Newsy

KNF: Prowadzimy rozmowy w sprawie obniżek opłat giełdowych

2012-04-19  |  06:45
Mówi:Wojciech Kwaśniak
Funkcja:Wiceprzewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4

    Z wnioskiem o obniżenie opłat o kilkanaście procent wystąpiła Izba Domów Maklerskich. Rozmowy między brokerami a Giełdą Papierów Wartościowych nadzoruje KNF. - Wysokość opłat jest powiązana z sytuacją rynkową, a ta jest bardzo zmienna. Naturalne są więc oczekiwania ze strony domów maklerskich – uważa Wojciech Kwaśniak, wiceprzewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego. 

    W opinii przedstawicieli Izby, obecny poziom opłat odstrasza od inwestowania drobnych graczy. Jednak przedstawiciele GPW obawiają się, że na obniżce opłat najbardziej skorzystają same biura maklerskie lub ich klienci korporacyjni.

     - Słuszna jest uwaga ze strony giełdy, że należy szukać rozwiązań systemowych, a nie krótkoterminowych, gdzie obniżka opłat tak naprawdę będzie transferem wartości nie do klientów detalicznych, a do samych zainteresowanych, czyli domów maklerskich. Albo zostanie skonsumowana przez klientów korporacyjnych korzystających z usług domów maklerskich – dodaje Wojciech Kwaśniak.

    Zdaniem wiceprzewodniczącego KNF, trzeba wypracować porozumienie między zarządem Giełdy Papierów Wartościowych a Izbą Domów Maklerskich, kierując się wspólnym interesem. Pod uwagę należy jednak brać przede wszystkim interesy klientów korzystających z ich usług.

     - Ale nie klientów korporacyjnych, którzy z uwagi na swoją pozycję, negocjują inne stawki niż ci detaliczni - zaznacza Wojciech Kwaśniak.

    KNF zobowiązała się do nadzorowania rozmów o ewentualnych obniżkach. Jak podkreśla wiceprzewodniczący Komisji, każda ze stron ma trochę racji.

     - Wysokość opłat jest powiązana z sytuacją rynkową, a ta jest bardzo zmienna. Naturalne są więc oczekiwania ze strony domów maklerskich by, albo zwiększyć dynamikę obniżania opłat, albo uwzględniać warunki przejściowe - mówi Wojciech Kwaśniak.

    Z drugiej strony GPW nie może zbyt lekkomyślnie podjąć takiej decyzji. Opłaty transakcyjne stanowią bowiem dużą część przychodów spółki i jej akcjonariuszy.

    Ludwik Sobolewski, prezes warszawskiej giełdy uważa, że wysokość opłat jest dostosowana do skali i etapu rozwoju, w którym znajduje się polski rynek kapitałowy.

     - Nie wykluczam, że opłaty mogą się zmieniać w najbliższych miesiącach. Ale nie będzie to spowodowane żadną obniżką, ale ramach rozwiązań systemowych, które będą też dotyczyć finansowania nadzoru nad rynkiem kapitałowym – mówi prezes.

    Zdaniem wiceprzewodniczącego KNF, pomimo dużej dynamiki rozwoju, polski rynek giełdowy cały czas nie osiągnął takiej skali jak giełda w Londynie, Nowym Yorku czy w Paryżu.

     - My znajdujemy się w trochę innej lidze – dodaje Wojciech Kwaśniak.

    Jednak wraz z rozwojem rynku opłaty powinny spadać. Jak wyjaśnia Wojciech Kwaśniak, koszty transakcji spadają wraz ze wzrostem ich wolumenu. 

     - Jeśli patrzymy z perspektywy czasu, to opłaty giełdowe ciągle są niższe w Polsce niż w poprzednich okresach. Dlatego staramy się przez działania systemowe stworzyć warunki ku temu, aby jak najwięcej spółek było notowanych. Nie tylko krajowych, ale i międzynarodowych, bo dzięki dużym wolumenom będą najbardziej sprzyjające warunki, aby szybko spadały opłaty związane z uczestnictwem w rozliczeniach – podkreśla Wojciech Kwaśniak.

    Więcej na temat
    Giełda L. Sobolewski (GPW): Obniżki opłat transakcyjnych nie będzie. Wymagane są zmiany systemowe Wszystkie newsy
    2012-04-19 | 06:50

    L. Sobolewski (GPW): Obniżki opłat transakcyjnych nie będzie. Wymagane są zmiany systemowe

    Trwa spór o opłaty giełdowe między maklerami a zarządem warszawskiej giełdy. Pierwsi chcą ich obniżenia, bo, jak dowodzą, należą one do jednych
    Giełda GPW: Ponad 134 mln zł zysku za 2011 rok
    2012-03-13 | 11:58

    GPW: Ponad 134 mln zł zysku za 2011 rok

    Giełda Papierów Wartościowych rośnie w siłę. W ubiegłym roku zysk spółki był ponad 40 proc. większy niż w 2010 roku. Warszawska giełda była liderem

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Edukacja

    Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

    Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

    Polityka

    Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

    Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

    Konsument

    Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

    Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.