Mówi: | Adam Gmurczyk |
Funkcja: | dyrektor w Dziale Ubezpieczeń Financial Lines |
Firma: | AIG |
Firmy częściej wykupują polisy OC dla członków zarządu i rad nadzorczych
Rośnie popularność ubezpieczeń od odpowiedzialności cywilnej członków zarządów i rad nadzorczych. Ubezpieczenia zawierane są też na coraz wyższe kwoty. W niektórych segmentach spółek roszczenia wobec ich władz pojawiają się w ok. 10 proc. firm, wykupiona polisa chroni nie tylko majątki członków zarządu czy rady nadzorczej, lecz także same spółki.
– Ubezpieczenia zapewniają komfortową ochronę dla prywatnego majątku członków zarządu. Daje im to możliwość podejmowania bardziej śmiałych decyzji, dzięki czemu mogą potencjalnie przynosić firmie większe zyski – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Adam Gmurczyk, dyrektor w Dziale Ubezpieczeń Financial Lines AIG.
Członkowie zarządu za popełnione szkody odpowiadają całym prywatnym majątkiem z jednej strony wobec samej spółki, z drugiej – wobec osób trzecich (np. klientów spółki). Ubezpieczenie nie tylko chroni członków władz firmy przed utratą swojego majątku, lecz także zyskują same spółki. W przypadku gdy szkoda przewyższa wartość majątku danej osoby, firmy zyskują pewność, że dostaną odszkodowanie od ubezpieczyciela. Dlatego polskie firmy coraz częściej decydują się na zakup ubezpieczeń odpowiedzialności członków zarządu, członków rady nadzorczej czy pracowników pełniących funkcję zarządczo-nadzorcze w spółkach. Z danych towarzystw wynika, że jeszcze w 1992 roku sprzedano zaledwie jedną taką polisę. Obecnie liczba firm wykupujących polisy systematycznie rośnie. Firma AIG odnotowała w 2013 roku 20-proc. wzrost sprzedaży takich ubezpieczeń.
– Z naszych szacunków wynika, że 1-2 proc. polskich spółek korzysta z ubezpieczeń Directors & Officers. Ze statystyk wynika, że w ciągu 5 lat liczba polis uległa podwojeniu, niedługo może być trzykrotnie większa – ocenia Gmurczyk.
Jak podkreśla ekspert, kiedy na rynku pojawiły się takie ubezpieczenia, większość firm była przekonana, że tego typu roszczenia są rzadkością. Z szacunków AIG wynika jednak, że w przypadku niektórych segmentów rynku już w 10 proc. firm pojawiają się roszczenia wobec władz spółki.
– Ceny takich ubezpieczeń zaczynają się od 1 tys. zł, a mogą dochodzić do 1-2 mln zł. Średnio jednak składka wynosi 12-15 tys. zł w skali roku – mówi Gmurczyk.
Koszt ubezpieczeń jest ustalany indywidualnie, zależy m.in. od sytuacji finansowej firmy, jej wielkości i branży, w której działa. Firmy, które decydują się na wykupienie polisy, coraz częściej wybierają wyższe limity sumy ubezpieczenia – na przykład obserwowany jest około 30 procentowy wzrost liczby klientów kupujących polisy z limitem powyżej 50 mln zł. Jak podkreśla ekspert, warunki ubezpieczenia są takie same dla wszystkich spółek bez względu na wielkość, a co istotne polisa działa we wszystkich krajach, w których prowadzona jest działalność.
AIG pracuje nad modyfikacją warunków ubezpieczenia, by bez względu na liczbę roszczeń, dopóki będą one niezależne, suma ubezpieczenia się odtwarzała.
– Do tej pory jeśli mieliśmy roszczenie, które przekracza sumę ubezpieczenia, a pojawia się kolejne, to członek zarządu z powodu wyczerpania limitu sumy ubezpieczenia, nie korzystał już z ochrony. Natomiast przy nowym podejściu ochrona dla kolejnego niezależnego roszczenia czy postępowania będzie istniała nadal i to do wysokości pierwotnej sumy ubezpieczenia – tłumaczy Adam Gmurczyk.
Czytaj także
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-10-03: Zapowiadane oskładkowanie wszystkich umów-zleceń i o dzieło to wyzwanie dla ZUS. Zakład będzie potrzebował 3–6 miesięcy na przygotowanie się do zmian
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-07-22: Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
- 2024-06-04: Zjawiska pogodowe powodują coraz więcej zniszczeń upraw. Większość rolników nie decyduje się na ich ubezpieczenie
- 2024-06-04: Magdalena Boczarska: Spektakl „Wypiór” rozprawia się z mitem romantyzmu i z postacią Adama Mickiewicza. Nasz wieszcz wcale nie był takim kryształowym bohaterem i wielkim patriotą, za jakiego go uznajemy
- 2024-06-27: Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
- 2024-06-11: Mateusz Banasiuk i Magdalena Boczarska: Po 10 latach razem można też pracować na jednej scenie, mieć z tego dużą frajdę i się wzajemnie inspirować
- 2024-01-31: A. Bodnar: Bez naprawy sądownictwa nie będzie inwestycji. Trzeba przywrócić zaufanie przedsiębiorców do sądów i prokuratury
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
13 grudnia br. w życie wchodzą zapisy unijnego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów. Wprowadza ono szereg obowiązków dla producentów, ale też importerów czy sprzedawców dotyczących m.in. informowania o właściwościach oferowanych produktów czy reagowania na ewentualne wypadki z ich udziałem. Nowy akt prawny dostosowuje przepisy do nowych wyzwań związanych m.in. z rosnącą sprzedażą online.
Ochrona środowiska
Powodzie, susze i zanieczyszczenie rzek to największe zagrożenia wodne dla Polski. Brakuje specjalistów w tej dziedzinie
Zagrożenia związane z wodą pojawiają się w Polsce coraz częściej wraz ze wzrastającą częstotliwością występowania hydrologicznych zjawisk ekstremalnych, jak susze i powodzie. Problemem jest również niska jakość wody w rzekach – tylko 1,8 proc. naszych rzek ma wodę pierwszej klasy czystości, zdatnej do picia. Polska Akademia Nauk powołała Komitet Nauk o Wodzie i Gospodarki Wodnej. Jego celem jest przede wszystkim wypracowanie programu badawczego ukierunkowanego na bezpieczeństwo wodne Polski, diagnoza zagrożeń i propozycje skutecznych rozwiązań.
Transport
15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
Wypożyczalnie rowerów miejskich to już pełnoprawny element transportu publicznego w miastach. 15 proc. Polaków deklaruje, że korzysta z nich codziennie. Do dyspozycji mieszkańców jest prawie 30 tys. rowerów w 130 miastach – wskazuje Nextbike. Przedstawiciele firmy podkreślają, że rowery publiczne to także duży potencjał dla reklamodawców. Obrandowanie miejskich jednośladów czy stacji zdaniem użytkowników jest znacznie mniej inwazyjne niż bilbordy czy ulotki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.