Mówi: | Leszek Grabarczyk |
Funkcja: | zastępca dyrektora |
Firma: | Narodowe Centrum Badań i Rozwoju |
Konkurs na badania naukowe dla KGHM rozstrzygnięty. 40 mln zł dla zwycięzców
Dofinansowanie w wysokości ok. 40 mln zł otrzymają cztery konsorcja, które zwyciężyły w pierwszym konkursie w ramach wspólnego przedsięwzięcia spółki KGHM Polska Miedź i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Realizowane przez zwycięzców projekty badawcze mają wspierać polski przemysł metali nieżelaznych. Nabór projektów do drugiego konkursu potrwa jeszcze trzy tygodnie.
– Wnioski w ramach drugiego konkursu można składać do 22 września, jego budżet to 65 mln zł – wyjaśnia Leszek Grabarczyk, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Istotą tego wspólnego przedsięwzięcia jest to, że KGHM dokłada swoje pieniądze do zrealizowania programu badawczego. W zamian za to ma prawo wpływać na określenie obszarów tematycznych, w których będą finansowane zwycięskie projekty.
Dzięki temu NCBR pozyskuje dodatkowe prywatne środki na finansowanie badań i rozwoju.
Projekty, które zwyciężyły w pierwszym konkursie, dotyczą metod udostępniania głębokich złóż rud miedzi, technologii energooszczędnego rozdrabniania rud miedzi oraz innowacyjnego rozwiązania technologicznego do procesu odmiedziowania żużla w procesie zawiesinowego otrzymywania miedzi.
Budżet całego trzyetapowego konkursu to 200 mln zł. Po połowie złożyli się na niego KGHM oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
– To model, który zaczął być kilka lat temu stosowany w najlepiej rozwiniętych państwach świata – zaznacza Leszek Grabarczyk. – Duże korporacje stosują podejście nazywane tam open innovation, czyli publicznie ogłaszają, jakie mają problemy do rozwiązania i wyznaczają zazwyczaj atrakcyjną nagrodę dla tych, którzy je rozwiążą. KGHM stał się firmą na tyle odważną i otwartą na nowe inicjatywy, że postanowił pójść tą samą ścieżką. Byłoby grzechem, gdybyśmy nie przyjęli propozycji zwiększenia finansowania badań i rozwoju.
Obecny etap powinien zostać rozstrzygnięty w 2-3 miesiące po zakończeniu naboru, czyli licząc od 22 września 2014. Trzeci konkurs ma zostać ogłoszony jesienią.
Mimo że nieznana jest jeszcze konkretna pula środków, jaka trafi na badania i rozwój w nowej perspektywie unijnej, wiadomo że będzie to kilka miliardów euro, z których tym razem będą korzystać głównie przedsiębiorstwa, a nie publiczne jednostki badawcze.
– Budżet na badania i rozwój finansowa z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Programie Inteligentny Rozwój nie będzie mniejszy niż 5,2 mld euro. Dodatkowo biorąc pod uwagę cały wolumen pieniędzy, trzeba do tej kwoty doliczyć wkład prywatny, który będzie wymagany w wielu przypadkach – mówi Grabarczyk.
Czytaj także
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-03-03: Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.