Mówi: | Adam Stadnik |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | Windpol Serwis |
Firmy wiatrakowe oskarżają polityków o blokowanie inwestycji
Podporządkowanie lobby związanemu z tradycyjną energetyką i brak odpowiednich regulacji prawnych – to najczęstsze zarzuty wysuwane przez przedsiębiorców z branży wiatrakowej przeciwko rządowi. Dziś po roku prac światło dzienne ujrzy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii. Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej zawarte w nim przepisy miały wejść w życie przed końcem 2010 roku.
– Brak jest woli politycznej dla tego rodzaju działalności. Jesteśmy tak zdominowani przez energię tradycyjną i czarną, że dostępu dla energetyki odnawialnej praktycznie nie ma – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Adam Stadnik, prezes firmy Windpol Serwis.
Zdaniem prezesa działania podejmowane przez rząd są ruchami pozornymi, wymuszonymi przez unijne dyrektywy.
– To, co robimy, to chyba tylko dlatego, że takie są wymogi UE, bo Unia nam każe. Natomiast nie widać, że tu jest jakiś interes rządzących i nasz interes, że możemy przy okazji coś zarobić – uważa Adam Stadnik.
Wskazuje na opóźnione i przedłużające się prace nad ustawą o odnawialnych źródłach energii. Dziś po ponad roku prac zostanie upubliczniony przez resort gospodarki projekt ustawy o OZE.
– Dopiero teraz ta ustawa powstaje i dopiero teraz utworzony został departament energetyki odnawialnej. A przecież to jest oprzyrządowanie formalno-prawne, które powinno funkcjonować. Jak bank uwierzy inwestorowi z Polski, że on jest dobrym inwestorem, czy nie jest zbyt ryzykownym inwestorem, jeżeli wchodzi w taki układ, jaki występuje w Polsce – zwraca uwagę Adam Stadnik.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan w raporcie „Lista barier w sektorze energetycznym” wskazuje podobne przyczyny utrudniające rozwój branż związanych z alternatywnymi źródłami energii w Polsce. Najważniejsze z nich to brak transparentności procesu legislacyjnego, jak również brak analiz i ocen skutków zmian regulacyjnych.
Pracodawcy wymieniają też znaczące opóźnienia we wprowadzaniu regulacji dotyczących przed wszystkim pakietu klimatyczno-energetycznego i unijnej dyrektywy w sprawie promowania wykorzystywania energii ze źródeł odnawialnych.
Czytaj także
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-20: Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
- 2024-11-18: Potrzeba 10 razy większej mocy magazynów energii, niż obecnie mamy. To pomoże odciążyć system
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-11-13: Zadyszka na rynku ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury przyhamował
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
- 2024-08-13: Rośnie zainteresowanie dotacjami do produktów OZE. Firmy z branży zielonej energii znów notują wzrosty klientów
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.