Mówi: | Sławomir Jędrzejczyk |
Funkcja: | wiceprezes zarządu ds. finansowych |
Firma: | PKN Orlen |
PKN Orlen wyemituje obligacje dla inwestorów indywidualnych o wartości 100-200 mln zł
- Planujemy poziom emisji rzędu 100-200 milionów złotych. Jeszcze uzgadniamy szczegóły. Potrzebujemy przygotować prospekt emisyjny. Potrwa to jeszcze kilka miesięcy. Nie chcę w tej chwili deklarować szczegółów tej emisji - mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria wiceprezes zarządu ds. finansowych.
Dla PKN Orlen emisja obligacji to konieczność. Do 2016 roku spółka musi spłacić dług o wartości 3 mld złotych. A także wypracować nową formę refinansowania zadłużenia.
- Obecne finansowanie PKN ORLEN jest w 90% procentach oparte o kredyty bankowe. Widzimy ogromny potencjał wśród indywidualnych inwestorów - wyjaśnia Sławomir Jędrzejczyk.
Według ostatnich danych, Polacy trzymają w postaci depozytów oszczędności rzędu 500 mld złotych oraz obligacja warte 10 mld złotych.
- Ja myślę, że jest ogromna grupa ludzi, która przetrzymuje środki w bankach, w postaci depozytów, którzy szukają nowych możliwości inwestowania - twierdzi rozmówca Newserii. - Planujemy w ciągu kilku miesięcy taką emisję o mniejszym nominale, co pozwoli również osobom fizycznym takie obligacje nabywać.
Obligacje mają być notowane na warszawskim rynku obligacji Catalyst.
- Sytuacja finansowa PKN ORLEN jest bardzo dobra. Mamy solidne fundamenty finansowe, także z punktu widzenia bezpieczeństwa finansowania w obligacje PKN ORLEN będzie to bardzo atrakcyjny instrument - ocenia wiceprezes zarządu PKN Orlen.
Spółka przetestowała już ten sposób zdobywania środków. W lutym na rynku Catalyst pojawiło się 1,7 mln obligacji spółki o łącznej wartości nominalnej 170 mln złotych.
- Wyemitowaliśmy w lutym obligacje korporacyjne, które zostały nabyte przez OFE oraz fundusze inwestycyjne - tłumaczy Jędrzejczyk.
Orlen do promocji papierów planuje wykorzystać sieć ponad 1700 swoich stacji benzynowych.
Czytaj także
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-06-02: Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników
- 2025-05-26: Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-02-26: Iwona Guzowska: Są dyscypliny sportu ociekające złotem jak piłka nożna. W innych wysiłek jest dużo większy i osiągnięcia kosmiczne, a nie ma sponsorów
- 2025-02-20: Karolina Pilarczyk: Mamy świetnych sportowców w każdej dyscyplinie, tylko nie piłce nożnej. Rządzący ich nie dostrzegają i nie dają odpowiedniego wsparcia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.