Mówi: | Dominika Cabaj |
Funkcja: | doradca podatkowy |
Firma: | kancelaria DLA Piper Wiater |
Gaz ziemny do celów opałowych objęty akcyzą. Gospodarstwa domowe są z niej jednak zwolnione
1 listopada br. weszła w życie większość znowelizowanych przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Nowelizacja ta dostosowuje polskie przepisy do wymogów prawa UE, bo 31 października upłynął okres przejściowy na opodatkowanie akcyzą gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych. Zmienione przepisy przewidują wiele zwolnień od obowiązku płacenia akcyzy za gaz ziemny do celów opałowych, m.in. dla gospodarstw domowych.
– Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym objęła wszystkie podmioty, które mają jakikolwiek związek z gazem ziemnym i wszystkimi gazami podobnymi do gazu ziemnego, czyli zarówno te, które sprzedają gaz ziemny, jak i te, które go zużywają – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dominika Cabaj, doradca podatkowy z Kancelarii DLA Piper Wiater.
Zgodnie ze znowelizowaną 27 września br. przez Sejm ustawą o podatku akcyzowym, w przypadku wyrobów gazowych, opodatkowaniu akcyzą podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego, sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, a także użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy (którym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju). Użycie wyrobów gazowych przez końcowego nabywcę podlega opodatkowaniu akcyzą w ściśle określonych sytuacjach. Zmienione przepisy wprowadzają też zasadę jednokrotnego opodatkowania wyrobów gazowych oraz ustanawiają katalog zwolnień od opodatkowania akcyzą gazu ziemnego wykorzystywanego do celów opałowych.
– Zwolnienia z opodatkowania dotyczą np. gospodarstw domowych, dużego przemysłu, czyli np. rafinerii, tzw. zakładów energochłonnych, czyli zakładów, których udział kosztów zakupu gazu ziemnego wynosi co najmniej 5 proc. wartości sprzedanej produkcji, jak i zakładów chemicznych, które są największymi odbiorcami gazu ziemnego w Polsce – wyjaśnia ekspertka.
Zmieniona ustawa o podatku akcyzowym zwalnia z opodatkowania akcyzą wyroby gazowe w razie wykorzystywania tego gazu między innymi do przewozu towarów i pasażerów koleją lub też przez organy administracji publicznej czy żłobki.
– Pomimo tego, że od 1 listopada br. obowiązuje akcyza na gaz ziemny, to ciężar tego podatku poniosą tylko nieliczne podmioty, które nie będą miały możliwości skorzystania ze zwolnień. Chodzi tu np. o przedsiębiorstwa, które zużywają gaz ziemny do celów opałowych. Trzeba będzie zapłacić akcyzę, jeżeli w lokalu jest prowadzona tylko działalność gospodarcza, np. fryzjer i nie ma tam gospodarstwa domowego, a gaz jest używany – podkreśla Dominika Cabaj.
Podatek akcyzowy będą musieli zapłacić też użytkownicy gazu ziemnego wykorzystywanego do napędu pojazdów. Nowelizacja wprowadza wyższą akcyzę na ten produkt.
– Stawka jest określona jako 11,04 zł za gigadżul, czyli 34 gr od 1 m sześc. Pojazdów zasilanych CNG w Polsce jest bardzo mało. Głównie jeżdżą na tym przedsiębiorstwa miejskie, transport publiczny, ewentualnie korporacje taksówkowe – podsumowuje ekspertka.
Czytaj także
- 2025-02-04: Rząd planuje podwójnie opodatkować e-papierosy. To zmusi palaczy do powrotu do tradycyjnych papierosów
- 2025-01-21: Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
- 2025-01-22: Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy
- 2025-01-15: Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
- 2025-01-02: Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej wchodzi w życie. Najważniejszym zadaniem przygotowanie społeczeństwa na zagrożenia
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-20: Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
- 2024-12-05: Saszetki nikotynowe dodane na finiszu prac do ustawy tytoniowej. Pracodawcy RP: to kontrowersyjna wrzutka legislacyjna
- 2024-12-06: Szara strefa na rynku e-papierosów sięga 37,5 proc. Przez podwyżki cen więcej użytkowników może szukać nielegalnych źródeł
- 2024-12-10: 95 proc. urządzeń do wapowania ma zniknąć z rynku. Tysiąc firm w Polsce będzie się musiało przebranżowić
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
– Będę proponować, żeby w marcu na sesji plenarnej w Strasburgu odbyła się debata i żebyśmy przyjęli rezolucję w sprawie rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku – zapowiedział europoseł PO Dariusz Joński. Jego zdaniem to zbyt ambitny i nierealny do zrealizowania plan, który może doprowadzić do upadku sektora motoryzacyjnego, dziś wciąż poważnej siły napędowej europejskiej gospodarki. Przemysł w UE od lat traci na konkurencyjności, przede wszystkim na rzecz Chin i USA, dlatego zdaniem europarlamentarzysty propozycja rewizji może zyskać szerokie poparcie w PE.
Handel
Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci

Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.
Transport
Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt

– Mamy zbudowany portfel lokalizacji pod budowę na następne dwa–trzy lata – zapowiada Paweł Grzywaczewski z Anwim, właściciela sieci stacji paliw MOYA. Ta polska, niezależna sieć w ciągu 15 lat funkcjonowania na krajowym rynku rozbudowała się do 500 punktów, co oznacza kilkadziesiąt nowych otwarć rocznie. Kolejne inwestycje będą realizowane w lokalizacjach, które będą uzupełnieniem białych plam na paliwowej mapie Polski. Spółka zapowiada też nowe inwestycje w obszarze elektromobilności.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.