Mówi: | Andreas Maierhofer |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | T-Mobile Polska |
Do 2025 roku T-Mobile Polska osiągnie neutralność klimatyczną w zakresie emisji własnych. Za siedem lat zamierza zamknąć obieg urządzeń
Pozyskiwanie energii wyłącznie ze źródeł zeroemisyjnych, neutralność klimatyczna w całym łańcuchu dostaw do 2040 roku oraz osiągnięcie zamkniętego obiegu sprzętów elektronicznych przed końcem tej dekady – to najważniejsze cele określone w opublikowanym właśnie czwartym raporcie zrównoważonego rozwoju T-Mobile Polska. Operator zakłada, że już w ciągu kolejnych dwóch lat osiągnie neutralność klimatyczną w zakresie emisji własnych. W nowym raporcie spółka przedstawiła także postępy w realizacji innych niż środowiskowe celów, m.in. różnorodności i inkluzywności oraz walki z wykluczeniem cyfrowym. – Mamy tysiące pracowników i oni wykazują naprawdę ogromne chęci, motywację i zaangażowanie w realizację wszystkich tych celów – mówi Andreas Maierhofer, prezes zarządu T-Mobile Polska.
– Raport poświęcony odpowiedzialności społecznej spółki przygotowujemy co roku, w tym roku po raz czwarty. Podsumowujemy w nim ogromną odpowiedzialność naszej firmy jako dostawcy usług telekomunikacyjnych dla całego społeczeństwa polskiego – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andreas Maierhofer. – Od pierwszego raportu opublikowanego cztery lata temu różni się tym, że obejmuje o wiele więcej aspektów, w tym całą strategię ESG dotyczącą środowiska, społeczeństwa, ładu korporacyjnego i wielu innych zagadnień. Ten raport demonstruje zrównoważony rozwój spółki.
Jak wskazuje, strategia T-Mobile wywodzi się ze strategii korporacyjnej Deutsche Telekom, którego jest częścią, i jest oparta na czterech głównych filarach zebranych pod dwoma hasłami: #GreenMagenta i #GoodMagenta. Pierwszy z nich to neutralność klimatyczna. Już w tej chwili na każdy terabajt danych przesłanych w sieci T-Mobile przypada 1,4 kg CO2. Bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych, związane z działalnością operatora w Polsce, wyniosły w 2022 roku 3185 t CO2e, ale spółka ma ambitne plany ich ograniczenia i neutralizacji.
– Postawiliśmy sobie jasne cele, które obejmują nie tylko naszą spółkę, ale i cały łańcuch dostaw – zapowiada prezes T-Mobile Polska. – Już w 2025 roku nasza spółka będzie neutralna dla klimatu pod względem emisji własnych dwutlenku węgla. Natomiast neutralność klimatyczną obejmującą cały łańcuch dostaw i wszystkich naszych partnerów chcemy osiągnąć do 2040 roku.
T-Mobile chce zrealizować ten cel, m.in. kupując wyłącznie energię elektryczną ze źródeł odnawialnych, ale też inwestując we właśnie OZE i montując instalacje fotowoltaiczne na stacjach bazowych. W latach 2018–2022 spółka pozyskała z paneli PV w sumie 811 MWh energii elektrycznej, dzięki czemu wyeliminowała 566 t CO2. Od ponad dwóch lat całość jej zapotrzebowania na energię elektryczną jest zaspokajana ze źródeł zeroemisyjnych.
– Mamy pięć farm fotowoltaicznych i wiatrowych, z których pozyskujemy energię. Zmieniliśmy też wiele wewnątrz spółki – obecnie 80 proc. naszych samochodów to auta hybrydowe lub elektryczne. Oczywiście czekamy na infrastrukturę dla samochodów elektrycznych obejmującą całą Polskę, do czego mamy coraz bliżej – mówi prezes T-Mobile Polska.
Do 2025 roku cała flota samochodów będzie ekologiczna. W latach 2020–2022 pracownicy T-Mobile Polska przejechali służbowymi elektrykami blisko pół miliona kilometrów, dzięki czemu emisje z firmowej floty spadły o ponad 900 t CO2.
– Zrezygnowaliśmy również z plastiku, nie tylko w naszej siedzibie, ale także w opakowaniach naszych produktów. Nie ograniczamy się do stwierdzenia, że dbamy o przeciwdziałanie zmianom klimatycznym i realizację celów ESG ani do przydatnych w biznesie sloganów. One naprawdę są poparte konkretnymi działaniami – podkreśla Andreas Maierhofer. – Drugim filarem naszej strategii jest gospodarka o obiegu zamkniętym, szczególnie ważna w naszej branży. Zamierzamy znacznie zmniejszyć ilość odpadów technologicznych i w tym celu będziemy m.in. ponownie wykorzystywać odpady z wielu urządzeń, które sprzedajemy.
