Mówi: | Konrad Ryczko |
Funkcja: | Analityk, Makler Papierów Wartościowych |
Firma: | DM BOŚ |
Ekspert DM BOŚ: emisja obligacji to sposób PKN Orlen na promocję firmy
Przykład obligacji PKN Orlen pokazuje, że to mało ryzykowna inwestycja, a także dobry sposób na promocję firmy i obligacji korporacyjnych jako instrumentu inwestycyjnego – uważa Konrad Ryczko, analityk i makler papierów wartościowych DM BOŚ. A dziś, kiedy stopy procentowe są historycznie niskie, inwestorzy coraz chętniej decydują się na zakup obligacji zamiast trzymać pieniądze na lokatach bankowych.
Kolejna oferta publiczna obligacji serii B PKN Orlen o wartości do 200 mln zł potrwa – zgodnie z planem – do 14 czerwca. Ministerstwo Skarbu Państwa już zadeklarowało, że będzie zachęcać inne duże spółki do emisji obligacji jako sposobu na zróżnicowanie źródeł finansowania.
– Takie emisje będą miały miejsce. One będą sporadyczne, ponieważ większość dużych instytucji stara się plasować emisję obligacji wśród inwestorów instytucjonalnych. Ale sporadycznie takie „promocyjne” emisje będą miały miejsce. Na Catalyst mamy już obligacje m.in. Banku Ochrony Środowiska, Banku Pocztowego czy BGŻ – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Konrad Ryczko.
Zainteresowanie inwestorów takimi instrumentami rośnie, pobudzane również kolejnymi decyzjami Rady Polityki Pieniężnej o obniżce stóp procentowych.
– Polityka monetarna wypycha kapitał z depozytów bankowych, w związku z tym kapitał poszukuje rentowności, instrumentów, gdzie długoterminowo mogą być zainwestowane oszczędności. Naturalnym wyborem w tym przypadku mogą być obligacje dużych korporacji – mówi Konrad Ryczko. – Inwestorzy wykorzystali tę emisję jako zamiennik obligacji skarbowych. To jest bardzo duża spółka, która pozwala nam czuć stabilizację. Widać, że inwestorzy w środowisku obniżających się stóp procentowych jednak poszukują bezpieczeństwa, kosztem rentowności i ryzyka.
PKN Orlen rozpoczął emisję pierwszej transzy obligacji na przełomie maja i czerwca. Domy maklerskie musiały zamknąć zapisy na obligacje serii A po dwa dniach. Mimo że zaplanowane były na dwa tygodnie. Chętni szybko wykupili oferowany pakiet.
– Obligacje PKN Orlen oprocentowane są stopą WIBOR 6-miesięczną plus 150 punktów bazowych, czyli w tej chwili jest to ok. 4,15-4,17 proc. Jednocześnie możemy założyć, że jeśli inwestor nabył takie obligacje, to one będą notowane na rynku Catalyst. Jest to zawsze jakieś udogodnienie dla inwestora, bo zawsze będzie mógł je sprzedać, być może z zyskiem, również na rynku – tłumaczy Ryczko.
Orlen zaoferował klientom detalicznym obligacje o wartości 200 milionów złotych. Średni zapis wyniósł 364 tys. złotych. To oznacza, że większość obligacji nabyli inwestorzy instytucjonalni.
Zdaniem analityka, dla PKN Orlen to przede wszystkim promocja, bo spółka nie miałaby problemu ze znalezieniem na rynku kapitału. Emisja obligacji to sposób, by zachęcić inwestorów do zakupu innych instrumentów paliwowej spółki.
– 200 mln zł to nie jest duża kwota, jeśli spojrzymy na strukturę bilansową Orlenu. Ja bym bardziej rozpatrywał tę emisję w ramach promocji medialnej. To promocja, mająca zachęcić inwestorów do inwestowania w różne instrumenty emitowane przez PKN Orlen oraz do rynku Catalyst – podkreśla analityk DM BOŚ.
Czytaj także
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2024-09-12: Bezpieczeństwo priorytetem dla branży chemicznej. Firmy na własną rękę wprowadzają systemy reagowania kryzysowego
- 2024-07-09: Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
- 2024-03-11: Świadomość inwestycyjna mocno wzrosła w ciągu kilku ostatnich lat. Kobiety są nieco ostrożniejszymi inwestorkami niż mężczyźni
- 2024-03-05: Polacy inwestują niechętnie i zachowawczo. W wielu wypadkach umiejętności nie dorównują wyobrażeniom o nich
- 2023-12-21: Przemysł konferencyjny odbudowuje się po pandemii. Hotele dzięki temu odrabiają część strat
- 2023-07-24: Coraz więcej firm szuka długoterminowych kontraktów na dostawy energii. To dla nich zabezpieczenie przed wzrostem cen
- 2023-04-19: Rośnie zainteresowanie firm długoterminowymi kontraktami na zieloną energię. W kolejnych trzech latach ten rynek może znacznie przyspieszyć
- 2023-04-06: Polski sektor bankowy ma jedne z najmniejszych aktywów w UE w stosunku do PKB. To oznacza słabsze możliwości finansowania rozwoju gospodarki
- 2022-10-07: W obliczu szybko rosnących cen Polacy szukają bezpiecznych sposobów na ochronę kapitału. Do łask wracają lokaty bankowe i obligacje detaliczne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.