Newsy

Golfiści rozpoczynają sezon. Wciąż głównie w elitarnym gronie

2013-03-21  |  06:15
Tagi: golf, sport
Mówi:Jarosław Sroka, Prezes PGA Polska, Marek Michałowski, Prezes Polskiego Związku Golfa
  • MP4
  • Rozpoczynający się właśnie sezon będzie dla miłośników golfa w Polsce szczególny  po latach w naszym kraju odbędzie się prestiżowy turniej golfowy z cyklu Pro Golf Tour. Turniej wraca pod nazwą Lotos Polish Open. Rozgrywki odbędą się w lipcu na polu golfowym w Pasłęku. Miłośnicy tej dyscypliny liczą, że będzie przybywać zarówno fanów, jak i graczy. Tym bardziej, że golf stał się dyscypliną olimpijską.

    Zdaniem Marka Michałowskiego, prezesa Polskiego Związku Golfa, barierą dla rozwoju tej dyscypliny w Polsce jest mała ilość ogólnodostępnych pól golfowych i brak wsparcia ze strony państwa.

     – Na świecie są dwa rodzaje pól golfowych: pola komunalne i prywatne, drogie, bardzo często zamknięte. I tylko taki podział pozwala golfowi się rozwijać. Na tanich polach ludzie uczą się, grają, rozwijają swoje umiejętności za niewielkie pieniądze. My mamy 20 pól golfowych i ani jednego komunalnego. Pierwsze się buduje. Bardzo pracujemy na tym, aby gminy przekonać, że warto wykroić trochę przestrzeni na golfa – mówi Marek Michałowski Agencji Informacyjnej Newseria.

    Eksperci wśród barier wymieniają również wysokie koszty rozpoczęcia uprawiania golfa.

     – Bez wątpienia tzw. cena wejścia w golf jest stosunkowo wysoka, bo trzeba skończyć kurs, nie można tak po prostu sobie przyjść na pole golfowe i zacząć grać, tak jak na boisko osiedlowe. Trzeba zabrać ze sobą instruktora, trzeba włożyć w to dużo pracy i to jest główna bariera – mówi Jarosław Sroka, prezes PGA Polska, organizacji skupiającej profesjonalnych instruktorów golfa oraz zawodników turniejowych.

    W Polsce jest obecnie 80 certyfikowanych trenerów i nauczycieli golfa. Szkolenie trwa 3 lata i jest bardzo wymagające.

     – Golfa kochamy, ale to jest miłość często bez wzajemności, dlatego tak ważne jest, żeby ten pierwszy kontakt z graczem był bardzo dobrym kontaktem, żeby ci ludzie byli wszechstronnie, dobrze przygotowani i ten poziom współpracy się podnosił. Pracujemy, jako PGA Polska z innymi organizacjami europejskimi, nie chcemy wyważać otwartych drzwi  mówi Jarosław Sroka.

    W golfa w Polsce regularnie gra około 3,5 tysiąca zawodników, którzy są zarejestrowani w Polskim Związku Golfa. Amatorsko grywa kolejne 5-6 tysięcy osób. To niewiele w porównaniu na przykład z Czechami, gdzie zarejestrowanych jest 40 tysięcy zawodników. W Niemczech jest ich ok. miliona, w Anglii ponad 2 miliony, a w Stanach Zjednoczonych ponad 20 milionów.

    Międzynarodowy turniej golfowy w Polsce już w lipcu 

    W lipcu Polska po raz pierwszy od lat będzie gospodarzem turnieju golfowego.

     – To jest turniej zawodowy, który jest w ramach europejskiego tour. Przyjedzie do nas ponad setka zawodowców. Udało nam się wywalczyć 15 dzikich kart, czyli cała kadra narodowa podstawowa zagra w tym turnieju. Będziemy mieli możliwość skonfrontowania naszej amatorskiej, młodej, ale robiącej ogromne postępy kadry z zawodowcami, dla których golf to już nie tylko pasja, ale zawód. - mówi Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Golfa.

    Polscy miłośnicy golfa liczą na dynamiczny rozwój tej dyscypliny w Polsce. Golf ponownie został wpisany na listę sportów olimpijskich. O pierwsze medale zawodnicy będą walczyć w 2016 roku w Rio de Janeiro. 

     Myślę, że o medale to spróbujemy powalczyć na kolejnej olimpiadzie w 2020 roku, ale naprawdę mamy grono młodych, bardzo zdolnych ludzi, którzy za parę lat mają szanse grać na najwyższym, światowym poziomie – mówi Marek Michałowski. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.