Mówi: | Jarosław Dąbrowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Dom Maklerski DF Capital |
Będą nowe chińskie debiuty. Polska giełda coraz atrakcyjniejsza dla zagranicznych firm
Dom Maklerski DF Capital poinformował, że pracuje nad dwoma projektami debiutu giełdowego chińskich firm. Jeden dotyczy branży żywnościowej, a drugi towarów konsumpcyjnych. – Jeśli w II i III kwartale 2014 roku polska gospodarka będzie w dobrym stanie, to wejdziemy z tymi firmami na GPW – mówi Jarosław Dąbrowski, prezes zarządu Domu Maklerskiego DF Capital.
Polska giełda cieszy się coraz większym zainteresowaniem zagranicznych firm. Niedawno miał miejsce pierwszy w historii debiut chińskiej spółki na warszawskim parkiecie. Peixin International Group N.V., firma produkująca maszyny oraz linie do produkcji towarów higienicznych, zadebiutowała na warszawskiej giełdzie 10 października. Sprzedano milion akcji po 16 zł. W czasie czwartkowej sesji cena akcji utrzymywała się powyżej 25 zł.
– Firma Peixin ma za sobą dobry debiut. Wielu polskich inwestorów zarobiło na tej chińskiej spółce. Wolumen kapitału, który pozyskała, nie był wielki, gdyż był to pierwszy tego typu debiut i rynek podszedł do niego z pewną ostrożnością – mówi Jarosław Dąbrowski agencji informacyjnej Newseria Biznes.
Peixin w połowie 2014 r. planuje rozwijać swoją obecność na rynku publicznym. Udany debiut Peixinu może zachęcić kolejne firmy z Państwa Środka do debiutu na warszawskim parkiecie.
– W Chinach następuje transformacja z modelu opartego na bardzo prostych elementach wzrostowych, takich jak rozwój infrastruktury i tania produkcja, do nowego modelu, opartego na nowoczesnych narzędziach i instrumentach rynku finansowego – wyjaśnia Dąbrowski. – Firmy prywatne, szczególnie średniej wielkości, są bardzo dynamiczne i nie mogą czekać na zmiany. Muszą szukać okazji do ekspansji. Warszawska giełda jest dla nich atrakcyjnym kierunkiem.
Zdaniem prezesa Domu Maklerskiego DF Capital, okres przejściowy w Chinach, a także wzrosty na warszawskiej GPW sprzyjać będą nowym ofertom publicznym chińskich firm. Nie tylko zresztą chińskich. Proces przygotowania do debiutu na warszawskim parkiecie rozpoczęła słoweńska firma Gorenje, która zamierza wprowadzić swoje akcje na GPW jeszcze przed końcem roku.
Z kolei sam DF Capital przygotowuje do debiutu dwie inne spółki z Chin.
– Pracujemy w tej chwili nad dwoma projektami, jeden z branży żywnościowej, a drugi z branży towarów konsumpcyjnych. Mam nadzieję, że w pierwszej połowie roku, w II lub III kwartale jeśli gospodarka polska będzie w dobrej formie, a giełda w fazie wzrostu, będziemy razem z naszymi partnerami wprowadzać te firmy na giełdę – zapowiada Dąbrowski.
Czytaj także
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-03-10: Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych
- 2025-02-07: Radosław Majdan: Jestem zniesmaczony tym, ile czasu poświęciliśmy na załatwianie pozwoleń na budowę domu. Teraz zastanawiamy się, czy nie wybrać planu B
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
- 2024-08-28: Listopadowe wybory w USA mogą się przełożyć na dalszy przebieg wojny w Ukrainie. Możliwy też wpływ na kampanię prezydencką w Polsce
- 2024-07-29: Sektor gier silnie reprezentowany na warszawskim parkiecie. GPW liczy na kolejne debiuty firm gamingowych
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-07-17: Luna: Moda jest fajnym sposobem na wyrażenie siebie. Ja albo się za nią chowam, albo coś manifestuję swoim ubiorem
- 2024-07-19: Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć
- 2024-06-12: Katarzyna Dowbor: Uwielbiam remonty. Gdybym nie była dziennikarką, to zostałabym scenografką albo architektem wnętrz
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.