Newsy

Wiejscy przedsiębiorcy dostaną atrakcyjne kredyty

2014-01-02  |  06:15
Mówi:Marek Zagórski
Funkcja:prezes Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej
  • MP4
  • W tym roku mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą starać się o 300 tys. zł niskooprocentowanej pożyczki oferowanej przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej. Na wsparcie liczyć mogą też gminy i organizacje pozarządowe działające na wsi.

     – Dla mikro, małych i średnich firm oferujemy kredyty za pośrednictwem banków z nami współpracujących. To są albo mikrokredyty do 20 tys. zł, albo większe do 1 mln zł. One są jeszcze bardzo dobrze oprocentowane. Oprócz tego oferujemy pożyczki wraz z poręczeniem – wymienia Marek Zagórski, prezes Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej w rozmowie z Newserią Biznes.

    W tym roku oprocentowanie będzie nieco wyższe, nadal jednak, jak zapewnia Marek Zagórski, będą to jedne z najbardziej atrakcyjnych pożyczek dla przedsiębiorców dostępnych na rynku. Ruszą też nowe programy przeznaczone głównie dla gmin. 

     – Mam nadzieję, że uda nam się rozszerzyć ofertę pożyczek dla gmin. Równolegle prowadzimy szereg programów dotacyjnych, edukacyjnych i tutaj będziemy mieli nowe propozycje. Głównie adresowane do gmin, z którymi współpracujemy, czyli gmin wiejskich, ale również dla organizacji pozarządowych, z którymi też współpracujemy – zapowiada Marek Zagórski. 

    Gmina może otrzymać w ramach pożyczki 1 mln zł, a także uczestniczyć w programach edukacyjnych, które są albo darmowe lub za niewielką opłatą.

     – Z dwóch największych programów, czyli nauczania języka angielskiego „Youngster” i „Na Własne Konto” korzysta  prawie 400 gimnazjów wiejskich. Gdy przeliczy się efekty w „kapitale ludzkim”, to już jest naprawdę dużo – mówi Marek Zagórski.

    Fundusz pracuje nad programem aktywizacji świetlic wiejskich, nad programem międzynarodowym wymiany nauczycieli historii współczesnej w Polsce i na Węgrzech.

     – Chodzi nam o to, żeby nauczyciele historii na Węgrzech wiedzieli, co to była „Solidarność”, a nasi, co to jest 1956 rok. Byli wyposażeni w odpowiednie narzędzia, scenariusze zajęć, materiały i mogli te zajęcia prowadzić w szkołach. Przewidujemy program dla szkół technicznych związany z nowoczesnymi technologiami w zakresie budownictwa. Mamy nadzieję kontynuować, w trochę innej formule, program „JAZZmania w stodole”, czyli warsztaty muzyczne dla młodych ludzi. Oprócz tego prowadzimy działalność think tankową – badawczą. I to też w tym roku będzie dosyć widoczne – zapowiada prezes EFRWP. 

    Fundacja powstała w 1990 roku, w wyniku umowy między rządem polskim a Europejską Wspólnotą Gospodarczą, czyli poprzedniczką Unii Europejskiej. Początkowo koncentrowała się na poprawie infrastruktury technicznej – budowie dróg, wodociągów, sieci telefonicznych czy gazowych. Obecnie pomaga głównie  przedsiębiorcom i organizacjom pozarządowym, wspiera rozwój infrastruktury społecznej wspierając działania lokalnych społeczności, motywując je do większej aktywności i samoorganizacji. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.