Mówi: | Zygmunt Berdychowski |
Funkcja: | Przewodniczący Rady Programowej Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju |
Forum w Krynicy z rekordową frekwencją. Jednym z najważniejszych tematów demografia i starzejące się społeczeństwo w Europie
Zakończyły się trzydniowe obrady 28. Forum Ekonomicznego w Krynicy, które okazało się rekordowe pod względem liczby gości. Jednym z kluczowych zagadnień w dyskusji były wyzwania i przyszłość regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Według ekspertów głównym problemem jest dziś demografia i starzejące się społeczeństwo w Europie.
– Tegoroczne forum było rekordowe pod względem liczby uczestników, mieliśmy prawie 5 tys. gości i dziennikarzy. Przygotowaliśmy ponad 300 propozycji debat, seminariów i wykładów z całym spektrum tematów. Dla tych, którzy przyjechali tutaj, żeby rozmawiać o swoim biznesie, ważna była nadzwyczajna liczba gości, którzy podejmują istotne decyzje – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Zygmunt Berdychowski, Przewodniczący Rady Programowej Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju.
Na liście gości znaleźli się m.in. premier Litwy Saulius Skvernelis – wyróżniony tytułem Człowieka Roku, wicepremier rządu Rumunii Ana Birchall, premier Mateusz Morawiecki, szefowa resortu pracy Elżbieta Rafalska, minister energii Krzysztof Tchórzewski i infrastruktury – Andrzej Adamczyk, szefowa resortu finansów Teresa Czerwińska, Liliana Pavlova – minister odpowiedzialna za przewodnictwo Bułgarii w Radzie UE oraz minister energetyki Litwy Žygimantas Vaičiūnas.
W trakcie trzydniowych obrad odbyło się w sumie sześć sesji plenarnych oraz ponad 180 paneli dyskusyjnych, wykładów, warsztatów i debat dotyczących m.in. gospodarki, ochrony zdrowia, innowacji i start-upów, infrastruktury i mediów.
Tegoroczne Forum odbywało się pod hasłem „Europa wspólnych wartości czy Europa wspólnych interesów?”, dlatego jednym z najważniejszych zagadnień były kluczowe wyzwania stojące przed regionem Europy Środkowo-Wschodniej.
– Dopóki integracja europejska oparta była o gospodarkę, dopóty postępowała bardzo szybko. Pokonywaliśmy kolejne odcinki tej integracji, zbudowaliśmy Unię Europejską, nie zwracając uwagi na różnice, które oficjalnie nas dzieliły. Kiedy zaczęliśmy rozmawiać o wartościach, które powinny być wspólne, to okazało się, że różnic jest wiele i że częściej rozmawiamy o różnicach niż o wspólnym interesie – podkreśla Zygmunt Berdychowski.
Przed państwami europejskimi stoi dziś jednak wiele wspólnych wyzwań. Jednym z nich jest demografia.
– Na pewno jest to wyzwanie największe i najważniejsze. To proces długofalowy, którego świadkami jesteśmy na przestrzeni wielu lat – mówi Zygmunt Berdychowski. – Z drugiej strony wobec tego, co dzieje się wokół nas, musimy dużo inwestować, aby chociażby przygotować infrastrukturę dla ludzi, którzy mają 80 lub więcej lat.
Oficjalną inaugurację Forum w Krynicy poprzedziła w tym roku prezentacja raportu „Wyzwania ekonomiczne dla Europy Środkowo-Wschodniej”, przygotowanego przez warszawską SGH, która analizuje wyzwania ekonomiczne stojące przed Polską i innymi krajami regionu. W ramach dyskusji nad przyszłością tej części Europy, pierwszego dnia Forum odbyła się także sesja plenarna „Europa – wczoraj, dziś, jutro”, w której głos w dyskusji zabrali m.in. europejski komisarz ds. edukacji i kultury Tibor Navracsics, szef łotewskiego MSZ Edgars Rinkēvičs, Virginijus Sinkevičius, minister gospodarki Litwy, Calin Popescu Tăriceanu, marszałek Senatu Rumunii oraz były premier Jan Krzysztof Bielecki. Jednym z omawianych zagadnień była „Europa dwóch prędkości”.
Czytaj także
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-02-03: UE wciąż zmaga się z dużą presją migracyjną. Przemytnicy ludzi czerpią miliardowe zyski
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
- 2025-02-06: Od przyrody zależy połowa światowego PKB. Za mało się mówi o jej roli i konieczności odbudowy ekosystemów
- 2025-01-27: Liczebność ponad 40 gatunków ptaków gwałtownie spada. Coraz mniej czajek i gawronów
- 2025-01-29: Przyroda w Europie ulega ciągłej degradacji. Do 2030 roku UE częściowo chce odwrócić ten proces
- 2025-01-10: Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
- 2025-01-16: Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Transport
![](https://www.newseria.pl/files/11111/samochody-autostrada-tan-kaninthanond-vevfbqtyb8s-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
– Będę proponować, żeby w marcu na sesji plenarnej w Strasburgu odbyła się debata i żebyśmy przyjęli rezolucję w sprawie rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku – zapowiedział europoseł PO Dariusz Joński. Jego zdaniem to zbyt ambitny i nierealny do zrealizowania plan, który może doprowadzić do upadku sektora motoryzacyjnego, dziś wciąż poważnej siły napędowej europejskiej gospodarki. Przemysł w UE od lat traci na konkurencyjności, przede wszystkim na rzecz Chin i USA, dlatego zdaniem europarlamentarzysty propozycja rewizji może zyskać szerokie poparcie w PE.
Handel
Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
![](https://www.newseria.pl/files/11111/spoleczenstwo-goz-foto-4,w_133,_small.jpg)
Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.
Transport
Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
![](https://www.newseria.pl/files/11111/moya-stacje-foto2,w_133,_small.jpg)
– Mamy zbudowany portfel lokalizacji pod budowę na następne dwa–trzy lata – zapowiada Paweł Grzywaczewski z Anwim, właściciela sieci stacji paliw MOYA. Ta polska, niezależna sieć w ciągu 15 lat funkcjonowania na krajowym rynku rozbudowała się do 500 punktów, co oznacza kilkadziesiąt nowych otwarć rocznie. Kolejne inwestycje będą realizowane w lokalizacjach, które będą uzupełnieniem białych plam na paliwowej mapie Polski. Spółka zapowiada też nowe inwestycje w obszarze elektromobilności.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.