Mówi: | Ludwik Sobolewski, współzałożyciel Cornerstone Communications Robert Ługowski, CobinAngels |
Anioły biznesu coraz mocniej wspierają polskie firmy. Obecnie szukają 15 najbardziej perspektywicznych młodych firm w Europie Środkowo-Wschodniej
Wsparcie aniołów biznesu dla młodych firm w Polsce wciąż jest znacząco mniejsze niż w rozwiniętych krajach Europy Zachodniej, ale stale rośnie. Tego typu inwestycjami zajmuje się kilkaset osób, podczas gdy na rynku niemieckim czy brytyjskim jest ich kilka tysięcy. Pomagają nie tylko w pozyskiwaniu kapitału, lecz również wspierają wiedzą z zakresu ładu korporacyjnego, polityki informacyjnej czy relacji inwestorskich. Na takie wsparcie mogą liczyć także laureaci konkursu CEE-Released, który chce wyłonić 15 najlepszych młodych firm na wczesnym etapie rozwoju w Europie Środkowo-Wschodniej.
W konkursie CEE Released udział mogą wziąć firmy, działające we wszystkich krajach i na rynkach Centralnej i Wschodniej Europy: Albanii, Austrii, Bośni i Hercegowiny, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Grecji, Węgier, Łotwy, Litwy, Macedonii, Mołdawii, Czarnogóry, Polski, Rumunii, Serbii, Słowacji i Słowenii.
– W tych krajach kwalifikowane są przedsiębiorstwa, które wyróżniają się pod względem perspektyw wzrostu, innowacyjności, które walczą o swoją niszę rynkową, o rynek. Niezupełnie są one przedsięwzięciami, które dopiero co powstały. Mają już za sobą pewną historię, ale wciąż są młodymi przedsiębiorstwami. To jest ten poziom lokalny, chociaż ta lokalność jest i tak bardzo szeroka, bo obejmuje cały nasz region – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Ludwik Sobolewski, współzałożyciel Cornerstone Communications.
Następnie z wybranych na poziomie krajowym firm jury wybierze najlepszą piętnastkę regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Znajdą się w niej podmioty, które – w opinii ekspertów – będą budzić zainteresowanie inwestorów i dadzą im największe szanse na zyski.
Wszyscy finaliści objęci zostaną indywidualnie przygotowanym programem, który pomoże firmom przyspieszyć rozwój, zdobyć klientów, zwiększyć przychody i przekroczyć kolejne etapy rozwoju.
– Celem konkursu będzie poszerzanie bazy ich kontaktów biznesowych, przekazanie im konkretnych informacji na temat metod pozyskiwania kapitału – zarówno na rynku publicznym, np. giełdowym, jak i prywatnym. Konkurs będzie miał na celu także zapoznać te firmy z międzynarodowymi standardami w zakresie ładu korporacyjnego czy polityki informacyjnej, relacji inwestorskich, czyli tego wszystkiego, co w dzisiejszej gospodarce jest niezbędne firmom, które chcą zawojować mniejszy lub większy kawałek świata – mówi Ludwik Sobolewski.
Jak podkreśla, to właśnie do firm z globalnymi aspiracjami dedykowany jest ten konkurs.
– Mówimy o firmach, które już mają doświadczenie rynkowe, w zdobywaniu klientów i osiąganiu przychodów, ale są przed przekroczeniem kolejnych etapów swojego rozwoju, kiedy niezbędne jest to, żeby rozszerzyć swój zasięg rynkowy, pozyskać finansowanie czy partnerów biznesowych. Ten program jest dedykowany w pierwszym rzędzie takim firmom, o których jury będzie miało przekonanie, że kiedy powstały i prowadziły swoją działalność od razu myślały o rynku międzynarodowym – wyjaśnia jeden z pomysłodawców konkursu CEE-Released.
Konkurs w poszczególnych krajach regionu wspierają lokalne sieci aniołów biznesu. W Polsce taką instytucją jest Cobin Angels, skupiająca inwestorów prywatnych, którzy wspierają młode spółki nie tylko kapitałem, ale również doświadczeniem i kontaktami biznesowymi. W Polsce wciąż jest niewiele osób, które decydują się na takie inwestycje.
– Rynek aniołów biznesu w Polsce i innych bardziej rozwiniętych krajach działa w taki sposób, że osoby, które są zainteresowane inwestycją, ale też wsparciem spółek we wczesnych etapach rozwoju, angażują swój kapitał, doświadczenie i kontakty biznesowe, oraz wspierają te spółki finansowo i w innych aspektach prowadzenia działalności. Określa się to mianem smart money, czyli inteligentnego finansowania – mówi Robert Ługowski, partner zarządzający sieci aniołów biznesu Cobin Angels. – Patrząc na francuski czy brytyjski rynek, gdzie mamy do czynienia z kilkudziesięcioma tysiącami osób, które inwestują w takiej formie, widzimy, że polski ma jeszcze duży potencjał.
Projekt CEE Released to inicjatywa prywatna, finansowana bez udziału środków publicznych. Na poziomie regionalnym wspiera go agencja relacji inwestorskich Corner Communications oraz Europejska Sieć Aniolów Biznesu (EBAN).
– Istnieją podobne inicjatywy do CEE-Released, ale większość z nich skupia się na start-upach, czyli firmach na bardzo wczesnym etapie rozwoju. CEE-Released ma bardzo szeroki zakres działania, ponieważ mamy dostęp do inwestorów począwszy od wczesnych faz, czyli aniołów biznesu, poprzez fundusze venture capital, skończywszy na GPW, która również zaangażowała się w ten projekt – dodaje Robert Ługowski.
Kandydatury firm można zgłaszać do 18 maja przez stronę internetową konkursu. Program zakończy się w grudniu 2018 roku.
Czytaj także
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-06: Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.