Mówi: | Sławomir Hinc |
Funkcja: | wiceprezes zarządu ds. finansowych |
Firma: | Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo |
PGNiG: 5 mld zł inwestycji. Głównie w poszukiwania i wydobycie gazu
Kluczowymi obszarami dla PGNiG pozostają poszukiwanie i wydobycie gazu. Na ten cel grupa chce przeznaczać nawet 60 proc. rocznych wydatków inwestycyjnych. Pozostała część będzie przeznaczana na inwestycje w magazynowanie i dystrybucję surowca oraz w energetykę. Co roku grupa PGNiG wyda 5 mld zł na realizację tych planów. Środki na inwestycje będą pochodziły m.in. z emisji obligacji.
W poniedziałek na rynku Catalyst zadebiutowały wyemitowane w czerwcu obligacje PGNiG o łącznej wartości 2,5 mld zł. Pozyskane w ten sposób pieniądze spółka chce w całości przeznaczyć na inwestycje, w szczególności na poszukiwania nowych złóż gazu oraz rozbudowę sieci magazynów i dystrybucji.
– Kluczowym obszarem inwestycji jest obszar poszukiwania i wydobycia gazu. To buduje zasoby i solidne fundamenty naszej grupy w przyszłości. Działamy przede wszystkim w Polsce, szukając gazu niekonwencjonalnego i konwencjonalnego, ale także za granicą, w krajach Północnej Afryki oraz w Norwegii – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceprezes PGNiG ds. finansowych Sławomir Hinc.
W tej chwili spółka rocznie pompuje w Polsce ponad 4 mld m3 gazu. W najbliższych latach chce znacząco zwiększyć jego produkcję. Stąd też aktywne poszukiwania gazu łupkowego.
– Inwestycje w poszukiwania są początkiem procesu inwestycyjnego w naszej działalności. Trzeba zainwestować pieniądze w nowe koncesje. Po odkryciu gazu przystępujemy do prac związanych z zagospodarowaniem tych złóż, budową kopalni, a następnie z przekazywaniem przez sieć wydobytego gazu w celu jego sprzedaży – wyjaśnia wiceprezes Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.
PGNiG posiada w tej chwili 15 licencji na poszukiwanie gazu niekonwencjonalnego. Są one zlokalizowane w całej rozciągłości Polski, od Pomorza Gdańskiego, przez Kujawy, po Lubelszczyznę.
– To są dla nas priorytetowe obszary, jeśli chodzi o poszukiwanie gazu. Posiadamy łącznie ponad 100 koncesji poszukiwawczych, zlokalizowanych w różnych częściach Polski – mówi Sławomir Hinc. – Działanie na skalę ogólnopolską powoduje, że wzrasta nasza niezależność energetyczna po odkryciu kolejnych złóż i dzięki temu możemy bezpiecznie patrzeć w przyszłość energetyczną Polski.
Obligacje PGNiG cieszą się sporym zainteresowaniem. Ponad połowa emisji trafiła do funduszy emerytalnych. 1/3 kupiły towarzystwa ubezpieczeniowe, a 15 proc. – banki i fundusze inwestycyjne. Termin wykupu obligacji to 19 czerwca 2017 roku. Zamiast planowanych 2 mld zł, spółka zdecydowała się na emisję o wartości 2,5 mld zł. Była to największa emisja obligacji "niebankowych" na rynku Catalyst.
Czytaj także
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.