Mówi: | Herbert Wirth |
Funkcja: | Prezes zarzadu |
Firma: | KGHM Polska Miedź |
Prezes KGHM: zagrożenia wrogim przejęciem nie ma. Ale zarząd musi być na to przygotowany
– Zabezpieczanie spółki przed wrogim przejęciem to podstawowe zadanie zarządu. To żadna wielka sprawa – mówi Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź o przygotowanej strategii działania w razie takiego scenariusza. W ten sposób uspokaja, że o żadnej próbie wrogiego przejęcia spółki nie ma mowy. Tym bardziej, że dziś KGHM to bardzo drogie aktywo. A plany przejęć na kolejne lata mają jeszcze zwiększyć wartość spółki.
– Będąc odpowiedzialnym zarządem, zawsze musimy podejmować takie działania i obserwować, co się dzieje na rynku. Na razie nie obserwujemy czegoś takiego, że przyjechała ekipa z walizkami pieniędzy i chce kupić KGHM – zapewnia Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź, zapytany przez Agencję Informacyjną Newseria, czy spółka w ramach zmian w wieloletniej strategii przygotowuje scenariusz na wypadek prób wrogiego przejęcia.
Walizek musiałoby być dużo, bo dzięki przejęciu w ubiegłym roku Quadry FNX za ponad 9 mld zł polska spółka jest dziś znacznie droższa. Kanadyjska spółka i inne aktywa zagraniczne stanowią dziś ok. 30-40 proc. w wycenie KGHM.
– Wrogie przejęcie było możliwe jeszcze dwa lata temu i tego się obawialiśmy. Stąd był pomysł buy backu, czyli skupu własnych akcji celem na przykład umorzenia. Drugim skutecznym narzędziem jest rozwój, czyli kupowanie aktywów, które są dobrze wyceniane – podkreśla Wirth.
Mimo że zagrożenia wrogim przejęciem nie ma, spółka zamierza właśnie przez akwizycje zwiększać swoją wartość.
– KGHM już wpadł w ten rytm i żeby się rozwijać, musi nabywać średnio co 2-3 lata aktywa w różnej fazie projektu: czy to udokumentowane zasoby geologiczne, czy to projekt, w którym już następuje inwestycja, np. budowa kopalni czy też gotowe projekty – mówi prezes KGHM.
Jak wyjaśnia, podobnie było w przypadku kanadyjskiej Quadry. Spółka miała sześć istotnych aktywów (m.in. chilijskie złoże Sierra Gorda) , w tym część już pracujących.
– Z dnia na dzień KGHM stał się bogatszy o przeszło 100 tys. ton miedzi, kilka ton złota, niklu, palladu, platyny – mówi Herbert Wirth. – To są takie działania, które dla firmy z branży górniczej, są elementarzem: chcesz się rozwijać, musisz przejmować lub samemu poszukiwać.
Zapowiada, że KGHM będzie uważnie przyglądać się okazjom na rynku. Jednak w najbliższym czasie priorytetem pozostanie doprowadzenie do uruchomienia realizowanych projektów. Głównym jest kopalnia w Sierra Gorda w Chile, na jednym z największych światowych złóż miedzi. Zgodnie z planem prace w kopalni powinny ruszyć w połowie przyszłego roku.
– Podjęliśmy decyzję o inwestowaniu w krajach sprawdzonych, gdzie jest bardzo dobry klimat inwestycyjny, mówię o Kanadzie, USA i Chile i chcielibyśmy te inwestycje dokończyć do etapu ich uruchomienia. I to jest dziś dla mnie celem krótkookresowym – podkreśla Wirth. – To nie znaczy, że nie przyglądamy się możliwościom inwestycyjnym w różnych regionach świata.
Zapytany o potencjalne inwestycje w Afryce, o której w ostatnim czasie wiele się mówi, prezes KGHM zapewnia, że globalne plany spółki na razie nie obejmują tego kontynentu.
– Dziś jednak Afryka nie jest dla mnie pierwszoplanowym kontynentem, dalej uważam za taki Amerykę Łacińską, gdzie KGHM już funkcjonuje i chce utrwalić swoją pozycję na tym kontynencie. Jak pokażemy, że potrafimy, powrócimy do Afryki – mówi prezes KGHM.
Czytaj także
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.