Mówi: | Artur Kurasiński, przedsiębiorca, twórca i inwestor Adam Oskaldowicz, partner i prezes zarządu, Performance Group Andżelika Sokół, kierownik działu sprzedaży e-commerce, Medicover |
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
W ostatnich latach digital marketing szybko się rozwija. Według danych IAB Polska i PwC w 2023 roku dynamika wzrostu wydatków na cyfrową reklamę przyspieszyła do 13 proc. r/r, a wartość tego rynku zwiększyła się o ponad 870 mln zł, do poziomu blisko 7,8 mld zł. Co istotne, na polskim rynku komunikacja cyfrowa odpowiada już za 53 proc. wartości całego tortu reklamowego (wzrost o 1,5 pp. r/r), a internet wciąż jest kluczowym motorem napędowym rynku mediów, który w ub.r. wypracował prawie 70 proc. wzrostu całego segmentu komunikacji. Wciąż widać też potencjał do dalszych wzrostów.
W digital marketingu można mówić już o „nowej erze” zarządzania danymi, których przybywa w lawinowym tempie. Ekstrakcja i synteza tych danych z big data w small data pozwala na bardziej efektywne planowanie działań w kampaniach reklamowych.
– Konsumenci mają do wyboru coraz więcej źródeł treści, z których mogą czerpać swoją wiedzę o markach. I oni doskonale się w tym odnajdują. A to powoduje to, że szybko rośnie liczba punktów styczności konsumentów w interakcjach z brandami, co z kolei przekłada się na lawinowy przyrost danych. Można powiedzieć, że mamy wręcz do czynienia z inflacją danych – mówi agencji Newseria Biznes Adam Oskaldowicz, prezes zarządu i partner w agencji Performance Group. – My jako agencja, jako strategiczny partner naszych klientów, konwertujemy big data w small data. Dzięki temu oni mogą się odnaleźć w gąszczu tych danych i przekuć tę syntezę na faktyczny efekt biznesowy dla organizacji i brandów, którymi zarządzają.
Eksperci wskazują też, że w ostatnich latach widać na tym rynku kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Katalizatorem tych zmian jest sztuczna inteligencja, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami. Wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy, a – jak wskazuje raport IAB Polska – kumulacja nowych aplikacji, algorytmów i rozwiązań w zakresie AI w minionym roku ma konsekwencje dla branży większe niż jakiekolwiek poprzednie zjawiska.
– Na rynku zachodzą ciekawe zmiany. Agencje są chętne i chcą wdrażać innowacje, a klienci chcą być zaskakiwani przez możliwości wykorzystania innowacyjnych narzędzi. A to, z czym mamy do czynienia w ostatnich kilku miesiącach w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji, to jest ogromna zmiana, to jest właściwie zmiana paradygmatu rynkowego – mówi Artur Kurasiński, przedsiębiorca, inwestor, który od ponad 20 lat śledzi wpływ technologii na firmy. – Można śmiało powiedzieć, że w najbliższej dekadzie nie ma reklamy, nie ma performance marketingu, nie ma w ogóle żadnych działań kreatywnych bez udziału sztucznej inteligencji. To będzie zaprzątało głowy i klientów, i agencji.
Jak wskazuje, AI w coraz większym stopniu zmienia sposób, w jaki marki angażują klientów, personalizują kierowaną do nich komunikację i optymalizują strategie reklamowe. Dzięki sztucznej inteligencji specjaliści ds. marketingu są w stanie przewidywać i szybciej reagować na rynkowe trendy.
– W ciągu 18 ostatnich miesięcy byliśmy, można powiedzieć, „zaatakowani” przez ChatGPT. Potem pojawiła się możliwość tworzenia obrazów, następnie okazało się, że możemy tworzyć już całe sekwencje wideo. Być może za chwilę będziemy tworzyli całe kampanie na przysłowiowym automacie albo z prompta będziemy wpisywać całość z naszego zlecenia i ono będzie realizowane. Myślę, że w bliskiej przyszłości możemy też liczyć na to, że wiele procesów będzie wykonywanych prościej i szybciej, ale ta automatyzacja nie będzie usuwała ludzi z tego równania. Będzie ich wspierać, powodować, że nasza praca w branży kreatywnej, w branży reklamowej będzie przyjemniejsza i przede wszystkim efektywniejsza – mówi Artur Kurasiński.
