Newsy

Rosną dochody. Gospodarka wciąż jednak czeka na wzrost konsumpcji.

2013-09-13  |  06:45
Mówi:Łukasz Tarnawa
Funkcja:główna ekonomista
Firma:Bank Ochrony Środowiska
  • MP4
  • Aktualizacja 14:11

    Ceny w sierpniu wzrosły o 1,1 proc. rok do roku, dokładnie tak samo, jak w lipcu. Zdaniem Łukasza Tarnawy, głównego ekonomisty BOŚ, do końca roku wzrost cen powinien się ustabilizować na poziomie ok. 1 proc.

     – Mamy szansę, prawdopodobnie też we wrześniu, na lekko niższą inflację, czyli spadku z lipcowego poziomu 1,1 proc. do 1 proc., może nawet 0,9 proc. – ocenia Tarnawa. – Do końca bieżącego roku powinniśmy mieć stabilizację w tych okolicach.

    To oznacza, że ceny będą rosły wolniej niż płace. Według Głównego Urzędu Statystycznego przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w lipcu wzrosło o 3,5 proc w porównaniu do tego samego okresu 2012 r. Prognozy sierpniowe przewidują 2,9-proc. wzrost wynagrodzeń w firmach. To, zdaniem ekonomisty, przygotowuje grunt pod wzrost konsumpcji, której ożywienia wciąż jeszcze nie widać.

     – Inflacja spowodowana spadkiem cen paliw do połowy tego roku, relatywnie niską dynamiką cen żywności, powodowała, że realne dochody do dyspozycji zostały odbudowane, co jest impulsem prowzrostowym dla gospodarki – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tarnawa. – To daje nadzieję na to, że konsumpcja prywatna silniej przyspieszy w drugiej połowie tego roku.

    Jak wyjaśnia ekonomista, niska inflacja nie jest w tym momencie zagrożeniem dla wzrostu produkcji. Jej główną przyczyną były spadające ceny paliw i żywności na rynkach światowych, przez co zarówno konsumenci, jak i producenci zyskują.

     – Jeżeli to jest inflacja wynikająca się z tego, że surowce czy energia elektryczna są tańsze, to to powoduje, że przedsiębiorcy i konsumenci mają lepszą sytuację, bo firmy zyskują na niższych kosztach, a konsumenci zyskują na wyższych realnych dochodach – mówi Tarnawa.

    Sierpniowy odczyt inflacji był zgodny z szacunkami Ministerstwa Gospodarki i średnią oczekiwań ekonomistów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.