Mówi: | Edyta Szymczak |
Funkcja: | prezes Rejestru Dłużników ERIF BIG S.A. |
Pozytywna historia płatnicza poprawia zdolność kredytową. Polacy są coraz bardziej tego świadomi
Polacy coraz częściej dbają o swoją pozytywną historię płatniczą. Na koniec I kwartału br. liczba informacji pozytywnych w Rejestrze Dłużników ERIF Biurze Informacji Gospodarczej przekroczyła 2 mln. Świadomość konsumencka w zakresie wiarygodności płatniczej i zdolności kredytowej stopniowo rośnie, jednak nadal praktyczna wiedza na temat tego, jak ważne jest budowanie własnej reputacji finansowej jest niewielka. Aby popularyzować wiedzę o pozytywnej historii płatniczej, 21 maja po raz drugi Rejestr organizuje Ogólnopolski Dzień Informacji Pozytywnej.
– Aktualnie w Rejestrze Dłużników ERIF znajduje się już blisko 5 mln danych dotyczących zobowiązań, zarówno negatywnych, jak i pozytywnych. Wartość całej bazy danych to blisko 25 mld zł. Danych pozytywnych w całej bazie mamy już ponad 2 mln – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Edyta Szymczak, prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF Biura Informacji Gospodarczej S.A.
Liczba informacji pozytywnych systematycznie rośnie. Na koniec 2015 roku było ich ponad 1,5 mln o łącznej wartości około 1,5 mld zł. Udział danych pozytywnych w całej bazie Rejestru na zakończenie 2015 roku wynosił 40 proc., czyli o 25 punktów proc. więcej niż na koniec 2014 roku. Obecnie stanowią one blisko połowę wszystkich danych znajdujących się w bazie Rejestru. Jak podkreśla Edyta Szymczak, udział informacji pozytywnych powinien nadal wzrastać wraz ze wzrostem bazy zobowiązań.
– Docelowo, wzorem krajów anglosaskich, udział danych pozytywnych w bazie danych gospodarczych powinien oscylować w granicach 70-80 proc. – przewiduje prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF.
Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że warto mieć pozytywne informacje w biurze informacji gospodarczej. Dbanie o pozytywną historię płatniczą uczy terminowości i sumienności w opłacaniu zobowiązań finansowych, a ponadto buduje wizerunek wiarygodnego płatnika.
– To również szansa na uzyskanie usługi lub produktu na bardziej korzystnych warunkach. To także pewnego rodzaju inwestycja w przyszłość. Informacja pozytywna to potencjał na bycie postrzeganym jako rzetelny klient na rynku usług i produktów nie tylko teraz, ale przede wszystkim w przyszłości. To komunikat dla dostawców, z których usług korzystamy jako konsumenci – tłumaczy Edyta Szymczak.
Z informacji gospodarczych stale korzystają firmy i instytucje działające na rynku usług i produktów. Na koniec 2015 roku Rejestr udostępnił 6 mln raportów, o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Konsumenci muszą więc liczyć się z tym, że - aby otrzymać kredyt lub produkt na raty - firmy i instytucje sprawdzą ich wiarygodność płatniczą, ich zadłużenie i terminowość opłat.
– Dane gospodarcze są powszechnie używane w procesach oceny nie tylko przez instytucje finansowe, jakimi są banki czy pozabankowe instytucje pożyczkowe. Nie zapominajmy, że np. zawarcie umowy abonamentowej na usługi telekomunikacyjne, to nic innego jak zaciągnięcie kredytu. To, w jaki sposób ten kredyt spłacamy, będzie w przyszłości decydować o tym, czy będziemy postrzegani jako rzetelny klient – przekonuje Edyta Szymczak.
Prezes Rejestru Dłużników ERIF zauważa, że biura informacji gospodarczej wciąż kojarzą się Polakom przede wszystkim negatywnie. Są dla nich wyłącznie źródłem wiedzy o zadłużeniu. Świadomość gospodarcza jest jednak coraz większa. Coraz więcej osób zna również korzyści, jakie niesie ze sobą posiadanie pozytywnych wpisów o terminowo opłacanych rachunkach, fakturach i innych zobowiązaniach finansowych. Część osób korzysta z niewielkich kredytów lub kupuje produkty na raty tylko po to, by budować swoją pozytywną historię. Jednak - jak podkreśla Edyta Szymczak - świadomość Polaków rośnie powoli.
