Newsy

Rachunki za prąd mogłyby być niższe jedną trzecią

2013-09-13  |  06:30
Mówi:Jarosław Mazur
Funkcja:wiceprezes zarządu
Firma:Elektromont
  • MP4
  • Przedsiębiorcy mogą ograniczyć rachunki za prąd inwestując w oświetlenie, wymianę urządzeń czy zamianę źródeł energii na bardziej energooszczędne. Eksperci przekonują, że oszczędności mogą sięgnąć 35 proc. Czasem do obniżenia rachunków wystarczy dostosowanie umowy z dostawcą prądu do rzeczywistego zużycia energii w firmie.

     – Na wejściu możemy znaleźć co najmniej 5 proc. oszczędności. Każdy kolejny procent zależy w dużym stopniu od tego, jak skomplikowany i jak nowoczesny jest zakład – mówi Jarosław Mazur, wiceprezes Elektromontu, zajmującego się montażem i modernizacją instalacji elektrycznych oraz przeprowadzaniem audytów.

    Większe pole do działania jest w zakładach starych, wybudowanych kilkanaście lat temu, w oparciu o niskoefektywne technologie.

     – Maksymalnie potrafiliśmy znaleźć oszczędności sięgające 30-35 proc. Oczywiście, można próbować dalej, natomiast wtedy czas zwrotu takiej inwestycji jest zdecydowanie dłuższy i również nakłady niekiedy są znacznie wyższe – zwraca uwagę Jarosław Mazur.

    Aby zaoszczędzić, najpierw trzeba zainwestować. Choć czasem wystarczy przejrzeć warunki umowy i dostosować ją do rzeczywistego zużycia energii. Przedsiębiorca może też dopasować profil produkcji do obowiązującej go jako odbiorcy energii taryfy. W przypadku zmiany umowy, która nie pasuje do profilu zużycia energii w zakładzie, rachunki mogą spaść do 20-30 proc.

     – W niewielkim zakładzie produkcyjnym oszczędziliśmy 5 tys. złotych rocznie. Zostało to zrobione w ciągu pół godziny, bo krótka analiza mocy pobieranej w stosunku do mocy zamawianej pokazała, że ta druga jest niemal trzykrotnie większa niż moc pobierana. Wystarczyła korekta umowy, więc odbyło się to zupełnie bezkosztowo. Inny przykład: zainwestowanie 9 tys. złotych w baterie kondensatorów do kondensacji mocy biernej spowodowało, że rachunki spadły o 25 proc. Koszt zwrócił się w przeciągu 3 miesięcy – wymienia Jarosław Mazur.

    Najszybszy czas zwrotu inwestycji, z którymi Elektromont miał do czynienia, sięga 3-4 miesięcy. Długofalowe inwestycje, jak w przypadku wymiany oświetlenia, zwracają się w przeciągu 2-3 lat w najbardziej skrajnych przypadkach i wymagają zaangażowania na poziomie kilkudziesięciu tysięcy złotych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    Problemy społeczne

    Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

    Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

    Motoryzacja

    Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

    Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.