Newsy

Fińskie innowacje mogą poprawić efektywność polskiego rolnictwa. Tamtejsze firmy szukają w Polsce partnerów do współpracy

2018-03-23  |  06:20

Fińskie technologie rolnicze znane są na świecie z wysokiej jakości i wydajności. Z jednej strony to efekt warunków klimatycznych, z drugiej – wysokich nakładów tamtejszych firm na badania i rozwój. Nowoczesne technologie z Finlandii mogą zwiększyć także efektywność polskiego rolnictwa. Tamtejsi producenci maszyn i firmy agrotechnologiczne szukają w Polsce partnerów i dystrybutorów.

– Przeprowadziliśmy analizę polskiego rynku i odkryliśmy naprawdę interesujące możliwości biznesowe dla fińskich przedsiębiorstw. Niektóre firmy agrotechnologiczne z Finlandii mają już w Polsce swoje spółki córki albo autoryzowanych dystrybutorów. Wiemy, że jest wielki popyt na fińską technologię na tutejszym rynku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Elina Puszkarzewicz z Business Finland w Helsinkach, dyrektor programu „Agrotechnology from Finland”.

Fińskie technologie rolnicze słyną na świecie z wysokiej jakości i wydajności. Surowe warunki klimatyczne w Finlandii i krótki okres zbiorów wymuszają na fińskich producentach przykładanie dużej uwagi do utrzymania maszyn i urządzeń, szybkiego serwisu oraz dostępności części zamiennych. Pozwala to minimalizować okresy wyłączenia maszyn z eksploatacji. Fińskie firmy – aby utrzymać niezawodność – przeznaczają duże środki na działalność innowacyjną i badawczo-rozwojową.

– Finlandia słynie z innowacyjności. Większość naszych firm z sektora agrotechnologicznego mocno inwestuje w działania badawczo-rozwojowe. Dla przykładu wielkie marki – takie jak Valtra – inwestują nawet 3 do 5 proc. swoich obrotów w R&D. To jeden z powodów, dla których szukamy możliwości współpracy z polskimi firmami, ponieważ jest to mocny obszar naszej działalności. Chcemy tu przeprowadzić kilka programów pilotażowych z polskimi firmami – mówi Elina Puszkarzewicz.

Producenci maszyn i firmy agrotechnologiczne z Finlandii szukają w Polsce partnerów i dystrybutorów. Zainteresowane współpracą i nawiązywaniem długoterminowych kontraktów są również przedsiębiorstwa z segmentu technologii dla hodowców i przemysłu drzewnego. Skandynawskie innowacje mogą wpłynąć na wzrost efektywności polskiego rolnictwa.

– Koncentrujemy się na działaniach badawczo-rozwojowych, ale opracowujemy również różnego rodzaju rozwiązania sprzyjające zrównoważonemu rozwojowi, dla przykładu systemy energooszczędne. W Finlandii i w całej Skandynawii gorącym tematem jest ostatnio gospodarka obiegu zamkniętego i w tym obszarze również tworzymy interesujące projekty – mówi dyrektor programu Elina Puszkarzewicz.

Program Agrotechnology from Finland – promujący fińskie technologie rolnicze na świecie – zaliczył Polskę do kierunków priorytetowych w 2018 roku. W marcu w Warszawie gościła misja gospodarcza czołowych fińskich dostawców technologii dla rolnictwa, którzy zaprezentowali rozwiązania takie jak modułowe mieszalnie pasz, stacje przetwarzania biomasy rolniczej, automatyczny system wymiany ściółki w gospodarstwach mleczarskich czy mobilne suszarnie do ziarna.

Polskie firmy i podmioty zainteresowane współpracą z fińskimi przedsiębiorstwami mogą się zgłaszać do warszawskiego biura Business Finland, przedstawicielstwa handlowego działającego przy Ambasadzie Finlandii.

– Polska jest jednym z kluczowych rynków docelowych dla naszego programu Agrotechnology from Finland. Ten program dotyczy trzech sektorów: maszyn rolniczych, rozwiązań dla hodowców oraz maszyn dla przemysłu leśnego. Ponieważ Polska jest na pierwszym miejscu pod względem liczby rolników czy firm rolniczych, to dla fińskich przedsiębiorców jest to bardzo interesujący rynek – mówi Elina Puszkarzewicz.

Czytaj także

Kalendarium

31 sierpnia
4 września

Patronat Newserii

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Motoryzacja

Podkarpackie chce przyciągać kolejnych inwestorów. Region stawia na innowacyjne i dobrze płatne miejsca pracy

Podkarpackie, które już w tej chwili plasuje się w gronie krajowych liderów innowacyjności, chce przyciągać kolejnych inwestorów i tworzyć dobrze płatne miejsca pracy. Jednymi z najbardziej perspektywicznych branż są motoryzacja oraz informatyka, w tym przyszłościowy sektor gamingowy. Obok lotnictwa i jakości życia należą one do inteligentnych specjalizacji regionu.

Praca

Polska drugim po Rosji zarobkowym krajem najchętniej wybieranym przez Ukraińców. Średnio spędzają u nas 3–4 miesiące

Obywatele Ukrainy pracują w Polsce średnio trzy, cztery miesiące, ale jest to bardzo intensywny czas. Jak wynika z badań Grupy Progres, w ubiegłym roku liczba godzin roboczych pracownika tymczasowego z Ukrainy wynosiła w tym okresie 533, czyli o 177 więcej niż w przypadku pracowników z Polski. Najbardziej aktywni zawodowo są Ukraińcy w wieku 31–40 lat. Polska jest drugim – po Rosji – krajem, w którym chcą pracować nasi wschodni sąsiedzi.

Media i PR

Technologia wypiera sondaże. Polscy naukowcy dzięki zaawansowanej analizie danych mogą dokładniej prognozować wyniki wyborów

Badacze z Uniwersytetu Warszawskiego wykorzystują zaawansowaną analizę danych do prognozowania wyników wyborów, nastrojów społecznych czy trendów gospodarczych. W tym celu wyszukują i przetwarzają ogólnodostępne artykuły, wpisy na blogach i forach, a dzięki dużo większej próbie badawczej uzyskiwane przez nich wyniki są dokładniejsze nawet od oficjalnych sondaży czy prognoz. Ta metoda może również znaleźć zastosowanie w biznesie, m.in. do prognozowania rozwoju trendów technologicznych czy branż, w które warto inwestować.

XXVIII Forum Ekonomiczne 2018

Handel

Co czwarty Polak kupuje ekologiczne kosmetyki. To efekt coraz silniejszego trendu slow life

Brak parabenów, silikonów, detergentów, surowców z roślin genetycznie modyfikowanych i sztucznych barwników sprawia, że ekokosmetyki zyskują coraz większe uznanie konsumentów. Sięga po nie 25 proc. klientów, częściej kobiety – blisko 40 proc. Kosmetyki naturalne stanowią kilka procent rynku kosmetycznego w Polsce, jednak ze względu na silny trend slow life ich sprzedaż stale rośnie. Choć do Europy Zachodniej sporo nam jeszcze brakuje, to patrząc na ilość ekologicznych targów czy restauracji wege, szybko będziemy ją gonić – podkreślają eksperci.