Newsy

Są chętni na zakup obligacji polskich firm. To dla nich szansa na pozyskanie kapitału

2013-07-17  |  06:35
Mówi:Marek Wołos
Funkcja:analityk
Firma:członek zarządu DM TMS Brokers
  • MP4
  • Emisja obligacji korporacyjnych to dobry sposób na pozyskanie przez firmy dodatkowego kapitału. – W tej chwili mamy ku temu sprzyjające warunki – mówi Marek Wołos, analityk Domu Maklerskiego TMS Brokers. Obligacje korporacyjne cieszą się dużym zainteresowaniem rynków, zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Rodzime podmioty mogą w ten sposób zaspokoić drobne potrzeby pożyczkowe, ale również te znacznie większe, nawet do kilku miliardów złotych.

     – Podmioty, które chcą sobie ograniczyć koszty finansowania czy pozyskać kapitał na rozwój, coraz częściej wychodzą na rynek obligacji – mówi
    Agencji Informacyjnej Newseria Marek Wołos. – To jest nowe źródło pozyskiwania kapitału, które cieszy się dużym powodzeniem.

    Na rosnące zainteresowanie wpływają m.in. niskie zarobki na lokatach bankowych czy państwowych papierach dłużnych. Dlatego inwestorzy szukają alternatywnych rozwiązań, które z jednej strony będą bezpieczne, a z drugiej pozwolą zwielokrotnić zysk. Obligacje korporacyjne kuszą potencjalnych nabywców, bo są wyżej oprocentowane od obligacji skarbowych.

     – Szczególnie obligacje firm stabilnych, z dobrymi ratingami, z dobrymi finansami zaskarbiają sobie niezwykłą popularność – mówi Wołos.

    Jak podkreśla, nadchodzi dobry czas dla tego typu instrumentów. Pokazuje to m.in. ostatnia emisja obligacji PKN Orlen i zainteresowanie, jakie wzbudziła wśród inwestorów. Pod koniec czerwca spółka wprowadziła na rynek Catalyst obligacje o wartości 400 mln zł. Papiery dłużne objęły serie A i B, które zostały sprzedane przed planowanym terminem.

     – Dopóki nie będziemy widzieli spektakularnych niepowodzeń w tym zakresie i dopóki stopy na rynku międzybankowym będą niskie, to inwestorów nic od tego rynku odstraszać nie będzie – twierdzi Marek Wołos.

    Obligacjami emitowanymi przez polskie przedsiębiorstwa interesują się zarówno polscy, jak i zagraniczni inwestorzy. Emitenci mają więc wybór, do kogo adresować swoją ofertę.

     – To zależy od zapotrzebowania na kapitał, czy jest ono szacowane na kilkadziesiąt lub kilkaset milionów czy kilka miliardów złotych – tłumaczy analityk DM TMS Brokers. – Jeśli jest to duże zapotrzebowanie, rzędu kilku miliardów, można „przesunąć się” na rynek zagraniczny, ale rynek krajowy też jest w stanie sporo wchłonąć.

    O emisji obligacji korporacyjnych przez polskie przedsiębiorstwa mówi się od dłuższego czasu, również w kontekście firm energetycznych. Miałyby one w ten sposób finansować kosztowne inwestycje.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Edukacja

    Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

    Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

    Polityka

    Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

    Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

    Konsument

    Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

    Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.