Mówi: | Krzysztof Ignaczak, ambasador Drużyny Energii Adam Zdrójkowski, aktor Robert Leszczyński, dyrektor ds. marketingu sportowego New Balance Izabela Bełcik, ambasadorka Drużyny Energii Przemysław Świercz, kapitan reprezentacji Polski w amp futbolu |
Gwiazdy sportu zachęcają młodzież do aktywności fizycznej. Wykorzystują w tym celu YouTube’a i Instagrama
Konkurencja ze strony komputerów i smartfonów, dni wypełnione po brzegi zajęciami pozalekcyjnymi, brak chęci i motywacji – to główne czynniki, z których wynika coraz niższa aktywność fizyczna dzieci i nastolatków w Polsce. Pomysłodawcy programu Drużyna Energii chcą to zmienić. Wykorzystują popularne wśród młodych media społecznościowe i zaangażowanie znanych sportowców, by zachęcić młodzież do sportu. Druga edycja programu objęła swoim zasięgiem ponad 25 tys. uczniów z 200 szkół w całej Polsce. Jak podkreślają ambasadorzy programu, kluczową rolę w promocji sportu i aktywności wśród dzieci odgrywają jednak przede wszystkim rodzice i nauczyciele.
– Młode pokolenia potrzebują teraz mocniejszych bodźców, silniejszej zachęty, pokazania, że sport jest atrakcyjny. Młodzi szukają nowości, mniej znanych odmian sportu, jak wsady do kosza, czyli inna forma koszykówki. Na pewno sylwetki ambasadorów są dość mocnym argumentem dla młodzieży. Także wykorzystanie portali społecznościowych, YouTube’a czy innych nowoczesnych nośników – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Świercz, kapitan polskiej reprezentacji w amp futbolu. – To świetny pomysł, żeby zachęcać młodzież do aktywności fizycznej właśnie poprzez media społecznościowe, czyli sprzedawanie sportu za pośrednictwem tego, co teraz najbardziej przyciąga młodzież.
Kapitan polskiej reprezentacji w amp futbolu (rozgrywanego przez zawodników po amputacjach kończyn) – podobnie jak szóstka sportowych ambasadorów: piłkarz Marek Citko, siatkarz Krzysztof Ignaczak, dziennikarz sportowy Bartosz Ignacik, piłkarski freestyler Krzysztof Golonka, mistrzyni Europy w siatkówce Izabela Bełcik oraz najlepszy „dunker” świata Rafał Lipiński – wspiera program Drużyna Energii, którego celem jest przekonanie młodzieży do większej aktywności fizycznej i zmiany nawyków żywieniowych. Ogólnopolska akcja wykorzystuje w tym celu sylwetki ambasadorów – znanych i lubianych przez młodzież sportowców – oraz social media i nowe kanały komunikacji, jak Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok.
– Dużym problemem jest konkurencja ze strony elektroniki, czyli komputerów, laptopów i telefonów. Kiedy jest ładna pogoda, mamy alternatywę – albo siedzieć w pokoju i grać na komputerze, albo wyjść na dwór, pobiegać na boisku, zmęczyć się i spocić. Rzeczywiście, to może być dylemat dla młodej osoby – mówi aktor Adam Zdrójkowski, który był gościem specjalnym Wielkiego Finału II edycji Drużyny Energii.
– Takie programy jak Drużyna Energii mają pokazać dzieciom, że sport to fajna inicjatywa i można miło i aktywnie spędzać czas. Sam mam dwójkę dzieci, więc wiem, że internet, gry, konsole to są rzeczy, z którymi dzisiaj mamy olbrzymi problem, bo one bardzo absorbują młodych ludzi – dodaje ambasador programu Krzysztof Ignaczak, siatkarz, reprezentant Polski.
Niski poziom aktywności fizycznej wśród dzieci i nastolatków to problem, który odbija się na zdrowiu. Jak wynika z danych Instytutu Matki i Dziecka, już prawie co trzeci (31,2 proc.) ośmiolatek w Polsce ma zbyt dużą masę ciała. W tej grupie 18,5 proc. zmaga się z nadwagą, a 12,7 proc. – z otyłością. Jak podkreśla Przemysław Świercz, obok korzyści zdrowotnych, sport ma też ważny aspekty wychowawczy – uczy uporu, dyscypliny i radzenia sobie z porażkami.