– W ciągu ostatnich 2-3 lat systematycznie obserwujemy, że świadomość konsumencka w zakresie mechanizmów rządzących wiarygodnością płatniczą i zdolnością kredytową stopniowo rośnie. To tempo przyrostu jest jednak jeszcze niskie – wskazuje prezes Rejestru Dłużników ERIF. – Wiedza Polaków, o tym, że dobra historia kredytowa i zdolność płatnicza wpływa na nasze postrzeganie nas na rynku usług i produktów przez dostawców i wierzycieli jeszcze jest stosunkowo niewielka – dodaje.
Aby popularyzować ideę zbierania pozytywnych informacji i edukować społeczeństwo, jakie znaczenie może mieć pozytywna historia kredytowa, z inicjatywy Rejestru Dłużników ERIF 21 maja będzie obchodzony po raz drugi Ogólnopolski Dzień Informacji Pozytywnej. Tego dnia w trzech miastach: Warszawie, Katowicach i we Wrocławiu będą rozdawane darmowe planery domowego budżetu oraz ulotki z informacjami o tym, jak ważną rolę może pełnić pozytywna historia płatnicza.
– W tej edycji zaprosiliśmy do udziału partnerów, którzy również promują ideę i podpisują się w pełni pod popularyzacją wymiany informacji gospodarczej, w tym informacji pozytywnej. Współpracujemy z serwisami internetowymi infoPozytywni.pl, infoKonsument.pl, czy Kapitalni.org, które promują edukację finansową konsumenta oraz z firmą Wonga, działającą na rynku pozabankowych pożyczek krótkoterminowych i ratalnych – mówi Edyta Szymczak.
Czytaj także
- 2025-07-07: Kończy się 90-dniowe moratorium na cła nałożone przez Donalda Trumpa. Negocjacje UE–USA na razie bez porozumienia
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-09: Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła
- 2025-05-20: Mietek Szcześniak: Cokolwiek ludzie mówią o Edycie Górniak, ważne jest przede wszystkim to, że świetnie śpiewa. Ona po prostu jest diwą
- 2025-05-08: J. Scheuring-Wielgus: Napięcia geopolityczne wymagają silniejszego zjednoczenia państw Europy. To lekcja z II wojny światowej
- 2025-04-30: W Centralnym Rejestrze Umów znajdą się wydatki publiczne powyżej 10 tys. zł. Z powodu tak wysokiego progu wiele umów pozostanie niejawnych
- 2025-03-20: Co roku ubywa na świecie około 10 mln hektarów lasów. Walka z wylesianiem i degradacją lasów jest koniecznością
- 2025-05-21: Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
Polska coraz mocniej stawia na powroty swoich obywateli z zagranicy. Rządowa strategia współpracy z Polonią na najbliższe lata zakłada system zachęt dla osób powracających, ale też ułatwienia w uznawaniu wykształcenia i kwalifikacji, podejmowaniu studiów czy staży zawodowych. To w obliczu rosnących wyzwań demograficznych i zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę szansa na wzmocnienie rynku pracy. Napływ wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem zdobytym za granicą może pomóc w modernizacji krajowej gospodarki.
Prawo
ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców

Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyjne, przedsiębiorcy alarmują, że brakuje w nich spójności, przewidywalności i realnej poprawy, zwłaszcza w kontaktach z administracją. Jako przykład ZPP podaje przypadek firmy British American Tobacco (BAT) i jej zatrzymanego przez izbę celno-skarbową zamówienia 200 tys. kartridży do e-papierosów. Dotknięte tą decyzją spółki liczą straty.
Konsument
Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory

Branża piwowarska pozostaje ważnym ogniwem polskiej gospodarki. Nowy raport CASE wskazuje, że generuje ona 3 proc. dochodów budżetowych i 85 tys. miejsc pracy w samych browarach i innych powiązanych sektorach. Dlatego kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje – już dziś nadwyżka mocy produkcyjnych przekracza 10 mln hl. Spadki są spowodowane m.in. znaczącym wzrostem kosztów działalności, spadkiem konsumpcji, a także uderzającymi w browarników zmianami regulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.