Newsy

Dzięki przejęciu Quadry KGHM zdywersyfikował ryzyko. Spółka nie wyklucza dalszych przejęć w trakcie kryzysu

2013-07-08  |  06:55
Mówi:Herbert Wirth
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:KGHM Polska Miedź S.A.
  • MP4
  • Trwa najważniejszy rok dla inwestycji KGHM-u w Sierra Gorda w Chile. Miedziowy koncern jest już w trzech czwartych tej inwestycji. Dzięki przejęciu kanadyjskiej Quadry w marcu ubiegłego roku KGHM zdywersyfikował ryzyko, co wpłynęło na wzrost notowań giełdowych spółki. Wykorzystując trwający kryzys, spółka nie wyklucza dalszych przejęć.

     – Ten rok będzie dla nas najważniejszy z punktu widzenia natężenia prac na głównym projekcie, jakim jest Sierra Gorda. Patrząc tylko i wyłącznie po wynikach ekonomicznych jest nieźle i myślę, że tę wartość, o której mówiliśmy na początku, dowieźliśmy. EBITDA, która jest bardzo istotną miarą dla KGHM International, jest realizowana, nawet z nadwyżką – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A.

    Uruchomienie produkcji w Sierra Gorda na północy Chile ma nastąpić w drugim kwartale 2014 r. Polski koncern miedziowy stał się właścicielem 55 proc. udziałów w spółce joint-venture po sfinalizowanym w marcu 2012 r. przejęciu kanadyjskiej firmy górniczej Quadra FNX.  

    Herbert Wirth zauważa, że dzięki inwestycji w zagraniczne złoża, KGHM zdywersyfikował ryzyko, które wcześniej opierało się na wysokokosztowych złożach na terenie Polski. Według prezesa KGHM-u docenili to akcjonariusze i inwestorzy. W momencie przejmowania Quadry jedna akcja koncernu była wyceniana na niecałe 150 zł. Jeszcze na początku 2013 r. wartość udziału przekraczała 190 zł, ale po dużych spadkach w marcu, kwietniu i czerwcu obecnie kurs akcji przekracza  120 zł.

    Po planowanym na przyszły rok uruchomieniu kopalni w Sierra Gorda KGHM chce skupić się na dwóch projektach w Kanadzie: Afton-Ajax w Kolumbii Brytyjskiej oraz Victoria w Ontario. 

     – To jest to, co zarząd obiecał na koniec strategii: wartość godziwą dla akcjonariuszy, a więc akcjonariusze powinni zrozumieć, że robimy to w ich imieniu po to, żeby w portfelu mieli bardzo dobrze wycenianą spółkę, jaką jest KGHM Polska Miedź S.A. – zapowiada Wirth.

    Dodaje, że kryzys to też szansa dla dużych przedsiębiorstw takich jak KGHM. Wirth zapowiada, że będzie uważnie przyglądał się rynkowi i nie wyklucza kolejnych przejęć.

     – To jest okres do przejęć. Można kupić taniej, ale trzeba robić to roztropnie – uważa Wirth.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.