Mówi: | Ewa Lis-Jeżak |
Funkcja: | senior marketing manager |
Firma: | IDC |
Firmy inwestują w rozbudowę działów IT. Bez informatyków rozwój biznesu staje się niemożliwy
Ponad 70 proc. firm z listy Global 500 do końca 2017 roku będzie mieć zespoły do zarządzania transformacją cyfrową. To oznacza konieczność rozbudowy działów IT, poszerzenia ich zadań, a także inwestycji w nowe narzędzia do zarządzania zasobami informatycznymi. Takie zmiany czekają również firmy w Polsce. Połowa z nich planuje cyfrową transformację swojego biznesu. Bez wsparcia IT prace nad strategią rozwoju i jej wdrażaniem są dziś niemożliwe.
– Z perspektywy makroekonomicznej możemy już dzisiaj mówić o cyfrowej gospodarce – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Ewa Lis-Jeżak z firmy analitycznej IDC. – Z badań przeprowadzonych przez IDC w ubiegłym roku wynika, że połowa polskich firm uwzględnia już cyfrową transformację w swojej strategii. To tak naprawdę dzisiaj kluczowe zagadnienie z perspektywy rozwoju biznesu w najbliższych latach.
Cyfrowa transformacja to zmiana modelu biznesu w oparciu o nowe technologie. Wśród nich są big data, chmura, technologie mobilne i media społecznościowe. To oznacza szereg nowych wyzwań stojących przed działami IT i – co istotne – zmianę ich roli w organizacji.
– Dzisiaj działy IT już nie są dostawcami usług IT wewnątrz organizacji, ale przede wszystkim pozwalają budować w firmie całą strategię wokół technologii, strategię dotarcia do klienta. Do 2018 roku 65 proc. działów IT będzie rozwijać usługi na rzecz zewnętrznych klientów, a nie tylko na wewnętrzne potrzeby organizacji – mówi Ewa Lis-Jeżak. – Dzięki technologiom firma ma niepowtarzalną okazję zdobycia przewagi konkurencyjnej na rynku. Technologie umożliwiają dotarcie do klienta dokładnie tam, gdzie potrzebuje on naszych usług bądź produktów, uzyskanie od niego informacji zwrotnej i wykorzystanie jej do rozwijania produktu w przyszłości.
Według IDC do końca tego roku ponad 70 proc. z największych 500 globalnych firm będzie mieć zespoły do zarządzania transformacją cyfrową. W ramach działów IT powstaną nowe obszary działalności. Ze względu na to, że technologie obejmą wszystkie obszary działania firmy, konieczna będzie także wzmocniona współpraca między IT a pozostałymi działami organizacji.
– Gdy rozmawiam z dyrektorami IT, nie tylko w Polsce, lecz także w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, to widzę wyraźnie, że w ich agendzie wciąż brakuje regularnej współpracy z dyrektorami działów marketingu, sprzedaży czy HR – wskazuje Ewa Lis-Jeżak. – Tymczasem bez pełnego rozumienia, wymiany informacji i współpracy pomiędzy IT a pozostałymi działami trudno sobie dzisiaj wyobrażać zbudowanie skutecznej strategii przedsiębiorstwa na rynku.
Kolejnym zadaniem działów IT będzie zarządzanie kontraktami z zewnętrznymi dostawcami technologii. To będzie coraz trudniejsze, ponieważ – jak ocenia IDC – do końca przyszłego roku ponad połowa firm będzie korzystać z usług co najmniej pięciu dostawców chmury. Wewnętrzny dział IT będzie więc musiał zapewnić bezproblemowe korzystanie z tych usług, zadbać o optymalizację wydatków na nowe rozwiązania oraz sposób przetwarzania i przechowywania danych u zewnętrznych dostawców.
Wyzwaniem dla dyrektorów IT będzie także dynamiczny rozwój aplikacji biznesowych. Działy IT będą musiały nie tylko znaleźć aplikacje, które będą faktycznie usprawniać i przyspieszać pracę, lecz także zadbać o bezpieczeństwo wrażliwych danych, które takie aplikacje wygenerują.
Ze względu na rosnące zainteresowanie tematem cyfrowej transformacji 7 lutego IDC organizuje konferencję IDC Predictions 2017. Odnosi się ona do serii prognoz IDC FutureScapes 2017–2020, których celem jest inspiracja specjalistów ICT poprzez wgląd w kluczowe trendy na rynku IT. Podczas konferencji odbędzie się 6 sesji skupionych wokół chmury, mobilności, IoT, NextGen Security, systemów kognitywnych i mediów społecznościowych. Konferencja jest skierowana do dyrektorów i zarządzających działami IT (CIO), kadry zarządzającej infrastrukturą IT oraz operacyjnej, także szefów działów marketingu i finansów (CMO i CFO) oraz wszystkich tych, którzy zajmują kluczowe stanowiska biznesowe i zdają sobie sprawę ze znaczenia nowych technologii.
– Przede wszystkim chcemy umożliwić owocne zderzenie się perspektyw dostawców technologii z użytkownikami tych technologii – wyjaśnia Ewa Lis-Jeżak. – Cyfrowa transformacja dotyczy bowiem także dostawców technologii, którzy muszą nadążyć za zmianą i nowymi potrzebami klientów. Według szacunków IDC, do 2020 roku niemal jedna trzecia obecnych dostawców IT zostanie przejęta, połączy się z konkurencją lub znacznie zmieni swój profil. Do czekających nas zmian każdy więc musi się dostosować.
Czytaj także
- 2025-06-30: Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-06-04: Bryska: Kończę prace nad nowym albumem. To jest bardzo osobisty krążek opowiadający o nowym okresie w moim życiu
- 2025-05-23: Zespół Kombii: W tym roku świętujemy 50-lecie naszej współpracy. Jesteśmy nadal w tym zawodzie z miłości do muzyki i do naszych fanów
- 2025-05-26: Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Prawo
Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.