Newsy

Orlen rozważa emisję kolejnych dwóch transzy obligacji jesienią tego roku

2013-07-24  |  06:45
Mówi:Sławomir Jędrzejczyk
Funkcja:Wiceprezes ds. finansowych
Firma:PKN Orlen
  • MP4
  • Jesienią na rynek trafi kolejna jedna lub dwie transze obligacji Orlenu – każda warta 200 mln zł. Wiceprezes ds. finansowych spółki mówi, że ostateczna decyzja zależy od sytuacji na rynku i od tego, czy zainteresowanie inwestorów będzie równie duże jak w przypadku poprzednich emisji. Zapewnia jednak, że firma – mimo gorszych wyników finansowych – nie musi szukać pieniędzy w obligacjach i traktuje ten sposób pozyskania kapitału jako „dywersyfikację finansowania.”

     – Cały program emisji obligacji jest zaplanowany do maja przyszłego roku. Decyzje o emisjach kolejnych transzy zależą od apetytów inwestorów. W czerwcu był bardzo wysoki, więc jeżeli ta sytuacja powtórzy się jesienią, to nie wykluczamy, że nawet dwie transze obligacji wyemitowalibyśmy jeszcze jesienią tego roku – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes ds. finansowych PKN Orlen.

    W sumie z emisji obligacji PKN Orlen chce pozyskać 1 mld zł. Dotychczasowe dwie transze – z maja i czerwca – cieszyły się dużym powodzeniem inwestorów.

     – Wyemitowaliśmy 400 mln zł, planujemy jeszcze trzy transze po 200 mln zł – mówi Jędrzejczyk.

    Jak podkreśla, zadłużenie brutto Orlenu na koniec czerwca wyniosło 9,8 mld zł. Kapitał pozyskany z emisji obligacji to tylko jego nieznaczna część. Spółka finansuje się głównie w sektorze bankowym, chce jednak pozyskiwać kapitał z nowych źródeł.

     – Emisja pierwszych dwóch transzy to jest pierwszy sygnał, że dywersyfikujemy nasze finansowanie – wyjaśnia wiceprezes PKN Orlen. – Na razie ma to niewielki wpływ na ogólne zadłużenie, ale wierzymy, że w perspektywie kilku kwartałów czy kilku lat ten poziom będzie zdecydowanie rósł.

    Orlen w drugim kwartale odnotował stratę w wysokości 207 mln zł. Wynik jest gorszy od ubiegłorocznego – wtedy firma była na poziomie -5,2 mln zł. Jak tłumaczy Jędrzejczyk, nie oznacza to jednak, że Orlen zmuszony jest szukać pieniędzy właśnie w obligacjach.

     – Staramy się finansować nasz program inwestycyjny z przypływów z działalności operacyjnej. W drugim kwartale tego roku wypracowaliśmy 4,3 mld złotych wpływów operacyjnych – mówi wiceprezes spółki. – Więc środki mamy. Ta emisja obligacji służy raczej temu, żeby dywersyfikować nasze finansowanie, a nie, by szukać nowych źródeł finansowania przyszłych inwestycji.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.