Newsy

Rachunki za prąd mogłyby być niższe jedną trzecią

2013-09-13  |  06:30
Mówi:Jarosław Mazur
Funkcja:wiceprezes zarządu
Firma:Elektromont
  • MP4
  • Przedsiębiorcy mogą ograniczyć rachunki za prąd inwestując w oświetlenie, wymianę urządzeń czy zamianę źródeł energii na bardziej energooszczędne. Eksperci przekonują, że oszczędności mogą sięgnąć 35 proc. Czasem do obniżenia rachunków wystarczy dostosowanie umowy z dostawcą prądu do rzeczywistego zużycia energii w firmie.

     – Na wejściu możemy znaleźć co najmniej 5 proc. oszczędności. Każdy kolejny procent zależy w dużym stopniu od tego, jak skomplikowany i jak nowoczesny jest zakład – mówi Jarosław Mazur, wiceprezes Elektromontu, zajmującego się montażem i modernizacją instalacji elektrycznych oraz przeprowadzaniem audytów.

    Większe pole do działania jest w zakładach starych, wybudowanych kilkanaście lat temu, w oparciu o niskoefektywne technologie.

     – Maksymalnie potrafiliśmy znaleźć oszczędności sięgające 30-35 proc. Oczywiście, można próbować dalej, natomiast wtedy czas zwrotu takiej inwestycji jest zdecydowanie dłuższy i również nakłady niekiedy są znacznie wyższe – zwraca uwagę Jarosław Mazur.

    Aby zaoszczędzić, najpierw trzeba zainwestować. Choć czasem wystarczy przejrzeć warunki umowy i dostosować ją do rzeczywistego zużycia energii. Przedsiębiorca może też dopasować profil produkcji do obowiązującej go jako odbiorcy energii taryfy. W przypadku zmiany umowy, która nie pasuje do profilu zużycia energii w zakładzie, rachunki mogą spaść do 20-30 proc.

     – W niewielkim zakładzie produkcyjnym oszczędziliśmy 5 tys. złotych rocznie. Zostało to zrobione w ciągu pół godziny, bo krótka analiza mocy pobieranej w stosunku do mocy zamawianej pokazała, że ta druga jest niemal trzykrotnie większa niż moc pobierana. Wystarczyła korekta umowy, więc odbyło się to zupełnie bezkosztowo. Inny przykład: zainwestowanie 9 tys. złotych w baterie kondensatorów do kondensacji mocy biernej spowodowało, że rachunki spadły o 25 proc. Koszt zwrócił się w przeciągu 3 miesięcy – wymienia Jarosław Mazur.

    Najszybszy czas zwrotu inwestycji, z którymi Elektromont miał do czynienia, sięga 3-4 miesięcy. Długofalowe inwestycje, jak w przypadku wymiany oświetlenia, zwracają się w przeciągu 2-3 lat w najbardziej skrajnych przypadkach i wymagają zaangażowania na poziomie kilkudziesięciu tysięcy złotych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Handel

    Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

    Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.