Newsy

Krajowi specjaliści potencjalnym wsparciem dla estońskich inwestycji. Z kolei tamtejszy rynek może być dla polskich firm bramą do Skandynawii

2021-05-04  |  06:15
Mówi:Artur Kuczmowski
Funkcja:partner zarządzający w kancelarii Thompson & Stein
Firma:członek zarządu Polsko-Estońskiej Izby Gospodarczej
  • MP4
  • Prezydenci Polski i Estonii będą dziś rozmawiać o wzajemnej współpracy i możliwościach jej zacieśniania. W tym roku jest ku temu szczególny powód ze względu na stulecie nawiązania stosunków dyplomatycznych, ale poza tym oba kraje łączy szereg wspólnych interesów, m.in. w ramach Inicjatywy Trójmorza, lecz także dobre relacje gospodarcze. Choć Estonia liczy mniej mieszkańców niż Warszawa, jest krajem mocno zaawansowanym technologicznie, który w dodatku może dla Polaków stanowić bramę na rynki skandynawskie. To powinno zachęcić krajowe firmy do zainteresowania się tamtejszym rynkiem. My z kolei mamy Estończykom do zaoferowania duży i chłonny rynek oraz dostęp do wykwalifikowanych specjalistów.

    Polska jest największym rynkiem zbytu do Unii Europejskiej dostępnym dla Estończyków. Estończycy zaczynają traktować polski rynek jako test przed ekspansją globalną. Zresztą myślenie globalne, a nie lokalne to jest rzecz, która charakteryzuje wszystkie estońskie firmy, które myślą o rozwoju – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Artur Kuczmowski, senior partner w Kancelarii Thompson & Stein, członek zarządu Polsko-Estońskiej Izby Gospodarczej.  

    Według KUKE PKB Estonii wynosi 30,3 mld dol. wobec 2,2 bln zł (580 mld dol.) w Polsce. Na głowę statystycznego Polaka przypada więc 33 221 dol. (dane za 2019 rok wg Factbooka CIA) wobec 36 927 dol. na Estończyka. Polska jako relatywnie duży rynek jest dla Estończyków atrakcyjna dzięki swojej wielkości.

    Z danych przytaczanych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych wynika, że Polska plasuje się w pierwszej dziesiątce partnerów handlowych Estonii – na siódmym miejscu w imporcie oraz dziesiątym w eksporcie. W ubiegłym roku wartość polskiego eksportu wyniosła ponad 1,2 mld euro, a importu z Estonii – 259 mln euro. W największym stopniu eksportujemy i importujemy maszyny i urządzenia mechaniczne, elektryczne oraz ich części. Na kolejnych pozycjach w eksporcie są metale nieszlachetne i artykuły z nich oraz pojazdy, samoloty, statki i inne środki transportu, w imporcie natomiast drewno i artykuły z drewna, a także perły, kamienie i metale szlachetne.

    – Estoński rynek jest bardzo mały z polskiego punktu widzenia. To jest niecałe 1,5 mln mieszkańców, więc może on nie być atrakcyjny jako rynek docelowy, ale Estonia też staje się bramą na Skandynawię. Mentalność Estończyków nie jest słowiańska, to jest bardziej mentalność skandynawska, w związku z tym rynek estoński dla Polaków jest fantastycznym testem w skali mikro przed wejściem na rynki Skandynawii – mówi Artur Kuczmowski. – Estoński rynek jest zdecydowanie chłonny na polskie produkty, ale na produkty bardzo wysokiej jakości, podobnej do tych, które trafiają do Skandynawii. Estończycy oczekują dobrych produktów, nie oczekują zazwyczaj najniższej ceny, dlatego że jakość jest dla nich ważniejsza niż sama cena.

    Polskie firmy przyciąga do Estonii także najbardziej zdigitalizowana infrastruktura urzędnicza w Unii Europejskiej, a może nawet na świecie. Ten kraj w 2020 roku znalazł się na 18. miejscu wśród 190 krajów w rankingu Banku Światowego uwzględniającym łatwość prowadzenia biznesu. Polska jest w tym zestawieniu na 40. pozycji.

    Estonia to przyjazny system podatkowy, ale także partnerskie podejście urzędnicze do przedsiębiorców, traktowanych nie jako petentów, tylko jako ważnych uczestników życia gospodarczego – wymienia przedstawiciel Polsko-Estońskiej Izby Gospodarczej.

