Mówi: | Michał Plit, dyrektor ds. strategii i innowacji, Grupa LUX MED Patrycja Mikutaniec, dyrektor Departamentu Sprzedaży Indywidualnej, Grupa LUX MED |
Grupa LUX MED szuka medycznych innowatorów. Najlepsi mogą liczyć na potężny zastrzyk finansowania
Prawie 3/4 polskich start-upów, które rozwijają innowacje w medycynie, nawiązuje współpracę z placówkami medycznymi – pokazuje nowy raport „Top Disruptors in Healthcare 2024”. Wynika z niego też, że największym wyzwaniem dla młodych, innowacyjnych spółek wciąż pozostaje znalezienie inwestora i pozyskanie finansowania. Szansą dla start-upów może się okazać międzynarodowy program eco-Disruptive, prowadzony przez Bupa, właściciela Grupy LUX MED. Obok 200 tys. funtów nagrody finansowej zwycięski start-up może liczyć w nim również na wsparcie doradcze, możliwość dalszego rozwoju swojego produktu bądź usługi oraz szansę zadebiutowania na zagranicznych rynkach.
– Start-upy i korporacje mają inną perspektywę. Korporacje koncentrują się na aktywach i na tym, co już posiadają. Natomiast start-upy koncentrują się na ryzyku, szukają szans, rozwoju i co chwila zmieniają kierunek w zależności od tego, jaką informację zwrotną uzyskają od klientów. To zupełnie inny mindset, inne podejście. Dlatego właśnie współpraca korporacji i start-upów jest tak ważna. Ona oznacza nowe pomysły, nowe idee, które możemy wdrożyć dla naszych pacjentów – mówi agencji Newseria Biznes Michał Plit, dyrektor ds. strategii i innowacji w Grupie LUX MED.
Raport „Top Disruptors in Healthcare 2024”, opracowany przez Polską Federację Szpitali i Koalicję AI w Zdrowiu na podstawie danych uzyskanych od 170 start-upów medycznych z Polski i 24 z regionu CEE, wskazuje na bardzo szybki rozwój innowacji i nowych technologii w obszarze zdrowia. Podobnie jak w poprzednich latach, priorytetowym obszarem działalności rodzimych start-upów pozostaje kardiologia (28 proc. młodych spółek). To nieprzypadkowe, ponieważ choroby serca pozostają jednym z głównych wyzwań zdrowotnych XXI wieku. Drugie miejsce zajmują ex aequo medycyna rodzinna i onkologia (po 24 proc. start-upów). W obliczu rosnącej liczby zachorowań na raka innowacje w tej dziedzinie są niezbędne do poprawy skuteczności leczenia i jakości życia pacjentów. Równie popularna pozostaje też psychiatria i psychologia (23 proc. start-upów), co może świadczyć o rosnącym zapotrzebowaniu na nowoczesne rozwiązania w walce z problemami zdrowia psychicznego, takie jak np. aplikacje do terapii online, programy wspierające zdrowie psychiczne oraz narzędzia do zdalnego monitorowania stanu pacjentów.
Raport pokazuje też, że w ostatnich latach nastąpił gwałtowny wzrost zainteresowania rozwiązaniami medycznymi opartymi na sztucznej inteligencji i machine learningu – już 64 proc. badanych start-upów zadeklarowało, że na nich opiera swoje rozwiązania, co odzwierciedla ich rosnące znaczenie w digitalizacji opieki zdrowotnej. Dalej znalazły się też m.in. telemedycyna oraz rozwój urządzeń i aplikacji medycznych. Największym wyzwaniem dla polskich start-upów medycznych pozostaje znalezienie inwestora lub uzyskanie finansowania – na ten problem wskazało 50 proc. młodych, innowacyjnych spółek. W tym kontekście szansą może być dla nich program eco-Disruptive: Zdrowe Społeczeństwa, prowadzony przez międzynarodową firmę Bupa, której częścią jest Grupa LUX MED.
– Eco-Disruptive to zaproszenie do współpracy start-upów oraz NGO-sów w celu rozwiązania trzech kluczowych obszarów problemów, przed którymi teraz stoimy. To jest po pierwsze dostęp do opieki medycznej, zaopiekowanie się osobami niepełnosprawnymi oraz zapobieganie chorobom. Dla start-upów to okazja dla rozwoju i zdobycia finansowania na wdrożenie swojego rozwiązania, a dla LUX MED-u okazja poznania nowych pomysłów z rynku – mówi Michał Plit.
– Wygrana w tym konkursie to 200 tys. funtów, które zasilą zwycięski start-up, aby mógł dalej kreować swoje rozwiązanie – dodaje Patrycja Mikutaniec, dyrektor Departamentu Sprzedaży Indywidualnej w Grupie LUX MED. – Szukamy czegoś interesującego, unikalnego, co będzie miało realny wpływ na zdrowie Polaków.
Celem eco-Disruptive jest znalezienie innowacyjnych rozwiązań dla wyzwań, przed którymi stoi sektor opieki zdrowotnej. Obok nagrody finansowej zwycięski start-up dostanie też wsparcie doradcze i możliwość dalszego rozwoju swojego produktu bądź usługi, a także szansę zadebiutowania na rynkach zagranicznych.
– Od start-upów, które będą brały udział w programie eco-Disruptive, oczekujemy rozwiązań, które wspierają medycynę w Polsce, które wspierają osoby niepełnosprawne lub zapobieganie chorobom. To są obszary, w których poszukujemy innowacyjnych rozwiązań. Szukamy start-upów, które są charyzmatyczne i które będą chciały z nami współpracować – mówi Patrycja Mikutaniec.
Rekrutacja do programu eco-Disruptive już się rozpoczęła, a start-upy i NGO-sy mogą zgłaszać swój akces do 12 lipca br. poprzez formularz na stronie internetowej programu (https://www.bupa.com/impact/action/eco-disruptive/eco-disruptive-application). Jego zwycięzca zostanie wyłoniony w grudniu tego roku.
Jak wynika z raportu „Top Disruptors in Healthcare 2024”, 73 proc. polskich start-upów medycznych nawiązuje współpracę z placówkami medycznymi, a bezpośrednie zaangażowanie klinik i szpitali w rozwój innowacyjnych rozwiązań jest niezbędne do testowania, wdrażania i skalowania nowych technologii w medycynie.
Czytaj także
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-06-26: Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-06-02: Otyłość i insulinooporność zwiększają ryzyko rozwoju alzheimera. Do 2050 roku liczba chorych może się podwoić
- 2025-05-30: Środowisko medyczne chce większych kar za napaść na pracowników ochrony zdrowia. Zjawisko agresji słownej i fizycznej się nasila
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.