obiciach krzeseł. Elementy stylu narodowego coraz częściej pojawiają się także we wnętrzach biurowych.

– Jesteśmy w Polsce, więc często w designie pojawia się temat umieszczenia elementów związanych z tą lokalizacją, z lokalnym charakterem miejsca – mówi agencji informacyjnej Newseria Danuta Barańska, dyrektor kreatywny firmy Tétris.

Sposób wykorzystania motywów ludowych jest uzależniony od charakteru wnętrza. W przypadku firm z branży IT, PR lub reklamy, w których pracują przedstawiciele młodszych pokoleń, projektanci mogą się pokusić o dosłowne przeniesienie folkowych klimatów i oprzeć wystrój wnętrz na dowcipie lub nieco przesadnym, niemal rustykalnym zdobnictwie. W firmach o bardziej formalnym charakterze działalności, np. kancelariach prawniczych, designerzy posługują się raczej twórczą interpretacją niż dosłownością.

– Ocieramy się o element związany z rustykalnością, z którą polska kultura i polski design się kojarzą. Często proponujemy raczej przetworzoną formę tych elementów niż pójście w cepelię. Możemy wykorzystywać charakter polskich krajobrazów bądź tego, z czym Polska konkretnie się kojarzy, z bogactwami mineralnymi czy kulturą, sztuką, znanymi polskimi nazwiskami – mówi Danuta Barańska.

Według firmy Tétris Polska kojarzy się przede wszystkim z pięknymi krajobrazami, bogactwami mineralnymi oraz osiągnięciami naukowymi. Elementy te designerzy wykorzystali przy projektowaniu wnętrz firmy doradczej JLL, której siedziba mieści się w wieżowcu Warsaw Spire. W salach konferencyjnych i części przeznaczonej dla klientów wykorzystane zostały elementy polskich pejzaży m.in. lasów czy nadbałtyckich plaż. Każdej sali przypisana została inna kolorystyka, faktura wykorzystanych materiałów czy wzornictwo.

– Udało się wykorzystać czarny, tysiącletni dąb, który zatopiony w żywicy imituje stary stół zlokalizowany na plaży z rozsypanym piaskiem, czy chociażby sala Węgiel, w której przy okazji wykorzystania naturalnych spieków staraliśmy się oddać charakter polskiej kopalni – mówi Danuta Barańska.

Sala o nazwie Sól przypomina natomiast grotę solną – jej ściany wyłożone zostały płytami białymi z kwarcytu, a podłoga białą wykładziną. Odpowiednio rozmieszczone źródła światła imitują natomiast atmosferę występującą w kopalniach soli. Projektanci stworzyli także pokój mający nawiązywać do słynnej Bursztynowej Komnaty oraz salę wideokonferencyjną nazwaną imieniem Krzysztofa Kieślowskiego, której wystrój koresponduje z tematyką filmową.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.