Mówi: | Grzegorz Bałkowiec, wicedyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji, Grupa Energa Robert Kwiatek, Grupa Energa Robert Leszczyński, dyrektor ds. marketingu sportowego New Balance |
Funkcja: | Marek Citko, ambasador Drużyny Energii Rafał Lipiński, ambasador Drużyny Energii Krzysztof Golonka, mistrz świata trików piłkarskich, ambasador Drużyny Energii |
Ponad 25 tys. uczestników i 200 szkół wzięło udział w projekcie Drużyna Energii. Gwiazdy sportu promowały aktywność fizyczną wśród dzieci
Jak wynika ze statystyk Instytutu Matki i Dziecka, już co trzecie dziecko w Polsce zmaga się z nadwagą lub otyłością. Aktywizowanie dzieci i nastolatków, zachęcanie ich do ruchu i zdrowego odżywania ma ogromne znaczenie dla ich zdrowia. Taki cel przyświecał Drużynie Energii – jednemu z największych ogólnopolskich programów sportowo-edukacyjnych ostatnich lat, w którym uczniowie szkół podstawowych trenowali ramię w ramię z gwiazdami sportu. Właśnie zakończyła się jego II edycja, która objęła ponad 25 tys. uczniów i 200 podstawówek w całej Polsce.
– Dzieci dzisiaj stają się coraz bardziej otyłe, coraz mniej się ruszają, a wszystko to przez nowe technologie. Każdy odciągnięty od telewizora, tabletu czy smartfona młody człowiek jest niezmiernie ważny. My chcemy im pokazać, że jedno z drugim da się połączyć, i pozwolić im rozwijać się w ten sposób sportowo, również intelektualnie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Bałkowiec, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Marketingu Energa SA.
Według statystyk Instytutu Matki i Dziecka już prawie co trzeci (31,2 proc.) ośmiolatek w Polsce ma zbyt dużą masę ciała. W tej grupie 18,5 proc. zmaga się z nadwagą, a 12,7 proc. – z otyłością. Dlatego aktywizowanie dzieci i nastolatków, zachęcanie ich do ruchu i zdrowego odżywania ma kolosalne znaczenie dla ich zdrowia.
– Dzieciaki często wolą wybrać grę na konsoli czy na tablecie niż grę zespołową, jaką jest siatkówka, koszykówka czy piłka nożna. Najlepiej im pokazywać, że warto, dając przykład. Takim przykładem jesteśmy my, czyli ambasadorzy, którzy osiągnęli już jakieś sukcesy w swoich dyscyplinach sportu – mówi Rafał „Lipek” Lipiński, ambasador Drużyny Energii.
Znani i lubiani wśród młodzieży sportowcy: piłkarz Marek Citko, siatkarz Krzysztof Ignaczak, dziennikarz sportowy Bartosz Ignacik, piłkarski freestyler Krzysztof Golonka, mistrzyni Europy w siatkówce Izabela Bełcik oraz najlepszy dunker świata Rafał Lipiński to ambasadorzy ogólnopolskiego programu sportowo-edukacyjnego Drużyna Energii, którego mecenasem jest Grupa Energa, a partnerem technicznym – New Balance. Program jest skierowany do uczniów klas VI–VIII szkół podstawowych. Jego główny cel to przekonanie młodzieży do większej aktywności fizycznej i zmiany nawyków żywieniowych za pośrednictwem social mediów i nowoczesnych kanałów komunikacji: Facebooka, Instagrama, YouTube’a czy TikToka. Właśnie zakończyła się jego II edycja, w której wzięło udział 200 podstawówek z całej Polski.
– Jestem naprawdę zaskoczony, że dzieciakom się chciało i taki był zamysł tej akcji – żeby odciągnąć je sprzed komputerów, żeby się trochę poruszały. To okazało się sukcesem i na zdrowie im to wyjdzie – mówi Rafał Lipiński.
– Szkoły się dobrze przygotowały, młodzież w tej 2. edycji jeszcze bardziej się przyłożyła, więcej trenowali, emocje były duże. W niektórych szkołach przeważała piłka nożna, w innych siatkówka czy koszykówka, ale mnie zaskoczyła jedna, w której dziewczyny bardzo dobrze odbijały piłkę. Piłka nożna otwiera się na dziewczęta, na kobiety, więc zobaczymy – być może niedługo też będziemy mieli silną reprezentację, która będzie zdobywała mistrzostwa świata i Europy – dodaje Marek Citko.
Druga edycja Drużyny Energii objęła w tym roku ponad 25 tys. uczniów klas 6–8. Sportowcy z Drużyny Energii wyznaczali im sportowe zadania, które należało nie tylko powtórzyć, lecz także udokumentować i przesłać w formie filmów za pośrednictwem strony konkursowej. Najlepsza szkoła w każdym z pięciu miesięcy rywalizacji wygrywała sprzęt sportowy, wizytę ambasadorów w swojej szkole oraz awans do Wielkiego Finału.
W sumie aktywne dzieciaki z 200 szkół nagrały ponad 20 tys. plików wideo z ćwiczeniami, a ambasadorzy przejechali w sumie ponad 2,4 kilometrów, odwiedzając najaktywniejsze szkoły z Dywit, Mroczna, Kamienicy i Żelkowa.
– Ta 2. edycja wzbudziła naprawdę super zainteresowanie, nie tylko samych nauczycieli i szkół, lecz przede wszystkim uczniów, którzy zachęcali nauczycieli do tego, aby zgłaszali szkoły. To przełożyło się na liczbę nadesłanych filmów, tych ćwiczeń jest już łącznie ponad 40 tys., co uważam za największy sukces projektu. On nie ogranicza się do wydarzenia zamkniętego w ramy jednego czy dwóch dni, ale jest to ciągły projekt, który wydłuża aktywność dzieciaków przez wiele, wiele miesięcy – mówi Robert Leszczyński, dyrektor ds. marketingu sportowego w New Balance.