Firma w ubiegłym roku rozpoczęła ogólnopolską kampanię, w ramach której promuje oddawanie do recyklingu nieużywanych urządzeń, zawierających wciąż wiele cennych surowców. Realizuje też dwie akcje: „Wymień smartfon na nowy”, umożliwiającą klientom odsprzedaż starego telefonu i przeznaczenie uzyskanej w ten sposób kwoty na zakup nowego, oraz „Smartfon regeneracja”, w ramach której wyspecjalizowane firmy odnawiają używane smartfony marki Apple. Następnie trafiają one do oferty abonamentowej T-Mobile w atrakcyjnej cenie. Zregenerowane w ten sposób telefony przechodzą rygorystyczne testy jakości i są objęte 24-miesięczną gwarancją.
W ramach prowadzonych akcji proekologicznych w 2022 roku telekom zebrał i odkupił od klientów 7,44 tys. starych urządzeń. To jednak wciąż raptem 0,52 proc. wszystkich telefonów sprzedanych w ub.r. na polskim rynku. W ciągu najbliższych kilku lat ten odsetek ma jednak wzrosnąć, ponieważ T-Mobile chce zamknąć obieg urządzeń najpóźniej w 2030 roku.
Kolejne filary strategii operatora to walka z wykluczeniem cyfrowym i działanie na rzecz różnorodności, zebrane pod hasłem #GoodMagenta. W tym obszarze ważne było m.in. wprowadzenie w 2022 roku pełnej obsługi dla klientów niesłyszących i niedowidzących. Co ważne T-Mobile to jak dotąd pierwszy i jedyny operator w Polsce, który to zrobił.
– Nikt nie powinien zostawać w tyle, całe społeczeństwo powinno korzystać z cyfryzacji – podkreśla prezes T-Mobile Polska.
Telekom prowadzi też w tym celu cały wachlarz innych działań. W ubiegłym roku dostarczył urządzenia elektroniczne pozwalające na dostęp do internetu ponad 6 tys. seniorów, a najmłodszych użytkowników sieci uczy, jak radzić sobie z potencjalnymi zagrożeniami i cyberbullyingiem w kampanii „Na wygranej pozycji”, która dotarła do ponad 400 tys. odbiorców.
W ubiegłym roku zakończyła się realizacja dwuletniej strategii dotyczącej różnorodności, która zakładała m.in. osiągnięcie pułapu 50 proc. kobiet na stanowiskach menedżerskich, 10-proc. wzrost zatrudnienia osób z generacji Z, 5-proc. udziału w zespołach osób z niepełnosprawnościami. Do końca 2023 roku firma chce osiągnąć cel nie mniej niż 3 proc. zatrudnionych obcokrajowców. W tej chwili 100 proc. nowo zatrudnianych osób przechodzi szkolenia dotyczące DEI (diversity, equality & inclusion).
Jak podkreśla Andreas Maierhofer, zrównoważony rozwój to obecnie nie tylko obowiązek czy dodatek do celów biznesowych firmy, ale głęboka odpowiedzialność społeczna i ekologiczna, od której zależy dobro naszej planety i przyszłych pokoleń. Zwłaszcza w branży telekomunikacyjnej, która generuje znaczne ilości odpadów z urządzeń elektronicznych i wykazuje duże zapotrzebowanie na energię.
– Coraz więcej firm realizuje cele zrównoważonego rozwoju i oczywiście za tym stoi również aspekt relacji biznesowych. Przykładowo przy udziale w dużych przetargach w branży B2B wiadomo, że podmiot, który chce go wygrać, musi być silnie zaangażowany w ESG. Ten czynnik bardzo zyskał na znaczeniu przy wyborze kontrahentów. To samo dotyczy klientów prywatnych – oni chętniej wybierają firmy, które podejmują odpowiedzialność w zakresie celów ESG i zmian klimatycznych. Widzimy więc również wyraźne korzyści biznesowe z podążania tą ścieżką – mówi prezes T-Mobile Polska.
T-Mobile jest w Polsce jednym z największych operatorów telekomunikacyjnych, z którego usług korzysta 12,5 mln klientów indywidualnych i biznesowych. Jest częścią niemieckiej grupy Deutsche Telekom – będącej według ostatniego raportu Brand Finance Global 500 najcenniejszą marką w Europie i technologicznym pionierem. To właśnie T-Mobile jako pierwszy telekom wprowadził w 1996 roku technologię 2G umożliwiającą połączenia głosowe i przesyłanie wiadomości tekstowych, a w 2018 roku – najnowszą generację telefonii komórkowej, czyli sieć 5G.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-01: Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.