Newsy

Dzięki przejęciu Quadry KGHM zdywersyfikował ryzyko. Spółka nie wyklucza dalszych przejęć w trakcie kryzysu

2013-07-08  |  06:55
Mówi:Herbert Wirth
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:KGHM Polska Miedź S.A.
  • MP4
  • Trwa najważniejszy rok dla inwestycji KGHM-u w Sierra Gorda w Chile. Miedziowy koncern jest już w trzech czwartych tej inwestycji. Dzięki przejęciu kanadyjskiej Quadry w marcu ubiegłego roku KGHM zdywersyfikował ryzyko, co wpłynęło na wzrost notowań giełdowych spółki. Wykorzystując trwający kryzys, spółka nie wyklucza dalszych przejęć.

     – Ten rok będzie dla nas najważniejszy z punktu widzenia natężenia prac na głównym projekcie, jakim jest Sierra Gorda. Patrząc tylko i wyłącznie po wynikach ekonomicznych jest nieźle i myślę, że tę wartość, o której mówiliśmy na początku, dowieźliśmy. EBITDA, która jest bardzo istotną miarą dla KGHM International, jest realizowana, nawet z nadwyżką – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A.

    Uruchomienie produkcji w Sierra Gorda na północy Chile ma nastąpić w drugim kwartale 2014 r. Polski koncern miedziowy stał się właścicielem 55 proc. udziałów w spółce joint-venture po sfinalizowanym w marcu 2012 r. przejęciu kanadyjskiej firmy górniczej Quadra FNX.  

    Herbert Wirth zauważa, że dzięki inwestycji w zagraniczne złoża, KGHM zdywersyfikował ryzyko, które wcześniej opierało się na wysokokosztowych złożach na terenie Polski. Według prezesa KGHM-u docenili to akcjonariusze i inwestorzy. W momencie przejmowania Quadry jedna akcja koncernu była wyceniana na niecałe 150 zł. Jeszcze na początku 2013 r. wartość udziału przekraczała 190 zł, ale po dużych spadkach w marcu, kwietniu i czerwcu obecnie kurs akcji przekracza  120 zł.

    Po planowanym na przyszły rok uruchomieniu kopalni w Sierra Gorda KGHM chce skupić się na dwóch projektach w Kanadzie: Afton-Ajax w Kolumbii Brytyjskiej oraz Victoria w Ontario. 

     – To jest to, co zarząd obiecał na koniec strategii: wartość godziwą dla akcjonariuszy, a więc akcjonariusze powinni zrozumieć, że robimy to w ich imieniu po to, żeby w portfelu mieli bardzo dobrze wycenianą spółkę, jaką jest KGHM Polska Miedź S.A. – zapowiada Wirth.

    Dodaje, że kryzys to też szansa dla dużych przedsiębiorstw takich jak KGHM. Wirth zapowiada, że będzie uważnie przyglądał się rynkowi i nie wyklucza kolejnych przejęć.

     – To jest okres do przejęć. Można kupić taniej, ale trzeba robić to roztropnie – uważa Wirth.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.