Eksperci wskazują, że coraz szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji będzie wymagać kadr, które są do tego odpowiednio przygotowane. W tym kontekście boom na AI to dla branży sprawdzian w zakresie umiejętności szybkiej adaptacji nowych rozwiązań.
– W naszym przypadku połączenie sztucznej inteligencji z ekspercką wiedzą i doświadczeniem pozwala kreować coraz bardziej efektywne rozwiązania, które dostarczamy klientom – mówi Adam Oskaldowicz z agencji Performance Group.
– Wszyscy musimy się nagle przestawić na poznanie nowych narzędzi i zrozumienie tego procesu, który się wiąże z wykorzystywaniem i szkoleniem algorytmów. A to jest też po prostu ogromna inwestycja finansowa – zauważa Artur Kurasiński.
Na rynek reklamowy w tej chwili ogromny wpływ ma też fakt, że droga zakupowa konsumentów coraz częściej się zaczyna i kończy w e-commerce.
– E-commerce rośnie szybciej niż rynek, a jednym z trendów napędzających te wzrosty jest sztuczna inteligencja, która umożliwia nam hiperpersonalizację oferty dla klienta. Ta hiperpersonalizacja pozwala nam tak dostosować ofertę, żeby ona była celowana, idealnie dopasowana do naszego odbiorcy – mówi Andżelika Sokół, kierowniczka sprzedaży e-commerce w Medicover Polska.
Chociaż określenie „hiperpersonalizacja” funkcjonuje od 20 lat, to dopiero teraz – za sprawą rozwijających się technologii, w tym głównie AI – zyskuje na znaczeniu. Z danych przytaczanych przez Performance Group wynika, że pokazywanie konsumentom spersonalizowanych treści w czasie rzeczywistym to kluczowy czynnik zapewniający przewagę konkurencyjną. Zwłaszcza że czas jest dziś dla nich najważniejszy – badania InsideSales pokazują, że konwersja, czyli określone działania konsumenta, np. dokonanie zakupu lub zapisanie się do newslettera, jest nawet osiem razy wyższa w pierwszych pięciu minutach po nawiązaniu kontaktu z marką. Z kolei dane z badań CX Index wskazują, że marki stawiające w centrum doświadczenia klienta osiągają zyski nawet o 60 proc. wyższe niż te, które zaniedbują tę kwestię.
– Technologia ma ogromne znaczenie dla doświadczenia klienta w obszarze zdrowia, przede wszystkim jeżeli chodzi o bezpieczeństwo. Usługi związane ze zdrowiem to są usługi, które wymagają zaopiekowania, użytkownik musi się czuć bezpiecznie, musi wiedzieć, że jego dane nie wyjdą na zewnątrz. Dzięki zaawansowanej technologii możemy zadbać o to bezpieczeństwo, ale również odpowiednio te dane wykorzystać – mówi Andżelika Sokół.
O przyszłości i trendach w digital marketingu eksperci rozmawiali podczas konferencji „Navigating Ahead. Digital Future Conference 2024”, zorganizowanej przez agencję Performance Media, która jest jedną z największych, niesieciowych agencji w regionie CEE i jednym z największych partnerów Google’a, Mety i TikToka w tym regionie. Po ponad 20 latach działania na rynku agencja, zatrudniająca blisko 200 specjalistów, przechodzi właśnie rebranding.
– Przez 20 lat, zwłaszcza na rodzimym rynku, mieliśmy głównie jedno oblicze: ekspertów w zakresie performance’u, a klienci czasem nawet nie wiedzieli o pełnym spektrum naszych usług związanych z media planningiem, tworzeniem komunikacji, tworzeniem kreacji, wartości marki, ich wizerunku i strategii. Dlatego stwierdziliśmy, że pora to wszystko szerzej zakomunikować do rynku i uświadomić naszych obecnych i potencjalnych klientów, że jesteśmy agencją 360 w obszarze digital marketingu. Rebranding ma na celu podkreślenie tego – mówi Adam Oskaldowicz.
