Mówi: | Jan Kulczyk, przewodniczący rady nadzorczej Kulczyk Holding, Jacek Rostowski, minister finansów |
Kulczyk Holding największym prywatnym płatnikiem podatku dochodowego
Gdyby pieniądze przekazywane fiskusowi pozostawić w rękach 40 milionów Polaków, byłyby dwa razy więcej warte – uważa dr Jan Kulczyk, przewodniczący rady nadzorczej Kulczyk Holding, który jest największym płatnikiem podatków w Polsce wśród podmiotów prywatnych. – To przejaw patriotyzmu gospodarczego – podkreśla minister finansów i zapewnia, że administracja będzie wspierać takie postawy.
– Dla mnie patriotą gospodarczym jest każdy, kto nie marnuje żadnej okazji, wykorzystuje szane i potencjał by budować potęgę Polaków na świecie. – mówi dr Jan Kulczyk.
Płacenie podatków w kraju uważa za jeden z przejawów patriotyzmu gospodarczego, jednak z pewnym zastrzeżeniem.
– Płacenie większych podatków tylko po to, by nasi politycy mogli więcej obiecywać, jest nieracjonalne. Te pieniądze pozostawione ludziom, 40 milionom Polaków czy 500 milionom Europejczyków są dwa razy więcej warte niż pozostawione w rękach administracji – podkreśla przewodniczący rady nadzorczej Kulczyk Holding.
CIT, podatek od osób prawnych to jedno z najważniejszych źródeł dochodów budżetu państwa. Zapewnia 10 procent wpływów do państwowej kasy. W tym roku firmy powinny zapłacić w sumie niemal 30 miliardów złotych podatku. Część z tej kwoty trafia do budżetów samorządów lokalnych.
– Państwo będzie bogate bogactwem swoich obywateli, a nie wielkością podatku – powiedział Michał Sołowow, jeden z najbogatszych Polaków podczas debaty „Pulsu Biznesu”, który ogłosił listę 500 firm płacących najwięcej podatku CIT.
Minister finansów Jacek Rostowski podkreśla, że nie ma patriotyzmu gospodarczego bez odpowiedniej polityki państwa.
– Najważniejszą rzeczą, żeby ten patriotyzm mógł relatywnie łatwo funkcjonować jest by ludzie czuli, że państwo, rząd zachowuje się w sposób sprawiedliwy i fair wobec nich. Bo trudno o patriotyzm, jeśli ktoś tego nie czuje. Od prawie sześciu lat próbujemy to robić i myślę, że z nie najgorszymi skutkami – podkreśla Jacek Rostowski.
Jednak to coraz częściej administracja i obciążenia biurokratyczne zmuszają firmy do lokowania swoich siedzib poza granicami kraju.
Jednocześnie minister skarbu państwa Włodzimierz Karpiński, dostrzega problem biurokratycznych obciążeń dla biznesu, nie tylko ze strony polskiej administracji, ale też unijnej.
– Gdyby Afryka była w Unii Europejskiej, to by się tak szybko nie rozwijała – podkreśla Włodzimierz Karpiński.
– Dziś 6 z 10 najszybciej rozwijających się gospodarek na świecie to kraje afrykańskie. Przy dobrym działaniu administracji Polska ma szansę wrócić na ścieżkę rozwoju z PKB nawet na poziomie 6 proc. – prognozuje dr Jan Kulczyk.
.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.