Newsy

MSP: Energa na giełdzie jeszcze w pierwszej połowie tego roku

2013-02-14  |  06:50
Mówi:Paweł Tamborski
Funkcja:Wiceminister Skarbu Państwa
  • MP4
  • Prawdopodobnie jeszcze w tym półroczu na warszawskim parkiecie giełdowym zadebiutują akcje Energii, czwartego co do wielkości producenta energii w Polsce. Ministerstwo Skarbu Państwa w tym miesiącu ma wybrać zespół doradców, który wesprze proces prywatyzacyjny.

    Prace związane z emisją akcji energetycznego giganta z Gdańska są mocno zaawansowane.

     – Mamy nadzieję jeszcze w lutym wzbogacić się o grono doradców, którzy będą nam pomagali w tym procesie – mówi wiceszef resortu skarbu, Paweł Tamborski.

    Jeśli prace będą szły zgodnie z planem, spółka zadebiutuje na GPW w Warszawie jeszcze w tym półroczu.

    Energa zajmuje się produkcją, dystrybucją i obrotem energii elektrycznej i cieplnej. Dostarcza ją do ponad 2,5 odbiorców indywidualnych i 300 tys. przedsiębiorstw. Daje jej to około 17-proc. udział w rynku.

    Proces prywatyzacji gdańskiej spółki rozpoczął się w 2010 roku, kiedy resort skarbu państwa podpisał umowę sprzedaży 85 proc. udziałów z Polską Grupą Energetyczną. Jednak zgody na tę transakcję, wartą 7,5 mld zł, nie wyraził ani Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ani sąd antymonopolowy (w maju 2012 roku).

    Energa to jedno z kilku przedsiebiorstw, będących jeszcze w państwowych rękach, ktore ma szansę na prywatyzację poprzez giełdę. Ministerstwo Skarbu Państwo zapowiada, że do inwestorów trafią w tym roku także akcje innych spółek. Przede wszystkim spółek zależnych PGNiG oraz KGHM.

     – Chodzi o mniejsze, technologiczne spółki, specjalizujące się w wydobyciu czy poszukiwaniu węglowodorów – mówi minister Mikołaj Budzanowski.

    W tym roku kończy się plan prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Zgodnie z decyzją rządu w rękach Skarbu Państwa pozostą tylko pakiety kontrolne akcji spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.