Od tej pory – z nową nazwą, nową identyfikacją wizualną i rozszerzonym portfolio produktów i usług – agencja będzie działać pod nazwą Performance Group i w nowych strukturach, w których kluczowe kompetencje zostały skoncentrowane w trzech segmentach: mediowym (Performance Media), kreatywnym (Performance Create) i analityczno-danowym (Performance Data).
Czytaj także
- 2024-10-04: Obecna technologia sztucznej inteligencji nie stanowi zagrożenia dla istnienia ludzkości. Nie jest zdolna do samodzielnego myślenia i planowania
- 2024-09-27: Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
- 2024-09-09: W przyszłym tygodniu wchodzi w życie część przepisów nowego prawa autorskiego. Wzmacniają pozycję twórców i mediów oraz zapewniają im prawo do wynagrodzenia
- 2024-09-30: Giganci farmaceutyczni inwestują w sztuczną inteligencję. Chcą szybciej i taniej opracowywać kandydatów na leki
- 2024-09-23: Sztuczna inteligencja znacząco przyspiesza opracowywanie przeciwciał. To rewolucja w farmacji na skalę odkrycia prądu
- 2024-09-04: Centra danych odpowiadają za 2 proc. globalnego zużycia energii, a wkrótce ten udział może się podwoić. Operatorzy szukają sposobów na oszczędności
- 2024-08-14: Długie korzystanie ze smoczka jest związane z ograniczonym zasobem słownictwa u dzieci. Logopedzi zwracają też uwagę na inne problemy
- 2024-08-14: Tomasz Jacyków: Bardzo modny tego lata jest nurt bieliźniany. Hitem są spodenki udające męskie bokserki
- 2024-08-28: Tomasz Jacyków: Ludzie z niską samooceną zakładają cudze metki i eksponują wielkie logo. Często noszą ubrania podrabiane, czyli są to udawacze, oszuści
- 2024-08-20: Tomasz Jacyków: W każdej grupie społecznej są osoby bardzo dobrze ubrane, relatywnie przeciętnie i tragicznie. Wiele osób ubiera się niestosownie do okazji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wstrzymanie dopłat do leasingu aut elektrycznych może zahamować na nie popyt. Większość firm odłoży zakup na przyszły rok
Wstrzymanie dopłat do leasingu w programie „Mój elektryk” może czasowo obniżyć popyt na samochody elektryczne, zwłaszcza wśród przedsiębiorców. Dla dalszego rozwoju elektromobilności potrzebny jest nie tylko stabilny system wsparcia, lecz również ujednolicenie systemów płatności, ładowania i zarządzania flotą w kontekście dalszego rozwoju elektromobilności – podkreślali eksperci podczas Kongresu Nowej Mobilności. Na koniec lipca 2024 roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie ponad 70,5 tys. samochodów w pełni elektrycznych.
Prawo
Zapowiadane oskładkowanie wszystkich umów-zleceń i o dzieło to wyzwanie dla ZUS. Zakład będzie potrzebował 3–6 miesięcy na przygotowanie się do zmian
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że przygotowało już projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Nowe przepisy przewidują objęcie obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi wszystkich umów cywilnoprawnych, w tym umów-zleceń i o dzieło. Z danych GUS wynika, że na koniec I kwartału 2024 roku pracę na podstawie umów-zleceń i pokrewnych wykonywało w Polsce niemal 2,3 mln osób. Nie ma jeszcze decyzji w sprawie terminu wdrożenia reformy. – Potrzebny czas na wdrożenie tej zmiany szacuję na trzy–sześć miesięcy – zapowiada Sławomir Wasielewski, członek zarządu odpowiedzialny za Pion IT w ZUS.
Problemy społeczne
Seniorzy oczekują od miast oferty dla siebie. To mogłoby przeciwdziałać ich izolacji społecznej
70 proc. mieszkańców miast wskazuje, że samotność to jedna z głównych przyczyn złego stanu psychicznego – wynika z badania Kantar Polska przeprowadzonego dla Grupy LUX MED. Z takim stwierdzeniem zgodziło się ponad 80 proc. osób w najstarszej grupie wiekowej, co może oznaczać, że to one najczęściej zmagają się z takim problemem. Eksperci widzą tutaj dużą rolę dla miast – oferta różnych inicjatyw czy darmowa pomoc psychologiczna dla seniorów mogłyby pomóc w poprawie ich dobrostanu psychicznego.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.