– Najważniejsze liczby to 25 tys. ludzi młodych zaangażowanych w całe wydarzenie, 200 szkół, 4 tys. rozdanych koszulek i 20 tys. nadesłanych filmów. Same te cyfry pokazują, jak wielki kawał dobrej, fajnej roboty został wykonany – dodaje Robert Kwiatek z Grupy Energa.
Podsumowaniem wielomiesięcznej sportowej zabawy był Wielki Finał, który odbył się w tym tygodniu na gdańskim Stadionie Energa.
– Główna nagroda trafiła do Szkoły Podstawowej nr 1 im. Bohaterów Warszawy w Kamienicy, a jest nią czek do wykorzystania na sprzęt sportowy o wartości 10 tys. zł oraz przepiękny posrebrzany puchar, który zostaje w szkole – mówi Robert Leszczyński.
W ramach Wielkiego Finału, który podsumował 2. edycję programu Drużyna Energii, doszło do spotkania wszystkich najbardziej aktywnych szkół z ambasadorami i gwiazdami, które przyłączyły się do promowania aktywności fizycznej wśród dzieci. Na uczniów czekał szereg niespodzianek, m.in. zdrowe koktajle zwyciężczyni MasterChef Junior Julki Cymbaluk, inspirująca przemowa Szymona Radzimierskiego, konferencja prasowa prowadzona przez Adama Zdrójkowskiego, nagrody od mecenasa programu Grupy Energa, koncert niespodzianka Ani Dąbrowskiej, a wreszcie wspólny trening z gwiazdami sportu.
– Drużyna Energii jest czymś, czego brakowało, kiedy byłem w tym wieku. Dobrze, że jesteśmy w stanie połączyć nowe środowisko mediów i internet – bo to jest w tej chwili już nieodłączny element dzieciaków i ich funkcjonowania ze sportową aktywnością. Wierzę, że właśnie w ten sposób, zachęcając, puszczając fajne zajawki w internecie, jesteśmy w stanie skłonić je do wysiłku, a ten wysiłek zamieni się potem w upór, który procentuje. Miejmy nadzieję, że za kilka lat uda się jeszcze o tych zawodnikach usłyszeć – mówi Krzysztof Golonka, youtuber i mistrz świata trików piłkarskich, jeden z ambasadorów Drużyny Energii.
Czytaj także
- 2025-02-04: Rząd planuje podwójnie opodatkować e-papierosy. To zmusi palaczy do powrotu do tradycyjnych papierosów
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-23: Rośnie pokolenie osób otyłych i z nadwagą. To duże obciążenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego młodych ludzi
- 2025-01-20: Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-21: Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
- 2025-01-16: Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2025-01-16: Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Transport
Ruch Ryanaira z Modlina spadnie w sezonie letnim o 30 proc. Przewoźnik obsłuży tam o ponad milion pasażerów mniej niż w 2024 roku
Ryanair zakończył negocjacje z lotniskiem w Modlinie. Nie udało się podpisać wieloletniej umowy rozwojowej, w efekcie letnia siatka połączeń będzie o ok. 30 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Przewoźnik zlikwiduje 11 tras i zredukuje częstotliwość na kolejnych 28 połączeniach, łączna liczba oferowanych miejsc z lotniska spadnie o ponad milion. – Jedynym powodem redukcji jest kwestia cen w Modlinie, które w tej chwili są wyższe niż rok czy dwa lata temu – tłumaczy Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Prawo
UE wciąż zmaga się z dużą presją migracyjną. Przemytnicy ludzi czerpią miliardowe zyski
Z danych Frontexu wynika, że w ub.r. liczba nielegalnych migracji do UE spadła o 38 proc., ale presja migracyjna na Europę wciąż pozostaje duża. Europol podaje, że 90 proc. migrantów korzysta z usług przemytników, co sprawia, że ten proceder jest jednym z najbardziej dochodowych obszarów przestępczości zorganizowanej, a pozyskane w ten sposób pieniądze mogą być przekazywane organizacjom terrorystycznym. Dlatego też europosłowie podkreślają m.in. konieczność dalszego zwiększenia finansowania Frontexu i lepszej współpracy między agencjami bezpieczeństwa.
Zdrowie
Eksperci: e-papierosy to poważny problem wśród dzieci. Nowe przepisy to dobry krok, ale absolutnie niewystarczający
Konsumpcja e-papierosów wśród młodzieży rośnie alarmująco: statystyki pokazują, że sięga po nie już ponad 20 proc. nastolatków w wieku 13–15 lat. Eksperci alarmują, że takie produkty są specjalnie zaprojektowane pod młodych użytkowników, oferując atrakcyjne smaki, opakowania i marketing. Rząd skierował do Sejmu projekt nowelizacji przepisów, który wprowadza zakaz sprzedaży wszystkich e-papierosów i woreczków nikotynowych nieletnim oraz ogranicza możliwość ich używania w miejscach publicznych. Jednak specjaliści podkreślają, że konieczne jest dalsze uszczelnienie przepisów, zwłaszcza w zakresie sprzedaży internetowej. Konsultant krajowy ds. zdrowia publicznego, prof. Łukasz Balwicki, mówi wprost, że należy wyeliminować z obrotu jednorazowe e-papierosy, jako produkty najbardziej atrakcyjne dla dzieci i młodzieży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.