Mówi: | Paulina Baranowska |
Funkcja: | partnerka zarządzająca |
Firma: | Horton International Poland |
"Łowcy głów" znów mają ręce pełne roboty. Firmy zaczynają szukać pracowników na najwyższe stanowiska
Oznaki gospodarczego ożywienia widać w zleceniach dla firm rekrutujących kadrę zarządzającą. Nie tylko przybywa im klientów, ale coraz częściej menadżerów poszukują nowe firmy, często wchodzące na polski rynek lub tworzące nowe działy i stanowiska pracy. W poprzednich, gorszych dla gospodarki, latach do headhunterów zgłaszały się firmy chcące wymienić kadrę zarządzającą, która nie sprawdziła się w kryzysie.
– Pierwsze kwartały tego roku były nieco spowolnione, teraz zdecydowanie dynamika rynku wzrosła. W tym kwartale widać ożywienie ekonomiczne, którego rezultatem jest większa liczba projektów w naszej branży – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paulina Baranowska, partnerka zarządzająca Horton International Poland, firmy, zajmującej się rekrutacją kadry zarządzającej. – W tym roku mamy więcej projektów start-upowych, dla nowych firm, a nie tylko dotyczących wymiany zatrudnionych.
To tendencja towarzysząca wzrostowi gospodarczemu. Oznaki ożywienia, widoczne już w poprawiających się wskaźnikach makroekonomicznych za III kwartał, zaczynają przekładać się na większy ruch w tworzeniu nowych miejsc pracy. Ostatnie tygodnie roku są jeszcze lepsze.
– Kryzys sprzyja wymianom na najwyższym szczeblu, a my szukamy wtedy innych ludzi na dane stanowisko. Gdy z kolei gospodarka się rozwija, to powstają nowe przedsiębiorstwa, które potrzebują kadry zarządzającej – wyjaśnia Baranowska.
Rynek headhunterski rośnie
Jak podkreśla przedstawicielka Horton International Poland, polski rynek usług executive search jest jeszcze młody i w porównaniu z krajami Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych wciąż mało rozwinięty.
– Jest tu przestrzeń do rozwoju – przede wszystkim dla tych korporacji, dla których firmy executive search już pracują, a potrzebują dodatkowych usług. Ale to też możliwość edukowania polskich właścicieli firm, pokazywania im jaka jest wartość dodana usług executive search, czyli poszukiwania kandydatów najwyższego szczebla, jakie to może przynieść korzyści dla firmy – mówi Paulina Baranowska.
W listopadzie spółka Executive People, zajmująca się rekrutacją dla kadry zarządzającej wysokiego szczebla, została partnerem międzynarodowej firmy headhunterskiej – Horton International. Jako jej wyłączny partner na rynku polskim będzie kontynuować działalność pod marką Horton International Poland.
– Dołączenie do międzynarodowej sieci daje nam przewagę – mówi Baranowska. – W przyszłym roku chcemy pojawić się w nowych sektorach. W tym roku były to branże budowlana i telekomunikacyjna. W przyszłym zamierzamy wejść w sektor energetyczny, logistyczny i paliwowy.
Czytaj także
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-02-04: Jakub Rzeźniczak: Jestem dumny z tego, jaki teraz jestem. Mam przy boku osobę, która ma na mnie bardzo dobry wpływ
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.