Mówi: | Wiktoria Baranowska |
Funkcja: | dyrektorka Biura Badań, Rozwoju i Innowacji |
Firma: | ORLEN Asfalt |
Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
Asfalt może być traktowany jako surowiec o właściwościach przyjaznych środowisku, bo nawierzchnie dróg można poddać w 100 proc. recyklingowi – podkreślają eksperci ORLEN Asfalt. Spółka od kilku lat rozwija technologie, które wspierają ograniczenie wpływu sektora budownictwa drogowego na środowisko. Chodzi nie tylko o możliwość ponownego przetworzenia materiału, ale także ograniczenie zużycia energii. Eksperci spodziewają się, że w związku z wprowadzeniem unijnego Zielonego Ładu coraz więcej przetargów będzie zawierać wymogi co do stosowania przyjaznych dla środowiska materiałów.
– Wykorzystanie asfaltu jest bardzo powszechne w inwestycjach infrastrukturalnych ze względu na to, że asfalt jest produktem pozwalającym na szereg różnorodnych optymalizacji. Jest stosowany przede wszystkim do budowy nawierzchni drogowych, jednakże może być stosowany z powodzeniem także na obiektach mostowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wiktoria Baranowska, dyrektorka Biura Badań, Rozwoju i Innowacji w ORLEN Asfalt. – Technologie asfaltowe w kontekście ekologii mają bardzo duże znaczenie ze względu na to, że nawierzchnie asfaltowe mogą być poddawane w 100 proc. recyklingowi.
Spółka od kilku lat rozwija technologie asfaltowe, które będą wspierać dekarbonizację budownictwa drogowego.
– Aktualnie mamy do dyspozycji specjalne asfalty do zastosowań w mieszankach mineralno-asfaltowych z granulatem asfaltowym, który pochodzi z recyklingu starych nawierzchni. Dysponujemy także szeroką gamą produktów WMA [warm mix asphalt – red.], które umożliwiają ograniczenie zużycia energii, jak również emisji szkodliwych związków podczas produkcji czy też wbudowywania mieszanek mineralno-asfaltowych w konstrukcję nawierzchni drogowej – mówi Wiktoria Baranowska.
Jak wynika z badań przytoczonych przez ekspertkę podczas czerwcowego Kongresu Infrastruktury Polskiej, niemal połowa projektantów dróg pytanych o technologie asfaltowe deklaruje, że do budowy nowej drogi rekomendowało inwestorowi zastosowanie destruktu asfaltowego pochodzącego z recyklingu starych nawierzchni do budowy nowych.
– Stare nawierzchnie asfaltowe często poddawane są recyklingowi, który polega na frezowaniu warstw asfaltowych. W ten sposób pozyskujemy granulat asfaltowy, który może być następnie wykorzystany do budowy nowych dróg – mówi dyrektorka Biura Badań, Rozwoju i Innowacji w ORLEN Asfalt. – Stosowanie granulatu ułatwiają nasze specjalne asfalty, które zawierają w swoim składzie tzw. rejuwenator, środek odświeżający. Pozwala on przywrócić pierwotne właściwości asfaltu, który znajdował się w granulacie i w ten sposób zapewnić odpowiednią jakość dróg.
Obecnie stosowane technologie nie kończą jednak prac nad technologiami asfaltowymi, które ograniczają oddziaływanie budownictwa drogowego na środowisko.
– Rozwijamy także gamę tzw. asfaltów ekologicznych, które przyczynią się do ograniczenia emisji szkodliwych związków, które znajdują się w powietrzu. Są to głównie tlenki azotu, jak również benzo(a)piren, lotne związki organiczne i inne. Projekt ten zakłada wykorzystanie różnego rodzaju fotokatalizatorów, które będą redukowały te zanieczyszczenia – wyjaśnia Wiktoria Baranowska.
W ofercie spółki można znaleźć również asfalty modyfikowane oraz wysoko modyfikowane, których zastosowanie pozwala na wydłużenie cyklu życia drogi.
– Są to lepiszcza asfaltowe, które w swoim składzie zawierają polimery wpływające na poprawę ich właściwości. Wówczas w asfalcie tworzy się sieć polimerowa, która stanowi swoiste zbrojenie nadające asfaltom ponadstandardowe właściwości w zakresie odporności na koleinowanie mieszanki mineralno-asfaltowej oraz spękania niskotemperaturowe, z którymi mamy do czynienia głównie zimą, jak również w zakresie wydłużenia cyklu życia nawierzchni drogowych – mówi ekspertka.
Jak podkreśla, ekologiczne rozwiązania w obszarze asfaltów są w Polsce rozwijane, wdrażane w rafineriach i możliwe do zastosowania na drogach. Decyzje w tej sprawie podejmuje dziś projektant, inwestor lub ewentualnie wykonawca drogi. W ocenie ekspertów w przetargach, które będą ogłaszane w niedalekiej przyszłości, coraz mocniej będzie akcentowany wymóg stosowania rozwiązań ograniczających oddziaływanie na środowisko. To oznacza jak największe wykorzystanie materiałów z recyklingu, stosowanie produktów obniżających ślad węglowy czy wydłużanie cyklu życia nawierzchni. Konieczność dekarbonizacji i ograniczania wpływu na środowisko jest jednym z najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed branżą budownictwa drogowego.
Czytaj także
- 2025-07-09: W czwartek głosowanie nad wotum nieufności wobec Komisji Europejskiej. To inicjatywa ponad 70 europosłów, również z Polski
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.