Newsy

MSP: Energa na giełdzie jeszcze w pierwszej połowie tego roku

2013-02-14  |  06:50
Mówi:Paweł Tamborski
Funkcja:Wiceminister Skarbu Państwa
  • MP4
  • Prawdopodobnie jeszcze w tym półroczu na warszawskim parkiecie giełdowym zadebiutują akcje Energii, czwartego co do wielkości producenta energii w Polsce. Ministerstwo Skarbu Państwa w tym miesiącu ma wybrać zespół doradców, który wesprze proces prywatyzacyjny.

    Prace związane z emisją akcji energetycznego giganta z Gdańska są mocno zaawansowane.

     – Mamy nadzieję jeszcze w lutym wzbogacić się o grono doradców, którzy będą nam pomagali w tym procesie – mówi wiceszef resortu skarbu, Paweł Tamborski.

    Jeśli prace będą szły zgodnie z planem, spółka zadebiutuje na GPW w Warszawie jeszcze w tym półroczu.

    Energa zajmuje się produkcją, dystrybucją i obrotem energii elektrycznej i cieplnej. Dostarcza ją do ponad 2,5 odbiorców indywidualnych i 300 tys. przedsiębiorstw. Daje jej to około 17-proc. udział w rynku.

    Proces prywatyzacji gdańskiej spółki rozpoczął się w 2010 roku, kiedy resort skarbu państwa podpisał umowę sprzedaży 85 proc. udziałów z Polską Grupą Energetyczną. Jednak zgody na tę transakcję, wartą 7,5 mld zł, nie wyraził ani Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ani sąd antymonopolowy (w maju 2012 roku).

    Energa to jedno z kilku przedsiebiorstw, będących jeszcze w państwowych rękach, ktore ma szansę na prywatyzację poprzez giełdę. Ministerstwo Skarbu Państwo zapowiada, że do inwestorów trafią w tym roku także akcje innych spółek. Przede wszystkim spółek zależnych PGNiG oraz KGHM.

     – Chodzi o mniejsze, technologiczne spółki, specjalizujące się w wydobyciu czy poszukiwaniu węglowodorów – mówi minister Mikołaj Budzanowski.

    W tym roku kończy się plan prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Zgodnie z decyzją rządu w rękach Skarbu Państwa pozostą tylko pakiety kontrolne akcji spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Edukacja

    Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

    Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

    Polityka

    Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

    Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

    Konsument

    Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

    Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.