    Jak przyznaje, Estończycy nie patrzą obecnie na Polskę jako na kraj, w którym warto wprowadzać na giełdę swoje firmy czy też w którym można by było rozwijać swój biznes, a rejestrowanie tutaj spółek córek czy oddziałów firmy traktują jako absolutną konieczność. Mimo to krajowy rynek ma tamtejszym firmom sporo do zaoferowania.

    To know-how, wsparcie przy dużych inwestycjach, przy projektach infrastrukturalnych, ale też wsparcie naszych pracowników i inżynierów z branży IT. Estonia to jest kraj, w którym mamy siedem unicornów, czyli firm, których kapitalizacja przekracza 1 mld dol. To oznacza, że ktoś musi te firmy obsłużyć, a w Estonii nie ma tylu specjalistów i software house’ów – podkreśla Artur Kuczmowski. – Niestety stawia nas to trochę w pozycji usługodawcy, a nie tego, który jest innowatorem, ale ci innowacyjni, którzy wiedzą, jak wprowadzać produkty na światowy rynek, to są Estończycy. Polska z całą pewnością powinna i może eksportować swoje usługi.

    Nowe technologie są jednym z perspektywicznych obszarów współpracy między Polską a Estonią. Kolejnym są zmiany klimatyczne i zielona transformacja. W debacie na ten temat wezmą udział prezydenci Andrzej Duda i Kersti Kaljulaid w trakcie wizyty pani prezydent w Polsce.

    – Polski prezydent ma bardzo dobre kontakty z prezydent Estonii, stąd też ta wizyta i udział dwóch prezydentów w panelu dyskusyjnym organizowanym przez izbę handlową, co jest, szczerze powiedziawszy, ewenementem. Po pierwsze, nie wszyscy prezydenci zgadzają się na to, aby dyskutować ze sobą poza oficjalnymi rządowymi konferencjami, a po drugie, prezydenci chcą rozmawiać – o współpracy politycznej, energetycznej, o zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego dla naszych dwóch krajów – mówi partner zarządzający w kancelarii Thompson & Stein.

    Zdaniem eksperta Polsko-Estońskiej Izby Gospodarczej rozkwit dwustronnych relacji to nie tylko zasługa spotkań na najwyższym szczeblu, ale także starań pracowników obu ambasad i samych przedsiębiorców. 

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Sejm pracuje nad podwyżką akcyzy na e-papierosy i urządzenia do waporyzacji. Część produktów może zniknąć z rynku

    Planowane podwyżki akcyzy mogą doprowadzić do wycofania części produktów z rynku, a eksperci zwracają uwagę na szereg nieprawidłowości dotyczących projektu i sposobu ich procedowania. Zdaniem dr. hab. Krzysztofa Koźmińskiego, kierownika Centrum Oceny Skutków Regulacji, regulacja może naruszać kluczowe zasady prawne, takie jak zasada proporcjonalności i równości wobec prawa. – Mam wątpliwości, czy taka zmiana podatkowa jest adekwatna w stosunku do deklarowanych skutków, które chce osiągnąć projektodawca – mówi ekspert, wskazując też na krótki okres vacatio legis, który może utrudnić przedsiębiorcom dostosowanie się do nowych przepisów.

    Konsument

    Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro

    Firmy telekomunikacyjne odgrywają coraz ważniejszą rolę w udostępnianiu szerokiemu odbiorcy sztucznej inteligencji. T-Mobile udostępni swoim klientom w ramach programu Magenta Moments, całkowicie za darmo, zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro, wykorzystującą płatne modele językowe. Ma to być odpowiedź na potrzeby, które stają się widoczne już dziś, a w niedalekiej przyszłości staną u podstaw wszelkich działań związanych z wyszukiwaniem informacji w sieci.

    Problemy społeczne

    Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji

    Udział osób starszych w populacji Polski będzie się stopniowo zwiększał i w 2050 roku wyniesie 34 proc. Dla porównania w 12 największych miastach będzie to 31 proc. – wynika z raportu Centrum Analiz i Badań Unii Metropolii Polskich. To oznacza, że metropolie – chociaż nie wszystkie – będą się starzeć nieco wolniej niż reszta kraju. Z tym procesem wiąże się szereg wyzwań dla samorządów i zadań związanych m.in. z przygotowaniem usług dla zróżnicowanej grupy seniorów i dostosowania przestrzeni miejskiej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.