Newsy

Grudzień będzie rekordowy dla leasingu aut. Rynek napędzają zmiany podatkowe od 2019 roku

2018-12-04  |  06:25

Aktualizacja 05-12-2018 15:27

Branża leasingowa bije rekordy. Po trzech kwartałach tego roku odnotowała wzrost wynoszący 18,7 proc. i sfinansowała aktywa warte 58,2 mld zł. Za blisko połowę rynku odpowiada segment samochodów osobowych i pojazdów do 3,5 tony. Wyniki Santander Leasing w tym segmencie są lepsze od rynku i pokazują blisko 35-proc. wzrost w ujęciu rocznym. Eksperci prognozują, że w grudniu rynek napędzać będą zmiany podatkowe, które wejdą w życie z początkiem 2019 roku.

– Rynek motoryzacyjny wygląda w tym roku znakomicie. W stosunku do poprzedniego, który był historycznie najlepszy w XXI wieku w segmencie samochodów osobowych do 3,5 t, padły kolejne rekordy. Dane z października wskazują, że liczba rejestracji samochodów osobowych i dostawczych wyniosła 498 tys. pojazdów, co stanowi wzrost o 11,9 proc. rok do roku. Na rynku leasingowym również padł historyczny rekord – 45 proc. portfela leasingowego w Polsce stanowią właśnie samochody osobowe, dlatego wzrost rynku bezpośrednio przekłada się na wzrost finansowania w tym segmencie – mówi agencji Newseria Biznes Jakub Poręcki, dyrektor sprzedaży vendorsko-dealerskiej w Santander Leasing.

Samochody do 3,5 tony są niezmiennie najpopularniejszym aktywem finansowanym przez branżę leasingową. Dane Związku Polskiego Leasingu pokazują, że po trzech kwartałach tego roku wartość aktywów sfinansowanych przez branżę w Polsce sięgnęła 58,2 mld zł, z czego za blisko połowę (45,9 proc.) odpowiadał właśnie ten segment. Cała branża odnotowała w tym okresie wzrost wynoszący 18,7 proc.

 Czynnikami sprzyjającymi rozwojowi rynku jest na pewno niskie bezrobocie, wysokie PKB oraz – w tym ostatnim kwartale – zmiany podatkowe, które wchodzą od stycznia 2019 roku. One  powodują bardzo dużą sprzedaż samochodów w segmencie premium. Mając na uwadze zapowiadane zmiany oraz fakt, że od przyszłego roku najwięcej stracą klienci kupujący samochody warte powyżej 150 tys. zł, w ostatnim kwartale tego roku obserwujemy bardzo wzmożone zainteresowanie zakupami i finansowaniem samochodów z segmentu premium. To zjawisko spowoduje, że ostatni kwartał na pewno będzie rekordowy dla branży dla tego segmentu  samochodów – ocenia Jakub Poręcki.

Z początkiem stycznia przyszłego roku wejdą w życie zmiany w ustawie o podatku PIT i CIT, które dotyczą leasingu, kupna i użytkowania samochodów osobowych w celach firmowych i prywatnych. Zmiana dotyczyć będzie m.in. tych przedsiębiorców, którzy po 1 stycznia wezmą w leasing lub wynajem samochód osobowy, którego wartość będzie przekraczać 150 tys. zł. W takim przypadku raty leasingowe do kosztów podatkowych będzie można zaliczyć w proporcji (a nie w 100 proc. jak dotychczas). Dlatego umowę leasingu na luksusowy samochód warto podpisać jeszcze w tym roku, wówczas możliwe będzie zaliczenie do kosztów podatkowych pełnych rat leasingowych. Eksperci Santander Leasing spodziewają się bardzo intensywnych ostatnich tygodni roku.

– W Santander Leasing wartość udzielonego przez nas finansowania w segmencie pojazdów wyniosła dotychczas 2 mld zł, przy czym samochody osobowe przekroczyły wartość 1 mld zł. To dla nas jest historyczny wynik – mówi dyrektor sprzedaży vendorsko-dealerskiej Santander Leasing.

