Newsy

Zagraniczne start-upy będą pracować nad rozwiązaniami dla polskiej energetyki i gazownictwa. PGNiG chce wykorzystać ich potencjał

2019-02-25  |  06:25
Mówi:Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii

Łukasz Kroplewski, wiceprezes zarządu ds. rozwoju, PGNiG S.A.

Maciej Sadowski, prezes zarządu Fundacji Startup Hub Poland

Lucy Kennedy, Spottitt

  • MP4
  • Inwestowanie w młode spółki technologiczne to dźwignia rozwojowa dla polskiej gospodarki na kolejną dekadę – podkreśla Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii. Dlatego rząd chce przyciągnąć zagraniczne start-upy na polski rynek, m.in. takimi programami jak Poland Prize. W ramach tego programu osiem start-upów m.in. z Włoch, Węgier i USA rozpoczyna współpracę ze spółkami z Grupy PGNiG oraz Fundacją Startup Hub Poland. Włączą się one w prace nad wyzwaniami technologicznymi w obszarze energetyki i gazownictwa, dzięki czemu polskie firmy mogą zyskać przewagę technologiczną.

     Polska buduje wizerunek państwa coraz bardziej otwartego na start-upy i firmy technologiczne. W tym szczególnie trudnym i ważnym dla Europy roku brexitu, który zmienia strukturę gospodarczą, który sprawi, że prawdopodobnie Londyn utraci palmę pierwszeństwa, jeżeli chodzi o stolicę innowacji Europy, Polska staje się coraz częściej krajem atrakcyjnego wyboru – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

    Im większa liczba szybko rozwijających się, innowacyjnych, młodych firm, tym większy poziom innowacyjności gospodarki. Dlatego polski rząd chce przyciągać start-upy nad Wisłę. Robią to także największe krajowe firmy, chcąc w ten sposób budować swoją przewagę technologiczną.

     Jesteśmy przekonani, że inwestowanie w młode spółki technologiczne, zakładanie takich firm, to dźwignia rozwojowa dla polskiej gospodarki na kolejną dekadę. Zastąpią przewagę konkurencyjną, jaką mieliśmy, w postaci taniej siły roboczej – dodaje Jadwiga Emilewicz.

    W ramach rządowego programu Poland Prize Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) oraz Fundacja Startup Hub Poland zaprosiły do Polski zagraniczne start-upy oferujące innowacyjne rozwiązania dla branży energetycznej.

     W pierwszej edycji programu Poland Prize mogliśmy wybrać osiem najlepszych start-upów technologicznych z obszaru energy i ICT, czyli technik cyfrowych, informatycznych z ponad czterystu zgłoszeń, które spłynęły do nas z sześćdziesięciu krajów świata. Nasz akcelerator razem z PGNiG zorientowany jest na projekty z Europy Środkowo-Wschodniej, ale były także zgłoszenia z Indii, Bangladeszu, Chin, więc cały świat usłyszał o programie – zaznacza Maciej Sadowski, prezes zarządu Fundacji Startup Hub Poland.

    PGNiG zainteresowane jest wprowadzaniem innowacji w zakresie nowych produktów i usług dla klientów w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania teleinformatyczne, nowych technologii w obszarze poszukiwania i wydobycia gazu ziemnego czy innowacyjnych rozwiązań na rzecz ochrony środowiska. Zapotrzebowanie na nowe rozwiązania dotyczy niemal wszystkich segmentów działalności Grupy PGNiG. 

    Opieramy się na formule open innovation. Z jednej strony dajemy swoich specjalistów, infrastrukturę, możliwości, jakie ma Grupa Kapitałowa, z drugiej strony czerpiemy z pomysłów start-upów, które do nas przychodzą. Tym razem są to start-upy z zagranicy. Wcześniej w ramach programu Start in Poland - Scale Up rozpoczęliśmy współpracę ze start-upami z Polski. Uważam, że ta współpraca opłaca się obu stronom. Wygrywają wszyscy – przekonuje Łukasz Kroplewski, wiceprezes zarządu ds. rozwoju w PGNiG S.A.

    W ramach projektu Startup Hub Poland Prize zostaną przeprowadzone trzy rundy akceleracyjne. W każdej weźmie udział 8 wybranych start-upów, które zostaną zaproszone do Polski na kilkumiesięczną akcelerację. W ramach programu otrzymają wsparcie finansowe – od 80 do 200 tys. zł, które wykorzystają na rozwój swojej technologii czy pozyskanie nowych klientów. PGNiG wybierze spośród nich te, które najlepiej odpowiedzą na wyzwania technologiczne, przede wszystkim związane z poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej i gazu ziemnego.

    – Oferty są bardzo ciekawe. Jeden z projektów łączy sztuczną inteligencję i zdjęcia satelitarne. Widzimy tu potencjał do wykorzystania przy monitorowaniu sieci gazociągów czy zastosowaniu tej innowacji w poszukiwaniu węglowodorów. Inne projekty to nowoczesne rozwiązania, które można wykorzystać w handlu lub obsłudze klienta  – podkreśla Łukasz Kroplewski.

    W pierwszym etapie programu wybrano m.in. litewski iDenfy, który pracuje nad aplikacją weryfikującą autentyczność dokumentów w oparciu o system rozpoznawania twarzy, estoński SmartVent, którego aplikacja zbiera dane o efektywności energetycznej budynków. Z kolei węgierska firma Walter’s Cube opracowała technologię, która pozwala na przetwarzanie dwuwymiarowych zdjęć w trójwymiarowe modele.

     O wyborze projektów do ostatecznej konstelacji gwiazd w programie Startup Hub Poland Prize decydowało przede wszystkim to, jaki jest potencjał komercjalizacji ich wynalazków. Czasami ta droga jest bardzo długa i złożona, dlatego decydowało m.in. to, czy w sposób szybki i elastyczny dana firma może wprowadzić swoje rozwiązanie na rynek lub też porozumieć się z funduszem venture capital, który jest w stanie sfinansować dalsze etapy rozwoju. Najważniejsze jest to, żeby projekt został w Polsce i żeby zakorzenił się na dobre w naszym ekosystemie – podkreśla Maciej Sadowski.

    – Wybraliśmy Polskę ze względu na dotychczasowe doświadczenie w pracy z polskimi firmami. Zawsze byłam pod wielkim wrażeniem poziomu wykształcenia, pracowitości i etyki zawodowej polskich pracowników. Poza tym dobrze wspominam poprzednie wizyty w Warszawie, jej infrastrukturę i obiekty. PGNiG to oczywisty wybór, jeśli chodzi o potencjalnych partnerów dla naszych usług, więc decyzję podjęliśmy bez trudu – mówi Lucy Kennedy ze Spottitt. Ten brytyjski start-up oferuje możliwość monitorowania sieci energetycznej z wykorzystaniem zdjęć satelitarnych i sztucznej inteligencji. Rozwiązanie to może pozwolić na szybsze i tańsze wykrywanie awarii.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.