Jego zdaniem aktywizowanie i zachęcanie do ruchu to obowiązek, który spoczywa po części na nauczycielach oraz rodzicach, z których dzieci czerpią wzorce. Swoją cegiełkę dokładają też kampanie edukacyjno-sportowe, takie jak ogólnopolski projekt Drużyna Energii.
– Również duże firmy, które wspierają sport, mogą sprawić, że dotrze on szerzej, do większej ilości osób – mówi Przemysław Świercz.
– Przede wszystkim dostarczamy uczniom i szkołom sprzęt, po naszej stronie było także w pewnym sensie podejście do marketingu oraz wspaniali ambasadorzy, którzy w większości są także ambasadorami marki – mówi Robert Leszczyński, dyrektor ds. marketingu sportowego New Balance.
Siatkarka, reprezentantka Polski Izabela Bełcik zauważa też, że obecnie dzieci i młodzież mają bardziej zorganizowane życie, wypełnione zajęciami dodatkowymi po lekcjach – stąd dużą rolą rodziców jest zapewnić im przestrzeń i wzorce, dzięki którym same będą chciały uprawiać sport czy po prostu spędzać czas na świeżym powietrzu.
– Dzisiaj dzieci mają zajęcia dodatkowe i mniej czasu na spontaniczne wyjście na boisko, kiedy jest ciepło. Trzeba je do tego zachęcać, począwszy od rodziców, pokazać, że można wyjść na rower z rodzicami czy z przyjaciółmi, poskakać w gumę, pograć w klasy czy piłkę. My ich do tego zachęcamy, bo sami zaczynaliśmy w ten sposób – mówi Izabela Bełcik.
Drużyna Energii jest ogólnopolskim programem sportowo-edukacyjnym, którego mecenasem i inicjatorem jest Grupa Energa. Właśnie zakończyła się jego II edycja, która objęła zasięgiem ponad 25 tys. uczniów podstawówek z klas VI-VIII i 200 szkół w całej Polsce.
– Staramy się po prostu rozmawiać z dziećmi, być przy nich i pokazywać, że kiedyś też byliśmy tacy sami i nie wiedzieliśmy, że będziemy występować na arenach międzynarodowych. Pokazujemy, że nie ma znaczenia, czy ktoś pochodzi z dużego lub małego miasta, ważna jest przede wszystkim zabawa i ambicja, chęć do tego, żeby coś robić i się ruszyć – dodaje Izabela Bełcik.
Czytaj także
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-18: Potrzeba 10 razy większej mocy magazynów energii, niż obecnie mamy. To pomoże odciążyć system
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-11-06: 4 mld zł z KPO na e-zdrowie. Trafią m.in. na ucyfrowienie dokumentacji medycznej oraz narzędzia przyspieszające diagnostykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie wymaga znaczących zmian w systemie rolniczym – ocenia think tank Żywność dla Przyszłości. Tym bardziej że niedługo liczba ludności globalnie się zwiększy do 10 mld. Zdaniem ekspertów warunkiem jest odejście od rolnictwa przemysłowego na model rolnictwa regeneratywnego, opartego na równowadze przyrodniczej. To obejmuje także znaczące ograniczenie konsumpcji mięsa na rzecz żywności roślinnej.
Ochrona środowiska
Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
W trakcie procedowania jest obecnie rządowy projekt tzw. ustawy odległościowej, który ostatecznie zrywa z zasadą 10H/700m i wyznacza minimalną odległość wiatraków od zabudowań na 500 m. Kolejna liberalizacja przepisów ma zapewnić impuls dla sektora, przyspieszyć transformację energetyczną i przynieść korzyści lokalnym społecznościom. Branża liczy także na usprawnienie i skrócenie procedur planistycznych i środowiskowych, które dziś są barierą znacznie wydłużającą czas inwestycji w elektrownie wiatrowe na lądzie.
Transport
Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
Mimo jasno sprecyzowanych przepisów linie lotnicze niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, często powołując się na zdarzenia nadzwyczajne lub problemy z przepustowością ruchu lotniczego. Wielu konsumentów odstępuje od dalszego postępowania, bo obawiają się żmudnych formalności. Zdaniem eksperta z kancelarii DelayFix, specjalizującej się w egzekwowaniu należnych odszkodowań, warto się ubiegać o należne rekompensaty. Ostatecznym – i skutecznym – środkiem po wyczerpaniu drogi polubownej i sądowej jest zajęcie samolotu przez windykatora.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.