Wyniki Santander Leasing osiągnięte w trzech pierwszych kwartałach br. są zbliżone do rynkowych i jednocześnie najwyższe w historii firmy. Spółka sfinansowała przedmioty o łącznej wartości 3,65 mld zł – czyli 18,5 proc. więcej w ujęciu rocznym. Natomiast w segmencie pojazdów dynamika wzrostu jest lepsza od wyników rynkowych – od styczna do września spółka sfinansował pojazdy o wartości blisko 2 mld zł, co oznacza wzrost o 27,2 proc. Dla porównania, w skali całego rynku ten segment urósł o 19 proc. W segmencie aut osobowych wzrost Santander Leasing jest jeszcze wyższy i sięga 34,5 proc. w ujęciu rocznym.

Czytaj także

Kalendarium

CES 2019

Firma

Duże zmiany na rynku nieruchomości komercyjnych. Przez 10 lat przybyło dwa razy więcej powierzchni handlowej, trzy razy więcej biur i magazynów

Od 2009 roku niemal dziesięciokrotnie wzrosła wartość inwestycji w magazyny na polskim rynku. Liczba biur jest trzykrotnie większa, a powierzchni handlowej jest dwa razy więcej niż 10 lat temu – wynika z analizy CBRE, będącej odpowiedzią na #10yearschallenge. Ostatnia dekada na rynku nieruchomości komercyjnych to przede wszystkim diametralne zmiany. Nie tylko znacznie przybyło nowych budynków w każdym segmencie, lecz także zmieniła się ich jakość. W kolejnych latach na rynek największy wpływ będą miały rosnące oczekiwania użytkowników oraz rozwój nowych technologii.

Bankowość

Nowa strategia banku Citi Handlowy oparta na innowacyjnych technologiach. Do 2021 roku cyfryzacja obejmie klientów, pracowników i usługi banku

Sztuczna inteligencja, wykorzystanie danych oraz technologie chmurowe – te obszary zamierza rozwijać Citi Handlowy w ramach cyfrowej transformacji, która jest głównym filarem nowej strategii do 2021 roku. Jeszcze w tym półroczu bank wdroży system, który pozwoli udzielać finansowania klientom w oparciu o biometrię twarzy. W obszarze detalicznym Citi postawi na bankowość kontekstową – bank dostępny zawsze wtedy, gdy klient go potrzebuje. Cyfrowa transformacja ma objąć również pracowników banku. 

Konsument

Klienci Volvo stopniowo odchodzą od diesla, za to rośnie popularność hybryd. W krótkim czasie koncern chce kilkukrotnie zwiększyć ich sprzedaż

Ubiegły rok był najlepszym w dotychczasowej historii Volvo na polskim rynku. Marka po raz szósty z rzędu pobiła swój rekord sprzedaży i zanotowała 15-proc. wzrost. Wyraźnym trendem jest stopniowe odchodzenie od silników diesla – w ubiegłym roku wybrało je 60 proc. kierowców, ale rok wcześniej było to 76 proc. Hybrydy wciąż stanowią niecałe 2 proc., ale ich popularność rośnie skokowo. W ciągu kilkunastu miesięcy koncern chce zwielokrotnić ich sprzedaż. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się też SUV-y, które w Polsce stanowią 70 proc. sprzedaży Volvo.

Firma

Rynek pracy przechodzi transformację. Wymuszają ją nowe technologie, starzejące się społeczeństwo i brak pracowników

Niedobory siły roboczej, zmiany demograficzne i rosnący udział technologii to dziś główne czynniki, które przeobrażają rynek pracy w Europie. Wpływają na niego również zmieniające się oczekiwania młodych pracowników, którzy szukają nowych sposobów zatrudnienia. Wszystko to wymaga zmian w edukacji i legislacji, tak by zapewnić rynkowi pracy większą elastyczność i dopasować go do potrzeb przedsiębiorstw. Polska może czerpać dobre wzorce z takich państw jak Niemcy, Szwajcaria czy Wielka Brytania.